Školstvo u medijima
ŠTO MI SE SVIĐA U NIZOZEMSKOJ ŠKOLI
Pravila: plan, dnevni red, jedan roditeljski sastanak godišnje i povratna informacija umjesto ocjene
objavljeno: 17. rujna 2019.

…. govori o tome kako protječe roditeljski sastanak u nizozemskim školama, o čemu razgovaraju i koja se pravila i kazne primjenjuju za izostanak djeteta iz škole.

PLAN

Nizozemci ne samo da znaju, već i vole planirati. Najvažniji se događaji planiraju godinu dana  unaprijed ili, u najgorem slučaju, tri mjeseca. Obično kućanstvo sve događaje planira minimalno tri tjedna unaprijed.

Roditelji školske djece već u prvim danima škole poštom dobiju kalendar događanja za cijelu školsku godinu. U njemu su obilježeni blagdani, termin roditeljskog sastanka, planirani projekti, praznici.

Roditeljski sastanak također je pomno isplaniran. Roditelji putem e-maila dobiju prezentaciju u PowerPointu s osnovnim točkama o kojima će se raspravljati i dnevnim redom po kojem će se odvijati sastanak.

DNEVNI RED

Na nizozemskom ovaj izraz znači dvije stvari: provedba određenog sastanka s popisom pitanja i vremenom dodijeljenim za svaku pojedinu točku ili papirnati dnevnik uz pomoć kojeg se djeca od najranije dobi uče zapisivati sve što treba planirati.

Osobno sam se uvjerila kako svakoga malog Nizozemca iz rodilišta ispraćaju s jednim malim biciklom i jednim dnevnikom. Mojemu mlađem sinu jedan su takav dnevnik dodijelili u jaslicama kad je imao devet mjeseci i u njega su upisivali koliko jede i koliko često obavlja nuždu.

Nepotrebno je kazati kako se Nizozemci koji obožavaju planiranje strogo pridržavaju svake točke i za nju predviđenog vremena zapisanog u dnevnom redu. Roditeljski je sastanak vrlo poslovan. Ravnateljica, odjevena poput službenika u uredu, prelazi prstima po velikom monitoru prolazeći stranice prezentacije. Prezentacija je rađena na posebnom predlošku s bojama škole i njezinim logotipom te izgleda vrlo dobro. U njoj se govori o sustavu vrijednosti škole, o psihološkim poteškoćama djece u određenoj dobi, osnovnim pravilima škole, glavnim događajima godine i kontaktnim podacima.

Evo nekoliko neobičnih događanja tijekom školske godine:

  • poseban dan kad roditelji dolaze u školu govoriti o svojoj profesiji
  • projektni dan gdje je na aktivnosti izrade projekta izdvojen cijeli dan i u kojem nema nikakvih predavanja
  • dva sata pod nazivom Vještine razmišljanja i učenja, gdje djeca uče učinkovito organizirati svoje vrijeme i proces učenja.

Nakon ravnatelja, riječ se daje predstavniku općinskog fonda za podršku djeci u teškim životnim situacijama. On govori o djeci iz obitelji s primanjima nižima od potrošačkog minimuma. Takva djeca mogu dobiti bicikl, laptop (rabljen, ali u dobrom stanju), naočale (ako su potrebne) i sportsku opremu ako se ozbiljno zanimaju za sport. Morate poslati e-mail i priložiti potvrdu o primanjima roditelja. Nakon toga, predstavnik fonda doći će u vašu kuću razgovarati o tome kako mogu pomoći. Bicikle i prijenosna računala trebalo bi zatražiti svake tri godine, ali u našoj ih se regiji trude ažurirati svake dvije godine.

Zatim se roditelji razilaze u svoje razrede i razgovaraju s razrednikom. U našem razredu ima 16 djece, iako je učionica dizajnirana za njih 30.

Prvo pitanja za roditelje: „Dakle, sviđa li se vašoj djeci u školi?; Jesu li već našli nove prijatelje?” Pitanje psihičkog zdravlja za Nizozemce je od velike važnosti, jer se samo osoba koja je spokojna u učionici može usredotočiti na učenje.

Ono što mi se još sviđa u Nizozemskoj školi jest to što učitelj započinje upoznavanje s roditeljima kratkom pričom o sebi. Ne samo nešto poput „Zdravo ja sam Mariana i bit ću vaša razrednica”, već kratko predstavljanje u smislu odgovora na pitanje koje se obično postavlja na razgovoru za posao: „Recite nešto o sebi.”

Saznat ćete gdje je osoba rođena, gdje je studirala, zašto se odlučila za posao u školi i neke druge zanimljive crtice iz njezine biografije poput neke druge vrste posla ili volontiranja u inozemstvu.

Nakon toga, ponovno je riječ o pravilima ponašanja, posebno o učestalosti izostanaka i kašnjenja. U Nizozemskoj se izostanak iz škole bez valjanog razloga kažnjava sa 100 eura za svaki dan neopravdanog izostanka. U slučaju bolesti, morate nazvati školu prije početka nastave, a nakon povratku u školu donijeti ispričnicu.

Kasniti na nastavu također je vrlo loše. Dolazak na nastavu na vrijeme odgovornost je učenika. Svako kašnjenje je zabilježeno u elektroničkom dnevniku. Dnevnik je vrlo zgodan, posebno ako imate nekoliko djece, možete sve vidjeti pod jednim roditeljskim računom.

Zatim je bilo riječi o ocjenama. Jednostavno ih neće biti jer nisu konstruktivne. Bit će povratnih informacija. Moguće je staviti ocjenu prema nekom univerzalnom kriteriiju, no to ubija motivaciju. Na primjer, dijete je napisalo esej i napravilo 20 pogrešaka. Nakon tjedan dana napisalo je esej slične kvalitete, ali je napravila deset pogrešaka. Za dijete od 12 godina rad s deset pogrešaka nije posebno uspješan. Ali za ovo konkretno dijete to je golemi napredak. Stoga će ove godine naši učitelji nastojati analizirati rezultate svakoga pojedinog djeteta, reći mu što se dobro napravilo i na čemu još treba raditi. Ovaj pristup ima za cilj smanjiti stres i razviti introspekcijske vještine.

Nakon uvoda, slijedi postavljanje pitanja, a ako imate pitanja specifično vezana za svoje dijete o tome razgovarajte u četiri oka s učiteljem. U tom slučaju ostali roditelji čekaju u hodniku. S učiteljem se možete sastajati i češće, iako je roditeljski sastanak u godišnjem planu predviđen samo jednom na godišnje!

………………

NAPOMENA

  • RUSIJA: Mel.fm – portal posvećen obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm