Iz stranih medija
STVARNI PROBLEMI U UČIONICI NE SMIJU SE PRIPISIVATI NEDOSTATKU DOBROGA ODNOSA IZMEĐU UČENIKA I UČITELJA.
Pozitivni odnosi nisu rješenje za sve probleme u učionici, i točka
objavljeno: 2. studenoga 2022.

„Učitelji mogu mnogo toga učiniti, ali ne mogu baš sve“, piše učiteljica i autorica Shannon McLoud u tekstu o dosezima pozitivnih odnosa u učionici te o potpunoj neodrživosti zahtjeva da je cjelokupna odgovornost, pa i „krivnja“, isključivo na učitelju.

Članak A Positive Relationship Will Not Fix All Classroom Issues. Period. objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Za većinu učitelja, veza između učitelja i učenika najbolji je dio učiteljskoga posla. Povezujemo se s djecom ulažući u njihovu snagu, slabosti, interese i težnje. Mnogo bi se moglo reći o toj intimnoj dinamici, osobito o njezinu utjecaju na ozračje u učionici i iskustvo učenja.

Međutim (i to veliki međutim), sve rasprostranjenije shvaćanje kako je dobar odnos između učitelja i učenika ključ za sve poteškoće jednostavno – nije održivo… a ujedno je i štetno.

Posljednjih nekoliko godina roditelji, školska uprava te (osobito) dokoni kritičari iz publike stvarne probleme koji se javljaju u učionici ubrzano rješavaju tako što svu krivnju svaljuju na učitelja. U sustav tek pristigao učitelj koji još nije stekao sve vještine nadzora nad razredom (a pritom nema ni mentora, ni drugu odgovarajuću potporu)? Rješenje je u dobrim odnosima. Učenik razbacuje stolce po učionici? Samo unaprijedite odnose

Takvo je shvaćanje sasvim izvjesno potpuno pogrešno. Zasigurno postoje situacije i stanja koja se mogu rješavati unaprjeđivanjem odnosa, ali postoje i ona koja ne mogu.

Hajdemo to razjasniti.

Pozitivan odnos između učitelja i učenika može povoljno utjecati:

♦ na povećanje međusobnoga poštovanja

♦ na snažniju uključenost u nastavu

♦ na poboljšanje suradnje.

Pozitivan odnos između učitelja i učenika ne može poništiti učinke:

♦ siromaštva

♦ traume

♦ lošega materijalnoga stanja i nedostatnih sredstava za rad u školama i obrazovnome sustavu.

Očigledno, postoji razlika.

Začarani krug

Ako pogledamo sve izneseno na dvama popisima te i dalje tvrdimo da pojedinac može riješiti svaki problem tako što će stvoriti pozitivnu povezanost, to je jednostavno pogrešno. To je nemoguće pa ipak se upravo tô nemoguće očekuje od učitelja.

I u tome leži srž problema.

Kada rutinski ocjenjujemo stvarne poteškoće u učionici kao izostanak dobroga odnosa između učitelja i učenika, svi su na gubitku. Stvara se začaran krug u kojem djeca ne dobivaju potporu koja im je potrebna, svi su obeshrabreni, a problem se nastavlja.

Posljednje što je našem obrazovnomu sustavu potrebno nezadovoljene su potrebe – kako učenikove, tako i učiteljeve. Potrebni su nam voditelji i kreatori obrazovnih politika koji su bolje informirani i znatno realnijega uvida u sve ono što utječe na uspjeh u učionicama u 2022. Dio takva uvida podrazumijeva humaniziran pristup učiteljima, da se u učitelju gleda čovjek, a ne nadnaravno biće koje može ostvarivati nemoguće.

Stvarno stanje je takvo da su siromaštvo, trauma i problemi s financiranjem škola preveliki da bi ih jedna škola ili jedan učitelj mogli iznijeti. Upiranje prstom i prebacivanje krivnje nimalo ne pomažu riješiti te probleme, nego samo dolijevaju ulje na vatru i učvršćuju začarani krug.

Iako odnos između učitelja i učenika nije odgovor na sav nered u sustavu, ključan je za učenikov uspjeh. Moramo biti sposobni ostvarivati manje pobjede i širiti pozitivne utjecaje ne opterećujući se očekivanjima kako možemo riješiti sve nepravde svijeta.

Učitelji mogu napraviti mnogo toga. Ali ne mogu baš sve.

Jeste li zapazili još koju tezu koja se izgovara na račun učitelja, a nije utemeljena? Svoja zapažanja možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranici Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ Shannon McLoud – profesorica engleskoga jezika u saveznoj državi Rhode Island, uz redovit nastavni rad, bavi se pisanjem i dramaturgijom ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji objavljuje tekstove o školstvu i obrazovanju ■ izvornik: www.weareteachers.com