Učitelji stvaraju
ISTRAŽIVANJE JE JEDNA OD METODA I SREDSTAVA STRATEGIJE UČENJA OTKRIVANJEM
Istraživačko učenje uz Svijet riječi 4
objavljeno: 11. ožujka 2022.

Jedna od temeljnih obilježja i prirodnih potreba djeteta jest potreba za istraživanjem svojeg okruženja, kao i prilika za učenje putem istraživanja.

Istraživanje je jedna od metoda i sredstava strategije učenja otkrivanjem kojom se planiranim postupcima dolazi do zadanog cilja.

UČENJE PUTEM ISTRAŽIVANJA

Jedna od temeljnih obilježja i prirodnih potreba djeteta jest potreba za istraživanjem svojeg okruženja, kao i prilika za učenje istraživanjem. Dijete počinje s istraživanjem već od rođenja. Kako raste, tako raste i njegova potreba za istraživanjem.

ŠTO JE ISTRAŽIVAČKO UČENJE? (engl. inquiry learning)

Istraživačko učenje jest proces u kojem učenici jedni od drugih uče u istraživačkoj zajednici. Znatiželja učenika pokretač je istraživanja. Slijedi prikupljanje informacija i ideja. Nakon toga učenici počinju razrađivati pravi smjer istraživanja i postavljanje pitanja za istraživanje. Učenici tada trebaju imati preduvjete za suradnju, dijeljenje različitih stavova i rezultata rada kroz male, prilagodljive skupine. Rad u malim skupinama utemeljenim na zajedničkim interesima omogućuje učenicima da tijekom istraživačkog procesa zajedno oblikuju znanje kao i zaključak do kojeg dolaze radom na rješavanju zajedničkog problema. Ono što je vrlo važno jest da manje skupine učenicima omogućuju suradničko učenje iz različitih izvora.

Dijeljenje je kulminacija istraživačkog procesa pri čemu učenici dijele završni rad koji su kreirali kako bi drugim učenicima u svojoj istraživačkoj zajednici pokazali što su naučili. Tako su učenici u svojoj istraživačkoj zajednici postali stručnjaci za istraživačko pitanje kojim su se bavili tijekom istraživačkog procesa. Na kraju imaju prigodu i odgovornost podijeliti svoje spoznaje s drugim učenicima i svojim znanjem pridonijeti drugima.

HRVATSKE ENDEMSKE BILJKE

PRIKAZIVANJE REZULTATA ISTRAŽIVANJA NA MINIPLAKATU

Odgojno-obrazovni ishodi:

OŠ HJ A.4.3. Učenik čita tekst i prepričava sadržaj teksta služeći se bilješkama.  

OŠ HJ B.4.1. Učenik izražava doživljaj književnoga teksta u skladu s vlastitim čitateljskim iskustvom.  

OŠ HJ B.4.2. Učenik čita književni tekst i objašnjava obilježja književnoga teksta.

OŠ HJ B.4.4. Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstom, iskustvima i doživljajima.

Razrada odgojno-obrazovnih ishoda:

  • objašnjava nepoznate riječi: na temelju vođenoga razgovora, zaključivanja na temelju konteksta, s pomoću rječnika nakon čitanja teksta
  • povezuje doživljaj i razumijevanje književnoga teksta s vlastitim misaonim i emotivnim reakcijama na tekst
  • povezuje sadržaj, temu i motive teksta s vlastitim iskustvom
  • pokazuje radoznalost, sklonost i znatiželju za komunikaciju s književnim tekstom
  • razgovara s drugim učenicima o vlastitome doživljaju teksta
    • prepoznaje vrijedne poruke i mudre izreke
  • argumentira vlastite doživljaje i zaključuje o uočenim vrijednostima književnoga teksta
  • objašnjava osnovna obilježja pripovijetke
  • prepoznaje obilježja proznih tekstova: događaj, likovi, pripovjedne tehnike
  • koristi se jezičnim vještinama, aktivnim rječnikom i temeljnim znanjima radi oblikovanja uradaka u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje

Međupredmetne teme:

uku C.2.4. Emocije

Učenik se koristi ugodnim emocijama i raspoloženjima tako da potiču učenje i kontrolira neugodne emocije i raspoloženja tako da ga ne ometaju u učenju.

ikt C.2.2. Učenik uz učiteljevu pomoć ili samostalno djelotvorno provodi jednostavno pretraživanje informacija u digitalnome okružju.

ikt C.2.3. Učenik uz učiteljevu pomoć ili samostalno uspoređuje i odabire potrebne informacije među pronađenima.

ikt C.2.4. Učenik uz učiteljevu pomoć odgovorno upravlja prikupljenim informacijama.

odr B.2.2. Prepoznaje primjere održivoga razvoja i njihovo djelovanje na lokalnu zajednicu.

