Jučer-danas-sutra
■ OŠ HRVATSKI LESKOVAC ■
Školske crtice iz Zemlje Vatre i Leda
objavljeno: 16. svibnja 2023.

Prvi Erasmus+ projekt School Safe Zone omogućio je učiteljima Osnovne škole Hrvatski Leskovac stručna usavršavanja na čak devet lokacija diljem Europe. Jedna je od njih bila i Zemlja Vatre i Leda, daleki Island.

Kao koordinatorica projekta i učiteljica razredne nastave od 23. travnja do 29. travnja 2023. sudjelovala sam na strukturiranom tečaju u pitoresknom gradiću Reykjaviku.

Strukturirani tečaj Project Management and Educational visit, u organizaciji PMSE+, nametnuo se kao odličan izbor za usavršavanje kako bi ostvarili planirane ciljeve vezane uz razvoj europske dimenzije škole, tj. prijavu novih projekata te ostvarivanje suradnje sa školama i kolegama diljem Europe.

S istim ciljem tečaju su prisustvovali i učitelji i stručni suradnici iz Grčke, Italije, Slovačke, Španjolske, Latvije i Njemačke. Osim navedenih ciljeva, tečaj je bio usmjeren na upoznavanje islandskog obrazovnog sustava te posjet školama.

Kvennaskólinn

Škola je počela djelovati davne 1909. godine, i to kao škola za djevojčice radi potrebe za formalnim obrazovanjem. Nastava u toj školi počinje u 8:30 i odvija se u trima različitim zgradama. Učenici samostalno odabiru izborne predmete koji im, uz obvezni dio programa, donose dodatne bodove (slično kao fakulteti u Hrvatskoj).

Uz islandski jezik, učenici uče danski, engleski ili njemački te predmete kojima se poučava ekonomija, zdravlje, životne vještine (kako napisati CV, budući životni ciljevi, tehnike učenja) itd.

Atmosfera je vrlo opuštena i topla, a svi su učitelji i učenici vrlo pristupačni. Osim glavnih učionica, u kojima dominira grupni rad, učenici imaju mnogo prostora za samostalan rad i opuštanje.

Hamraskóli

U toj školi obrazuju se učenici od šeste do 13. godine. Škola broji 203 učenika, od čega je čak 40 % polaznika bilingvalno. Školski dan započinje u 8:10 za učenike viših razreda te u 8:30 za učenike nižih razreda.

Nastavni satovi traju 40 minuta, a dvaput dnevno učenici izlaze iz škole kako bi boravili na svježem zraku (neovisno o vremenskim prilikama). Satovi se najčešće izvode u blokovima, a učenike se ocjenjuje formativno. U školi u prosjeku borave oko pet sati. Osim obveznih predmeta, koje i naši učenici pohađaju, u školi učenici uče šivati, obrađivati drvo i izrađivati razne rukotvorine.

Drugi strani jezik počinju učiti tek u 5. razredu. Razred od 30 učenika vode dvije učiteljice koje međusobno surađuju i organiziraju nastavu. Kao i u Hrvatskoj nakon nastave djeca mogu ostati u produženom boravku.

Jednom tjedno učenici odlaze na satove plivanja. Budući da škola provodi program zdrave prehrane, slatkiši su strogo zabranjeni. Na školskom se meniju tako mogu naći shawarma peciva s krumpirom i tzatziki umakom, islandska juha od povrća te riblje okruglice s krumpirom i umakom od luka. Zanimljivo je spomenuti da škola nudi i veganski meni kao i bar s prilozima poput mahuna, špinata, brokule, mrkve, rajčice, naranče, jabuke, ananasa.

Učionice su u potpunosti opremljene, a cijelu školu krase učenički radovi. U nastavi se često koriste tabletima koje posjeduju svi učenici. Učionice su tijekom izvođenja nastave uvijek otvorene.

U školi postoji i poseban razredni odjel koji učenicima nudi individualiziranu nastavu i potporu njihovu učenju u općem školskom radu. Učenici slobodno vrijeme provode s ostalim učenicima.

