Jučer-danas-sutra
20 WEB ALATA ZA NASTAVU POVIJESTI
Infografike i lente u poučavanju povijesti
objavljeno: 10. ožujka 2016.

Tema digitalnih lenta vremena dugo me frustrirala, što ste mogli primijetiti u prošlotjednom članku. Uz mnogo loših aplikacija, one koje su se činile dobrima obično bi u besplatnoj verziji imala takva ograničenja da ih se nije moglo koristiti. Naposljetku sam ipak pronašao novi digitalni alat koji je svoj javni život započeo prije godinu dana. HSTRY je projekt na kojem radi međunarodna ekipa – Claire (SAD), Thomas i Jonathan (Engleska/Francuska), Yoran (Nizozemska), Filip (Hrvatska) i Pierre (Belgija).

HSTRY je digitalni alat za poučavanje i učenje koji nastavnicima, studentima i povjesničarima omogućuje stvaranje interaktivnih vremenskih crta. Platforma je dizajnirana tako da oponaša društvene mreže (poput Facebooka i Edmoda) koje su poznate učenicima 21. stoljeća.

Istraživanja su pokazala da učenici, osobito oni odrasli u digitalnom dobu, bolje uče kada su materijali prikazani i objašnjeni putem nekoliko različitih medija. Za razliku od tradicionalnih udžbenika, koji se u velikoj mjeri oslanjaju na odlomke teksta i nekoliko slika razbacanih po svakom poglavlju, HSTRY uz tekst i slike uključuje audiovizualne materijale i kviz pitanja. Osim toga, učenici mogu komentirati, raspravljati i postavljati pitanja na samoj lenti, te produbljivati razumijevanje u interakciji s drugim učenicima.

Učitelji mogu s učenicima dijeliti lente vremena koje su kreirali ili su već javno dostupne. Mogu se kreirati virtualni razredi kojima se učenici priključuju pomoću dodijeljene ulazne šifre. Tako učitelji imaju nadzor nad radom učenika. Učenici također mogu sami kreirati lente vremena i tako pokazati rezultate istraživanja, razumijevanja određenih događaja i procesa, vremenskog tijeka ili kontinuiteta i promjena. Mogu stvoriti vlastiti narativ ili komentirati razne perspektive koje su otkrili. Korištenje aplikacije vrlo je jednostavno i intuitivno.

Učitelj i učenici svoje lente mogu dijeliti na društvenim mrežama, a u premium verziji (49 $ godišnje) te iste lente mogu isprintati na pisaču.

Pogledajte primjer: https://www.hstry.co/timelines/lenta-vremena-jugoslavije

Primjer još jedne vizualno atraktivne, ali malo kompliciranje lente vremena je Timeline JS . Kod tog primjera datume i podatke upisujete u Google Docs, a grafike morate linkati s nekog od internetskih servisa koji pohranjuju grafike (poput Flickra).

Infografike

Informacijska grafika ili infografika je vizualna prezentacija informacija, podataka ili znanja. Koristi se kada je potrebno da se kompleksne informacije objasne brzo i jasno, primjerice u znakovima, mapama, novinarstvu, tehničkom pisanju i obrazovanju. (definicija via Wikipedija, ali odgovara)

Infografika u poučavanju povijesti može korisno poslužiti za vizualizaciju uzročno-posljedičnih veza ili povijesnih procesa. Može poslužiti i za određene statističke podatke koji nam mogu koristiti u nastavili ili najjednostavnije kao poseban oblik plakata. Infografike mogu izrađivati učitelji i učenici, što je teži oblik zadatka jer se na ograničenom prostoru mora odraditi određena prezentacija. Primjer je infografika o predstavljanju novog prijedloga kurikuluma nastavnog predmeta Povijest:

Ova infografika je izrađena u aplikaciji PiktoChart (https://magic.piktochart.com/templates). Odabrana je u bogatoj ponudi sličnih alata koji se poput drugih razlikuju samo po tome koliko nude u besplatnoj verziji. PiktoChart u besplatnoj verziji nudi neograničeni broj infografika koje možete kreirati, ograničeni broj predloženih templata, vodeni žig na dnu svake infografike koju izradite, ukupno možete podići do 40 MB grafika, infografike možete preuzeti kao JPG ili PNG, a pri objavi vaša infografika postaje javno vidljiva. Možete je lako dijeliti putem društvenih mreža ili je putem linka pokazati poput prezentacije. U plaćenoj verziji povećava se prostor za spremanje grafika, odstranjuje se vodeni žig, infografike možete spremati u PDF-u itd. Rad u aplikaciji nije kompliciran. Tekst i grafike se lako dodaju, mijenjaju veličine i grafički uređuju.

Piše:  Miljenko HAJDAROVIĆ

…………………

Miljenko Hajdarović je nastavnik povijesti u Srednjoj školi Čakovec.

Tijekom 10 godina rada u struci aktivno istražuje i koristi IKT u nastavi.

Urednik je Hrvatskog povijesnog portala (www.povijest.net) i certificirani Googleov edukator.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i stavovima kolumnista i ne mora odražavati stavove uredništva Školskog portala ni Školske knjige.