Nakon interpretacije književnog teksta Domaća zadaća Vesne Skočir (SVIJET RIJEČI 4, 2. dio, Terezija Zokić, Benita Vladušić, Ankica Španić, Jadranka Jurić) slijedi istraživanje o hrvatskim endemskim biljkama.

ETAPE ISTRAŽIVAČKOG UČENJA

1.] Uočiti problem za istraživanje: Što su endemske biljke?

2.] Cilj

3.] Istraživačka pitanja

4.] Istraživački postupci

5.] Odgovor na istraživačko pitanje

  • Nakon interpretacije književnog teksta Domaća zadaća slijede prijedlozi istraživačkih aktivnosti uz udžbenik SVIJET RIJEČI 4, 2.dio.

MOGUĆE ISTRAŽIVAČKE AKTIVNOSTI UZ UDŽBENIK SVIJET RIJEČI 4

1.] HRVATSKE ENDEMSKE BILJKE (stvaralački zadatak iz udžbenika)

  • Pronađi u dječjoj enciklopediji ili na internetu kako izgledaju biljke koje se spominju u ovoj priči. Osmisli plakat prema predlošku.

A] Nacrtaj biljke u prazno polje ili zalijepi sličicu (crtež).

B] Napiši o svakoj 2 do 4 rečenice.

2.] BILJKE I ŽIVOTINJE NA NOVČANICAMA

IZAZOV

  • Istraži na internetu koje se biljke i životinje nalaze na kovanicama. Zalijepi sličice ili ih nacrtaj.

3.] PRIKAZIVANJE REZULTATA ISTRAŽIVANJA NA MINIPLAKATU

ETAPE ISTRAŽIVAČKOG UČENJA

1.] Uočiti problem za istraživanje: Što su endemske biljke?

Postavljanje valjanih i učinkovitih pitanja:

  • Što znam o ovoj temi?
  • Što želim znati o ovoj temi?
  • Što znam o pitanju kojeg želim postaviti?

2.] Cilj

Prikupiti i analizirati podatke o hrvatskim endemskim biljkama.

3.] Istraživačka pitanja:

  • Koje endemske biljke rastu u Hrvatskoj?
  • Koje su posebnosti hrvatskih endemskih biljaka?
  • Na kojim staništima rastu endemske biljke u Hrvatskoj?

4.] Istraživački postupci

  • Pronalaženje izvora (enciklopedije, Internet, stručni časopisi)
  • Čitanje i analiza podataka
  • Uspoređivanje podataka iz različitih izvora
  • Odabir i bilježenje ključnih podataka

5.] Odgovor na istraživačko pitanje

Prikaz rezultata na miniplakatu HRVATSKA ENDEMSKA BILJKA:

velebitska degenija

hrvatski zvončić

dubrovačka zečina

hrvatska žutika

pjeskarica

dalmatinski buhač

TIJEK RADA:

Od ambalažnog kartona učenici izrežu podlogu plakata u obliku pravokutnika. Na podlogu lijepe kolaž u željenoj boji.

Na pripremljenu podlogu pišu ili lijepe naslov, papir s napisanim tekstom o endemskoj biljci te fotografiju (crtež) biljke.

Od kartona režu i lijepe okvir koji ukrašavaju po želji rezanjem ili bockanjem štapićem tako da dobiju teksturu.

Prikaz Miniplakat se po želji boji temperama.

Prikaz rezultata i odgovora na istraživačko pitanje je na miniplakatima HRVATSKA ENDEMSKA BILJKA.

DDS – MALI ISTRAŽIVAČI

 Pišu: Terezija Zokić učiteljica, mentorica i Benita Vladušić učiteljica i mentorica   OŠ Bijaći Kaštel-Novi  Terezija ZOKIĆ je autorica je udžbeničkih kompleta iz hrvatskog jezika: Tajna slova 1–4, Slovo po slovo 1–4 te Svijet riječi 1–4 u izdanju Školske knjige. Održala je niz stručnih predavanja i radionica u županijskim stručnim vijećima s temama iz hrvatskog jezika i likovne kulture te međupredmetne teme GOO. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. te za 2020./2021.   Benita VLADUŠIĆ je autorica udžbenika iz hrvatskog jezika od prvog do četvrtog razreda Slovo po slovo 1-4 i najnovije serije udžbenika Svijet riječi 1-4 u izdanju Školske knjige. Održala je niz stručnih radionica i predavanja u županijskim stručnim vijećima i na stručnim skupovima. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. te za 2020./2021.