Škola stvara prilike za svakog učenika kako bi mogao iskoristiti vlastite talente i pritom steći znanja, mudrosti i vještine koje će mu koristiti na životnom putu.

U školi prevladava vođeno učenje s ciljem poticanja mišljenja i učenja na pogreškama. Učenike se potiče da uočavajući pogreške stvore nove mogućnosti za daljnje učenje i napredak. Učenici redovito primaju povratne informacije o tome kako poboljšati i kreirati svoj plan učenja. Svi učenici svoje cipele odlažu na police koje se nalaze na ulazu u školu. U školi borave u čarapama.

Kvíslarskóli

Na samom ulazu u školu, u velikom predvorju, koji je ispunilo stotinjak učenika, svirao je učitelj dok su učenici pjevali. Na vratima su nas, osim pjesme, dočekale i učeničke cipele. I u ovoj školi učenici dane provode u čarapama. Uhvatili smo učitelje u prostoriji za odmor gdje su boravili na pauzi za kavu. Pomoćnica ravnateljice nas je provela školom i uputila u način rada. U školi učenike podučavaju poštovanju, ustrajnosti i odgovornosti.

Cilj je škole stvoriti okruženje za učenje koje će biti motivirajuće i smisleno. Učitelji se prilagođavaju pojedincima i njihovim mogućnostima te nastoje potaknuti interes za učenje i samostalan rad različitim metodama. Nastava se u ovoj školi izvodi u razredima, ali i u grupama. Jednako kao i u prethodnim školama ovdje se učenici ocjenjuju formativno. Škola je jako dobro opremljena, a obiluje i manjim prostorijama u kojima se učenici mogu odmoriti i opustiti. Ovu školu pohađaju učenici od 1. do 6. te od 7. do 10. razreda.

Framhaldsskólinn í Mosfellsbæ 

Srednja škola Framhaldsskólinn í Mosfellsbæ, škola je koju su u suradnji s arhitektima dizajnirali učitelji. Škola je podijeljena po blokovima: umjetnički blok, matematički blok, jezični blok…

U svakom se bloku nalaze dvije suvremeno opremljene učionice, dvije male učionice i slobodan prostor za učenike. Učionice nose nazive koje su im dodijelili učitelji: freedom, revolution… Nastava se temelji na project based learning principu. Učenike se ocjenjuje formativno. Naglasak je na povratnoj informaciji koju učitelji daju učenicima, i obratno. Praćenje kurikuluma je vrlo fleksibilno, a udžbenicima se koriste rijetko. Učenici na kraju godine na temelju formativnih bilješki dobivaju brojčanu ocjenu. Učenici se ovdje zadržavaju od tri do tri ipo godine.

Zanimljivo je da često uče u manjim grupama rješavajući probleme na bijelim pločama ili, pak, pišući markerom po prozorima. Skraćivanjem satnice učiteljima se oslobodilo vrijeme za dostupnost učenicima kojima je potrebna dodatna pomoć. Školski sat tako traje 50 umjesto 60min. Škola je pomno dizajnirana. Tome svjedoči činjenica da se koriste vunenim instalacijama kako bi smanjili akustiku, a osim toga imaju i provoditelje ugljikova dioksida. Škola ima i kantinu čija je kvaliteta hrane na vrlo zavidnoj razini.

Osim formalnog dijela bilo je i vremena za neformalno učenje, tj. za samostalno istraživanje Islanda. Nakon gotovo 1000 prijeđenih kilometara, nekoliko nacionalnih parkova, mnogo pejzaža koji ostavljaju bez daha, bezbroj raskošnih vodopada koji se razmeću svojom jačinom i visinom, nakon tihe lagune glečera, sjajne dijamantne plaže te geotermalnih izvora koji griju u hladne dane, mogu zaključiti da Zemlja Vatre i Leda baš nikoga ne ostavlja ravnodušnim, baš kao i njihov obrazovni sustav.

■  Napisala: Lana JAGER, mag. prim.educ. | OŠ Hrvatski Leskovac ■