Iz stranih medija
■ MENTALNO ZDRAVLJE UČITELJA ■
Napravite li ove tri promjene u pogledima na učiteljski posao, dobrobit je zajamčena
objavljeno: 29. veljače 2024.

Predlažem tri bitne promjene u mentalnom sklopu koje će učiteljima donijeti mnogo dobrobiti. Osobito onima koje je zahvatio vrtlog stresa, negativnosti i izgaranja, kao što je svojedobno i mene“, piše Michelle Smith, učiteljica iz Australije.

Članak Three Empowering Mindset Shifts for Teachers [That will Change Your Life] objavljen je na mrežnim stranicama Teach Smart With Me.

Kada sam počela raditi u učionici, osjećala sam pozitivno uzbuđenje, nadu i ispunjenost. Sve me je to poticalo da rad u nastavi doživljavam kao svojevrsnu mogućnost mijenjanja svijeta. Svaki je dan bio jedan korak naprijed.

No kako su godine odmicale, moja se snaga topila. Veliko radno opterećenje, brojni zahtjevi i potrebe koji su završavali na mojim učiteljskim leđima – sve je to počelo uzimati danak.

Sljedeće što sam uočila, bilo je zapadanje u istinski loše raspoloženje – dopustila sam da me preuzme stres te da me svi ti tereti povuku prema dnu.

Ukratko, doživjela sam izgaranje na poslu, a zajedno s tim, raspala se cijela moja učiteljska struktura. Vjerujem da više nisam bila osobito ugodno društvo jer sam stalno kritizirala, žalila se i ni u čemu nisam uspijevala naći zadovoljstvo. Zasigurno nije bilo lako biti mojim sugovornikom.

Stoga pišem ovaj članak kako bih progovorila o potrebi svakoga učitelja da zaštiti svoj um i svoj mentalni sklop.

Predlažem tri bitne promjene u mentalnom sklopu koje će učiteljima donijeti mnogo dobrobiti. Osobito onima koje je zahvatio vrtlog stresa, negativnosti i izgaranja, kao što je svojedobno i mene.

Promjena broj 1: Rad u nastavi nije tvoj život, to je tvoj posao.

Ova je promjena za većinu učiteljica i učitelja vrlo zahtjevna jer često smatramo da je naš posao ono tko mi jesmo kao osobe. Znamo biti toliko obuzeti učiteljskom ulogom da ona potpuno zavlada našim životom – na kraju se družimo isključivo s drugim učiteljima (jer nas oni jedini razumiju), a posao je jedina tema o kojoj razgovaramo, cijelo vrijeme. Pitajte mojega muža!

Dugo sam bila zarobljena u toj zamci.

I znate što sam shvatila? (Ali tek nakon sagorijevanja i mentalnoga sloma!) Shvatila sam da sam više od učiteljice! Ja sam žena i partnerica, majka, baka, sestra, kći, prijateljica, blogerica, autorica i kreatorica mrežnih sadržaja, te napokon i učiteljica! Da nabrojim samo ono što je najočitije, a izostavim mnoge druge strasti i aktivnosti koje čine moj život. Zahvalna sam što mi je u ruke došla knjiga Brene Brown The Gifts of Imperfection (Darovi nesavršenosti) koja mi je pomogla da sve to spoznam.

Konačno sam shvatila kako je u redu voditi život i izvan posla.

Spoznala sam da sam toliko toga više.

Na žalost, dugo je trajalo razdoblje kada bih vikendima osjećala krivnju kad god ne bih planirala, pisala pripreme, ocjenjivala radove, pisala bilješke ili radila bilo što povezano sa školom i nastavom. Koliko je to bilo ludo?

Prepoznajete li možda i sebe u tome?

Na žalost, morala sam cijelu jednu godinu apstinirati od nastave i posla koji sam toliko voljela kako bih pratila putove svoje duše i pročitala mnoge knjige te konačno došla do ovih uvida.

Pa vam zato želim reći da napravite što god je potrebno da i vi dođete do takvih spoznaja i uvida. Jer – učiteljski posao nije vaš život!

Ako se i vi morate na neko vrijeme odmaknuti kako biste razmislili i podvukli crtu spram stvari koje vas iscrpljuju, učinite to!

Kako biste počeli taj proces i počeli se ponovno povezivati sa samom sobom (bez obzira na učiteljevanje), odgovorite na ova pitanja:

1.] Što vas pokreće i potiče već u trenutku kada pomislite na to?

2.] U čemu uživate kada ste izvan škole?

3.] Kako si možete svakodnevno priuštiti što više onoga što volite i u čemu uživate?

Promjena broj 2: Ne možeš sve.

Ova se promjena dopunjuje s prethodnom.

Mnoge sam godine vodila bitke s vremenom i organiziranošću kako bih pohvatala i ispunila sve ono što se nalazi na mojim popisima poslova koje treba obaviti. Radila sam nastojeći biti onoliko produktivna koliko je god to bilo moguće u zadanom vremenu (što smatram bitnim za svakoga u učiteljskom poslu) te sam čitala i proučavala upute o štednji vremena gdje god bih na njih naišla. Odlazila sam i na pojedine tečajeve upravljanja vremenom ne bih li se što produktivnije i svrsishodnije mogla nositi s radnim opterećenjem.

