Iz učionice
■ OŠ LJUDEVIT GAJ, KRAPINA ■
Uz čitanje riječi rastu
objavljeno: 12. lipnja 2023.

U Godišnjem planu i programu rada škole za šk. god. 2022./23., kao i u Kurikulumu, planiran je projekt poticanja čitanja i pisanja „Dogodovštine jedne stonoge”. Projekt su osmislili stručni suradnici: pedagog Marko Koprivnjak, defektologinja Aleksandra Podsečki i knjižničarka Suzana Pracaić u suradnji s učiteljicama Vesnom Presečki, Gordanom Nežmahen, Brankom Leljak, Marijom Arbanas Kralj i Šteficom Tepuš.  Sudjelovali su učenici 4. a, 4. b, 4. c, 4. L i 4. Š.

Projekt je trajao od siječnja do svibnja. Rezultat projekta digitalne su fotoknjige te pisani dnevnici stonoge:

JOŽE 4. a

CRVENCIPELICE 4. b

BERE 4. c

ĐURĐE 4. L

TONČA 4. Š

To je završna aktivnost eTwinning projekta „Uz čitanje riječi rastu 3″ autorica Ljiljane Marinjak, Marije Bulut Lukačević i Snežane Stević koje već treću godinu provode projekt na međunarodnoj razini.

I naša se škola ove godine pridružila tom projektu s ciljem razvijanja čitalačke pismenosti, kulture čitanja i ljubavi prema knjizi i čitanju.

Međunarodni projekt „Uz čitanje riječi rastu 3” sadržavao je aktivnosti kojima se djeci nastojalo približiti čitanje knjiga te time izgrađivati kulturu čitanja, razvijati učeničke čitalačke vještine i njihovo kritičko mišljenje. Sudjelovanje smo najavili OVDJE.

ČITANJE JE TEMELJ SVEGA ŠTO NAS OKRUŽUJE. 

Razvoj čitalačke pismenosti osnova je rada knjižničara. Navikom čitanja različitih vrsta književnih djela i promišljanja o pročitanom želi se utjecati na cjeloživotno obrazovanje učenika, poticati radost čitanja, razvijati vještinu čitanja, učiti kako se odnositi prema knjizi, pobuditi interes učenika za samostalno posuđivanje i čitanje knjiga i time utjecati na izgrađivanje svestrane stvaralačke osobe razvijenih sposobnosti čitanja, izražavanja, doživljavanja i vrednovanja književnih djela te razvijati kulturu provođenja slobodnog vremena.

Sve aktivnosti i sadržaji projekta ostvareni su u korelaciji i integraciji s različitim predmetima (Hrvatski jezik, Priroda i društvo, Likovna kultura, Povijest, Geografija…) u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima na nastavi ili u sklopu projekata. Bez timskog i suradničkog rada ne bi bilo takvog bogatstva.
Učenici su čitali ciljane određene tekstove ili tekstove prema slobodnom izboru. Na temelju pročitanog izrađivali su plakate, prezentacije, igrali se i stvarali kvizove, pisali sastavke, dnevnike, pjesmice, akrostihove, izrađivali straničnike, čestitke, likovne uratke… Obilježeni su: Europska godina mladih, Međunarodni mjesec školskih knjižnica, Mjesec hrvatske knjige, Konvencija o pravima djeteta, Svjetski dan čitanja naglas, Svjetski dan hrvatske knjige i autorskih prava, Noć knjige, Dan škole, Dani medijske pismenosti. Kako bismo ih dodatno potakli na čitanje, organizirani su i književni susreti i susreti s umjetnicima i publicistima.

O PROJEKTU „DOGOVŠTINE JEDNE STONOGE”

Na početku projekta održani su sati motivacije u svakom razrednom odjelu. Učenicima je prikazana prezentacija kako bi se upoznali s projektom i spoznali što se od njih očekuje.

Prezentaciju možete pročitati OVDJE.

■ IZDVAJAMO:

Po uzoru na neke projekte poticanja čitanja, da bi potaknuli motivaciju za čitanje i približili knjigu učenicima, osmislili smo sadržaj ruksaka koji je svaki dan putovao u drugi dom.

Da bismo potakli motivaciju za čitanje i približili knjigu učenicima, po uzoru smo na pojedine projekte poticanja čitanja osmislili sadržaj ruksaka koji je svaki dan putovao u drugi dom.

Stonoga je ručni rad pedagoga, defektologinje i knjižničarke, stručnih suradnika. Izrađeno je pet stonoga, za svaki razred jedna.

Ruksak je sadržavao stonogu, zbirku pjesama Ljubav za početnike, bilježnicu/dnevnik, popis učenika s tablicom. Učenici su imali zadatak odabrati i pročitati pjesmicu iz knjige Ljubav za početnike Zvonimira Baloga jer su pjesme Zvonimira Baloga obvezna lektira za 4. razred.

Učenici su pjesmicu trebali čitati naglas stonozi i svojim ukućanima. Nakon proživljenog dana stonoga (učenik) pisao je dnevnik o provedenom vremenu. Također, fotografirali su se sa stonogom.

Zapis se drugi dan čitao naglas pred cijelim razredom. Ruksak se predavao sljedećem učeniku sve dok nije stigao do posljednjeg učenika.

Nekoliko fotografija po razredima, a sve ostale fotografije pogledajte u digitalnim fotoalbumima

U projekt su bili uključeni svi učenici 4. razreda (pet razrednih odjela) pa je nastalo pet različitih dnevnika pisanih krasopisom.

(dio dnevnika stonoge Bere, stranica dnevnika)

Na kraju projekta slijedila je evaluacija u Google Formsu.

Zahvaljujemo učiteljicama informatike Mariji Poslon i Ivani Bračević na pomoći i sudjelovanju u završnici projekta.

■  ODGOVORI:

Ocjenom odličan projekt je ocijenilo 65 učenika (85,5 %), ocjenom vrlo dobar 10 učenika (13,2 %), a jedan je učenik projekt ocijenio ocjenom nedovoljan (1,3 %). Velikoj većini učenika (71,1 %) projekt je pomogao da čitaju bolje i lakše.

Sve odgovore na evaluacijski upitnik možete pročitati u dokumentu: EVALUACIJA.

Posebnost je projektne nastave to što nakon završenog projekta učenici imaju ideju i želju za radom u novim projektima (89,5 %).

Pročitajte njihove prijedloge: IDEJE O NOVOM PROJEKTU.

Na nama je da im pomognemo u realizaciji.

■  Napisala: Suzana PRACAIĆ, školski knjižničar, izvrstan savjetnik | OŠ Ljudevit Gaj, Krapina ■