Iz stranih medija
NITKO SE NE MOŽE NAPITI IZ PRAZNE ČAŠE
Prezaposleni, preopterećeni i iscrpljeni učitelji (1)
objavljeno: 29. lipnja 2022.

„U tri mjeseca, koliko je u tome trenutku trajalo moje zaduženje vođenja pojedinačnih razgovora s roditeljima, završio sam tri velika projekta na kojima sam radio sa svojim učenicima, bio sam aktivni član školskoga Tima za kvalitetu, svakodnevno sam pratio učenike na izlasku iz škole i odlasku na autobus, trenirao sam školski nogometni tim, vodio pjesničku radionicu, poučavao tri različite skupine učenika koji se pripremaju za maturu, pregledao i ocijenio svaki ispit i zadaću koje sam zadao svojim učenicima, a kod kuće sam imao novorođenče. Moj mozak je pregorio. Bio sam prezaposlen, propterećen i potpuno iscrpljen.“

Više možete pročitati u nastavku, u novom članku učitelja i autora Trevora Muira.

Članak The Overextended, Overworked, Exhausted Teacher objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Jednom, tijekom pojedinačnih razgovora s učenicima i njihovim roditeljima, usred nastavne godine u gimnaziji u kojoj predajem preda me su sjeli jedan od mojih učenika i njegova majka. Počeo sam razgovor pruživši majci ruku i izgovarajući koliko mi je drago što je Thomas jedan od mojih učenika. Rekao sam joj da Thomas mnogo ulaže u učenje i marljivo radi, često sudjeluje u nastavi i vrlo je ljubazan prema drugim učenicima. Međutim, cijelo vrijeme, dok sam majci govorio o Thomasu, vidio sam kako joj se licem provlači grč. U tišini je sjedila s izrazom ljutnje dok sam izricao pohvale i izraze zadovoljstva o njezinu sinu.

Stoga sam zastao i upitao: „Je li sve u redu?“

Majka je duboko uzdahnula i kazala: „Ime mojega sina je Colin.“

Opla!

Zamijenio sam Colina s drugim učenikom i njegova majka s pravom nije bila zadovoljna s takvim razvitkom događaja. Nije bilo te količine isprike koja bi mogla pomoći da se osjeća bolje.

I danas me stegne u trbuhu kad se prisjetim tih trenutaka. Ujedno se i smijem jer je zapravo smiješno, a mogu i precizno odrediti što se dogodilo.

U tri mjeseca, koliko je u tome trenutku trajalo moje zaduženje vođenja pojedinačnih razgovora s roditeljima, završio sam tri velika projekta na kojima sam radio sa svojim učenicima, bio sam aktivan član školskoga Tima za kvalitetu, svakodnevno sam pratio učenike na izlasku iz škole i odlasku na autobus, trenirao sam školski nogometni tim, vodio pjesničku radionicu, poučavao tri različite skupine učenika koji se pripremaju za maturu, pregledao i ocijenio svaki ispit i zadaću koje sam zadao svojim učenicima, a kod kuće sam imao novorođenče.

Moj mozak je pregorio. Bio sam prezaposlen, propterećen i potpuno iscrpljen. Rezultat toga bio je da sam zamijenio imena dvojice svojih učenika i razljutio roditelje.

Ne možete piti iz prazne čaše

Međutim, najveće je posljedice takvo stanje ostavilo na moj ukupan učiteljski rad. S obzirom na to da sam preuzeo i obavljao toliko poslova, a tako malo ili nimalo skrbio o sebi, moja je energija u svakom od područja u kojem sam djelovao bila na vrlo niskoj razini. Igrači u nogometnom timu od svojega su trenera dobivali sasvim malenu energetsku porciju (i izgubili smo mnogo utakmica). Učiteljska vijeća i tim za kvalitetu primali su moj beživotan doprinos. Moji su učenici imali posla s umornim učiteljem. Pa i moja malena kći dobivala je inačicu oca koji je bio ispod svoje prave razine.

Izreka „Ne može se nitko napiti iz prazne čaše“u mojem je životu bila potpuno živa. Bio sam na životnoj prijelomnici i znao da moram nešto promijeniti ako želim opstati i napredovati u svojem poslu. Stoga sam naučio više skrbiti o sebi kako bih mogao obnoviti energiju i uspijevati u poslu koji radim.

Evo nekoliko principa i oblika ponašanja koje sam počeo primjenjivati.

Ostanite povezani sa svojim kolegicama i kolegama

Jedan od ključnih pokazatelja zdrave osobe čije je biće u stanju snažne dobrobiti jest zajedništvo s drugim ljudima. Istraživanja pokazuju da povezanost s drugim ljudima smanjuje stres i ima jak utjecaj na psihičko zdravlje. Zato je bitno da osobe koje rade u obrazovnim ustanovama ostanu povezane sa svojim kolegama. Jako malo osoba, uz one koje su zaposlene u obrazovanju, može razumjeti opterećenja, uznemirenosti i radosti učiteljskoga posla. Učiteljima su potrebni ljudi s kojima mogu dijeliti svoje tuge i radosti. Potrebni su im stariji zbog mudrosti, mlađi zbog dinamičnosti, ljudi s kojima dijele istu pučinu kako bi davali i primali razmišljanja i ideje.

Dok sam stajao na rubu potpunoga sagorijevanju na poslu, shvatio sam koliko sam usamljen. S obzirom na to da su učitelji svakodnevno okruženi stotinama učenika, vrlo se lako dogodi da tijekom cijeloga tjedna ne progovore ni s jednim sustručnjakom. Kada sam svjesno počeo odvajati vrijeme kako bih otišao na ručak s drugim kolegama, počeo se zaustavljati u uredima drugih zaposlenika ili pak samo sjedio u istoj prostoriji s kojim od kolega dok bih sastavljao planove ili pripreme za nastavu, moje je mentalno zdravlje doživjelo veliko poboljšanje.

Odvojite vrijeme za promišljanje

Jedan od načina skrbi za vlastitu dobrobit jest odvojiti vrijeme za refleksiju. U guštiku pretrpanih rasporeda i načičkanih kalendara, pronaći petnaest minuta na kraju svakoga dana kako bismo zastali i promislili o onome što je bilo dobro i onome čemu bi bilo potrebno poboljšanje – nije lako. Međutim, svakodnevno namjerno prakticirati promišljanje nad minulim događajima od ključnoga je značenja. Autorica Jennifer Porter piše da „promišljanje omogućuje umu zastati usred kaosa, razmrsiti i pročešljati zapažanja i iskustva, uzeti u obzir brojna moguća tumačenja događaja te stvoriti značenja.“

Ako je sve što jedino radimo pružanje koraka do iduće točke – idućega nastavnoga sata, idućega zadatka, iduće nastavne jedinice, idućega sastanka, idućega dana – to znači da si nikada ne pružamo prigodu za rast na temelju svih tih iskustava.

Bilo da to činimo pišući dnevnik, meditirajući, čitajući ili promišljajući nad doživljajima i poticajima, ili pak isključimo radioprijamnik dok vozimo kući, pronalaženje vremena za refleksiju može imati mjerljiv učinak na naše djelovanje i ukupnu dobrobit.

Nastavit će se.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice (iznimno) uređen i prilagođen, a izvorniku se može pristupiti na poveznici na kraju ove napomene  ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■