U Sjedinjenim Američkim Državama i Ujedinjenom Kraljevstvu obrazovni sustavi već dulje su opterećeni nedostatkom onih koji žele raditi u školama.
Svjedodžbe i diplome potrebne za rad u školama stječu se na dva načina: tradicionalno, na učiteljskim fakultetima, kao i ubrzano, certifikacijom na sveučlištima, u okviru obrazovnih okruga pa i pojedinih škola, što podrazumijeva manji stupanj stručne „opremljenosti“ novoga učitelja.
S obzirom na to, kao i na iskustvo prvoga radnoga mjesta, postoje uočljive razlike u trajanju radnoga staža u učiteljskoj struci odnosno zadržavanja pojedinca u učiteljskome poslu.
Više možete pročitati u članku u nastavku.
Tekst How teachers enter the profession affects how long they stay on the job (Način na koji učitelji ulaze u profesiju utječe na to koliko se u njoj zadržavaju) objavljen je na novinskome portalu The Conversation.
Ovaj pregledni članak daje skraćeni uvid u zanimljiv znanstveni rad.
Dva čimbenika početno utječu na ostanak u učiteljskome poslu
Dva su velika čimbenika povezana s pitanjem koliko će se novi učitelj zadržati u učiteljskome poslu – kako je stekao kvalifikaciju za zanimanje učitelja te kakva je prva škola u kojoj će poučavati.
Kao istraživačice koje proučavaju tržište rada za nove učitelje, nedavno smo objavile spoznaje s kojima ćemo vas upoznati u ovome preglednom članku, a sabrane su u našoj novoj studiji koja obuhvaća 175 664 novih učitelja u Texasu u razdoblju od 2000. do 2015. godine u okviru Obrazovne politike.
U fokusu smo imale učitelje koji su se za učiteljski posao pripremali na jedan od dvaju načina: Ili su studirali na učiteljskom fakultetu, što je tradicionalni način stjecanja učiteljske diplome, ili su kvalifikaciju stekli alternativnim certifikacijskim programom, što može značiti da su, u usporedbi s tradicionalnim obrazovanjem, proveli manje vremena u praksi prije negoli su postali učiteljima. Alternativne svjedodžbe mogu se dobiti na sveučilištima, u obrazovnim okruzima ili čak u pojedinim školama i u pravilu ne zahtijevaju učiteljsku diplomu ili ustaljeno iskustvo u nastavi.
Otkrile smo da izgledi učitelja s fakultetskom diplomom u tradicionalnoj javnoj školi za ostanak u obrazovanju iznose 67,5 % dok izgledi učitelja koji je svjedodžbu stekao na alternativan način i počeo raditi u privatnoj ili tzv. slobodnoj školi iznose 48,4 %.
Zašto je to bitno?
Zadržavanje novih učitelja ključno je s obzirom na nedostatak zainteresiranih za rad u školstvu. Naše istraživanje pokazuje da tisuće žele postati učiteljima, no s obzirom na aktualne okolnosti samo će ih 61,8 % ostati u učiteljskome poslu i nakon prvih pet godina rada.
Usprkos očajničkoj potrebi škola za novim učiteljima, naše spoznaje govore da opstanak u učiteljskoj struci nije utemeljen samo na tome kako je netko dobio učiteljsku diplomu i u kakvoj školi u prvim godinama radi, nego je kombinacija tih čimbenika. Stoga bi tvorci obrazovnih politika i programi za obrazovanje učitelja morali pomno razmotriti kako pripremiti učitelje za uspjeh na duge staze.
Što je sljedeće?
Naša studija ujedno je i poziv da se s većom pozornošću razmotre i drugi čimbenici koji utječu na dugotrajnije zadržavanje učitelja u učiteljskome poslu, kao što su ozračje i kultura pojedine škole, upravljanje školom te ukupno zadovoljstvo radnom sredinom.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ Sarah Guthery, docentica na kolegiju Nastavni program i poduka na Sveučiištu Texas A&M i Lauren P. Bailes, docentica na kolegiju Vodstvo u obrazovanju Sveučilištu u Delawareu ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: The Conversation – neovisni novinski portal sa sjedištem u Londonu koji uređuju sveučilišni profesori i znanstvenici s ciljem izravnoga komuniciranja s javnosti ■ izvornik: theconversation.com ■