Rastužuje me kada čujem kolegice i kolege koji govore da, sve da radiš i 24 sata dnevno za nastavu, i dalje ne bi bilo dovoljno. Katkad se i šale kako će se ulogoriti u školi te onamo  donijeti vreću za spavanje ili i krevet da bi mogli raditi koliko je god potrebno.

Evo što sam vezano uz sve to shvatila:

Moram promijeniti svoj pogled na vrijeme i na nestašicu vremena.

Učitelji znaju biti izrazito opterećeni razmišljanjem koliko toga moraju napraviti i kako izdržati tjedan za tjednom (i nije ta zabrinutost bez razloga). No ona vas dodatno opterećuje tako da se možete dovesti u zabludu da ne radite dovoljno. A to vas, nadalje, čini neučinkovitima.

Stoga je, kolegice i kolege, vrijeme da to promijenimo!

Zapamtite da su vam na raspolaganju 24 sata dnevno i istina je da možemo uspješnije upravljati tim satima kako bismo više toga postigli (što jednostavno znači da se bolje služimo vremenom), no ne možemo u danu stvoriti dodatne sate.

Ako ste preopterećeni svime onime što morate napraviti u 24 sata, znači da vam je potrebna promjena u razmišljanju i pogledima na vrijeme i radna opterećenja.

Jednostavno morate prihvatiti dvije stvari: Ne možete napraviti sve i Sve će doći u pravo vrijeme. Kada si dopustite taj maleni tračak otpuštanja i dopuštanja, velik će se teret maknuti s vaših leđa i uma te ćete u svemu biti organiziraniji, bistriji i učinkovitiji.

Promjena broj 3: Dovoljno dobro je dovoljno.

Ova se promjena odnosi na robovanje savršenosti.

Za mene je to bila velika promjena, a moj je dojam da se mnogi učitelji na osobnoj razini suočavaju s istim problemom.

Razmislimo o ovome: Kao ljudska bića, nismo potpuno savršeni.

Možemo težiti savršenosti, ali ne vjerujem da ćemo ju ikada dosegnuti.

Ako dođete do takve spoznaje, smatram da ste napravili velik pomak, osobito ako ste perfekcionist kakav sam bila i ja!

Da, jasno mi je da svi želimo najbolje u onome što radimo. No, prema autorici koju sam spomenula, to nije perfekcionizam. Naime, Brene kaže da „perfekcionizam nije zdravo postignuće i rast“, već – kada „živimo savršeno, izgledamo savršeno i ponašamo se savršeno, nastojimo umanjiti ili zaobići bol izazvanu okrivljavanjem, prosudbama i posramljivanjem“ te „u svojoj srži, nastojimo zaslužiti odobravanje i prihvaćanje“ odnosno nastojimo popuniti nedostatak samopoštovanja.

Ja sam to naučila na teži način.

Kao učiteljica, bolovala sam od sindroma varalice. Bila sam zabrinuta da to što radim nije dovoljno. Da će ljudi otkriti da ne znam što radim te ću zapasti u nevolje.

Saznala sam da se sindrom varalice javlja u mnogim strukama, no često proizlazi iz našega osjećaja manje vrijednosti.

Katkad nastojimo na van izgledati savršeno, a učionica blješti kao ona s Pinteresta.

No, znate da kada želite zadovoljiti druge ljude ili zaslužiti njihovo odobravanje, to nije zdravo i zasigurno ni održivo?

To je brza cesta na putu izgaranja!

Ne morate raditi sve to da biste osjećali vrijednost.

Posao neka se kreće oko vaših učenika. (Znam da to već znate, ne bih htjela da me pogrešno shvatite.)

Maknite fokus sa sebe i shvatite da je to dovoljno dobro za njih, a i dovoljno dobro za vas!

To su prilično duboke spoznaje te – koliko sam ja shvatila – do nas ne dopiru tek tako. Stoga malo zastanite, utonite u sebe i razmislite o svojim motivima; te se prestanite hvatati u zamku savršenosti!

Evo kako svoje spoznaje možete potvrditi i djelima:

1.] Upotrijebite prošlogodišnje nastavne pripreme, radne listiće i druge materijale kako ne biste morali sastavljati nove. Ako vrijede, zašto ih ne biste ponovno upotrijebili?

2.] Nemojte ukrašavati panoe. Neka ostanu prazni. Dodajte materijale koje ste stvorili na nastavi tako da učenici znaju i kako su nastali, i čemu služe.

ZAKLJUČNO

Na kraju, voljela bih da moje misli i spoznaje dopru do vas i potaknu vas na razmišljanje i samoprocjenu.

Također, voljela bih da vam barem jedna od ovih triju promjena posluži kako biste unaprijedili svoj život, a učiteljski posao učinili održivim, ugodnim te na sigurnoj udaljenosti od bilo kojeg oblika izgaranja.

Sve tri promjene, a i svaka posebno, uistinu mogu biti osnažujuće i poticajne. Vrijedi ih iskušati.

Sretno!

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Michelle Smith – učiteljica razredne nastave iz Australije ■ Australija: Teach Smart With Me – mrežne stranice učiteljice M. Smith na kojima se najviše govori o zaštiti mentalnoga zdravlja i dobrobiti učitelja  ■ izvornik: teachsmartwithme.com