Iz stranih medija
KAKO NAUČITI UČENIKE DA IM VRIJEME NE IZMIČE KROZ PRSTE A DA PRITOM NISU POSTIGLI NI NAJMANJE OD ONOGA ŠTO SU PREUZELI OBAVITI?
Pomozite učenicima upravljati vremenom
objavljeno: 2. kolovoza 2020.

Dugogodišnja učiteljica u osnovnim i srednjim školama, s iskustvom i u većim urbanim i u manjim seoskim sredinama, autorica nekoliko knjiga iz područja obrazovanja, višestruka blogerica i edukacijska govornica Katrina Ayres govori o vrijednostima dobroga upravljanja vremenom, koje su već zasigurno dobro poznate svakomu tko se okušao u radu u nastavi, krećući se strukturiranim nastavnim obrascima i strogo određenim vremenskim odsječcima, koji, nakon što isteknu, ne mogu se vratiti… Kako napraviti sve što je potrebno u zadanom vremenu? Kako pomoći učenicima da steknu vještine upravljanja vremenom te da ne odustanu prije negoli ozbiljno i počnu s produktivnim radom? Slijedi u nastavku.

Jeste li se ikada pitali kako je moguće da učenik radi na projektu tri tjedna i na kraju nema što pokazati? Ili tri sata? Bestraga, pa neka su u pitanju i tri minute! Ne bi li trebao barem nešto postići? Neki učenici, čini se, imaju dar za gubljenje vremena. I to može biti vrlo frustrirajuće kada imate tako malo vremena, a toliko toga čemu ih morate poučiti.

Dodatan izvor frustracije aktivnosti su kojima se bave dok trate svoje vrijeme [poput brbljanja sa susjedima iz klupe ili pronalaženja „nove svrhe“ spajalicama za papir] čime ometaju one učenike koji – nastoje raditi.

Zašto učenici gube vrijeme?  Učenici gube vrijeme iz više razloga uključujući i nesposobnost za obavljanje posla,  nedostatak motivacije i slabo razvijene vještine upravljanja vremenom. Kao učitelji, upoznati smo sa strategijama diferencijacije uputa [skraćivanjem zadataka, suradničkim učenjem, dopuštanjem skraćenih odgovora] i strategijama motivacije učenika [nagrađivanjem, omogućivanjem izbora]. Ali mnogi od nas pretpostavljaju da učenici znaju upravljati vremenom – a zapravo, mnogi ne znaju.

Učenici koji troše vrijeme zbog slabo razvijene vještine upravljanja vremenom uglavnom podcjenjuju koliko je vremena  potrebno za izvršenje zadatka pa stoga zaključe kako imaju dovoljno vremena otići u toalet i razgovarati sa sedmoricom prijatelja prije negoli počnu s radom.

Ili troše previše vremena na crtanje grafikona, birajući savršen font ili boju. Nije da ne žele raditi, samo ne znaju učinkovito upotrijebiti svoje vriijeme.

Praktični načini poučavanja kako upravljati vremenom.  Ako vaši učenici imaju muke s organizacijom vremena, evo nekoliko praktičnih načina kako ih poučiti upravljati vremenom.

■  Koristite se mjeračem vremena pri kratkim dnevnim aktivnostima, kao što su zadatci za zagrijavanje, i svakoga im dana omogućite jednaku količinu vremena [primjerice tri minute]. Nakon toga, razgovarajte s njima o tome koliko su uspjeli napraviti. Ta će vježba pomoći učenicima da shvate koliko traju tri minute i koliko toga mogu obaviti u zadanom  vremenu. Dodatna dobrobit: Mjerač vremena ujedno je dobra motivacija jer pobjeđivati sat postaje igrom.

■  Prije negoli krenete sa samostalnim radom ili radom u skupini, neka učenici procijene  koliko će im vremena trebati za svaki dio zadatka. Primjerice, ako se izlazna kartica sastoji od deset matematičkih zadataka, a na raspolaganju imaju dvadeset minuta, to znači da za rješavanje svakoga zadatka imaju dvije minute. Ponovno se poslužite mjeračem vremena kako biste ih upozorili kada su dvije minute istekle. Recite im da je u redu ako nisu uspjeli riješiti zadatak u dvije minute te da je vrijeme da krenu dalje i pokušaju riješiti idući.

Pri samostalnom radu, neka zabilježe koliko su napravili u pet minuta, deset minuta, petnaest minuta i tako dalje. To će im pomoći da postanu svjesni svojih sposobnosti kako bi mogli donositi bolje procjene.

Pomozite im odrediti ključni dio zadatka. Razgovarajte o tome s njima prije nego im podijelite zadatke i ohrabrite ih da prvo riješe taj dio.

Ako se vaš razred [ili nekoliko učenika] uistinu muče s vremenom, za njih možete zadatak podijeliti na dijelove i voditi ih s jednoga dijela na drugi u isto vrijeme, neovisno o tome jesu li dovršili ili ne. Zatim im na kraju takva rada omogućite vrijeme za nadoknadu kako bi dovršili sve ono što prethodno nisu stigli. Tako će steći uvid u vrijednost vremena, a neće se osjećati zakinuti ili kažnjeni.

Djeca [i mnogi odrasli] gube vrijeme zbog loše razvijenih vještina upravljanja vremenom. Ako uložimo napor u poučavanje učenika učinkovitom upravljanju vremenom, to će im biti od koristi tijekom cijeloga života.

■ NAPOMENA ■ piše: Katrina AYRES, učiteljica, autorica nekoliko knjiga na temu poučavanja, blogerica i edukacijska govornica, osnivačica i glavna urednica mrežnih stranica Positive Teaching Strategies [Pozitivne strategije poučavanja] ■ SAD: Awesome Teacher Nation – još jedan blog učiteljice Katrine Ayers, poznat i pod imenom The Monday Morning Sanity Boost, na kojem dijeli ideje za kvalitetan i zadovoljstvom ispunjen rad u nastavi ■ izvornik: awesometeachernation.com