Učitelji stvaraju
OŠ „BISAG“ BISAG
KultOff-KultOn: Tradicijska kultura u online okruženju u našoj školi
objavljeno: 28. lipnja 2021.

U želji da svojim učenicima u ovom aktualnom pandemijskom kontekstu pružimo zanimljive i poticajne aktivnosti, drukčije sadržaje i pristupe, koristeći dobrobiti digitalne tehnologije, digitalnih kanala komunikacije i alata za razmjenu znanja uključili smo se u projekt KultOFF-KultON.

Ova je školska godina po mnogočemu bila drukčija i izazovnija za učenike, njihove roditelje i učitelje. Tijekom razdoblja kad nismo mogli odlaziti kamo smo htjeli i nismo mogli provoditi sve uobičajene aktivnosti, naučili smo da je komunikacija i prisutnost prijatelja i kolega u našoj blizini daleko važnija nego što smo to mislili prije pandemije, ili barem nismo o tome razmišljali. U periodima kad se nastava odvijala online, naučili smo i usavršili se koristiti brojnim alatima za komunikaciju i izvođenje nastave za koje prije pandemije nismo znali da postoje. Prikraćeni za druženja uživo nakon ove školske godine osjećamo se digitalno osnaženi i spremni za nove izazove koje obrazovni sustav donosi sa svakom novom generacijom. 

Na početku školske godine školski su kurikulumi, zbog nemogućnosti miješanja obrazovnih skupina, ostali osiromašeni za sve one izvannastavne aktivnosti, projekte, zajedničke proslave i druženja u kojima bi dosadašnjih godina sudjelovali svi učenici i učitelji škole. U želji da svojim učenicima u ovom aktualnom pandemijskom kontekstu pružimo zanimljive i poticajne aktivnosti, drukčije sadržaje i pristupe koristeći dobrobiti digitalne tehnologije, digitalnih kanala komunikacije i alata za razmjenu znanja rado smo se odazvali pozivu za sudjelovanje u projektu KultOFF-KultON: Tradicijska kultura u online okruženju čiji je nositelj Centar tradicijske kulture „Varaždin“, a projektni su partneri udruga SVIMA iz Zagreba i  Umjetnička organizacija „Kerekesh teatar“.

Osnovni je cilj projekta unaprijediti pristup suvremenim kulturno-umjetničkim sadržajima iz područja tradicijske kulture osobama starijim od 54 godina i djeci (od 5 do 15 godina) iz Varaždinske, Krapinsko-zagorske i Međimurske županije kako bi se pridonijelo njihovom socijalnom uključivanju i smanjenju izoliranosti u okolnostima aktualne pandemije bolesti COVID-19.

U razdoblju od travnja do lipnja 2021. godine učenici i učitelji OŠ „Bisag“ sudjelovali su u online aktivnostima projekta KultOFF-KultON: Tradicijska kultura u online okruženju, a slijedom proglašenja Godine čitanja i aktivnog promicanja čitanja među djecom u projekt su se uključili i  Književno-etnografske radionice za djecu, koje je osmislila i izvodila udruga SVIMA s voditeljicom Juliette Janušić, profesoricom kroatistike, a koje su se održavale putem platforme Zoom.

Oni najmlađi, prvašići sa svojom učiteljicom Kristinom Melnjak, sudjelovali su u radionici Online participativnog čitanja odabranih slikovnica s elementima tradicijske kulture i dramatizaciji u kojoj su tijekom triju online susreta čitali zanimljivo ilustrirane slikovnice (Zelenkapica, Konj i magarac, Željko i tri rode) naše poznate suvremene književnice za djecu Silvije Šesto. Tradicijski elementi, koji su tema projekta, provlače se u sadržaju te u jeziku i stilu autoričina izražavanja, a na što je voditeljica radionice vođenim razgovorima s djecom ukazivala te dodatno djeci atraktivnim primjerima ilustrirala tradicijski život i vrijednosti. Voditeljica bi radionicu uvijek završila djeci znanom narodnom poslovicom, vezanom uz pročitanu priču i fotografijom nekog tradicijskog/folklornog detalja (npr. ženska narodna nošnja s čarapama, muške narodne nošnje, drvena tradicijska igračka – konjić, rode na krovovima/dimnjacima tradicijskih kuća). Dodatno je i scenografijom, vidljivim predmetima, pokušala djeci dočarati tekst/priče (npr. ručno pletene čarape, vuna i igle za pletenje).

Iako najmlađi u školi, učenici 1. razreda, sjajno su se snalazili u online okruženju i aktivno sudjelovali u dijelu radionice posvećenom dramatizaciji pojedine scene iz prethodno pročitane slikovnice. Svaku su priču pratile živopisne ilustracije iz slikovnice koje su djeci na ekranu prikazivane u uvećanom formatu što je svakako pridonijelo atraktivnosti i zanimljivosti radionica.

Stariji uzrasti, učenici 3. i 4. razreda, sa svojim su se učiteljicama Snježanom Antolković i Marijanom Habijan uključili u književno-etnografsku radionicu Online participativnog čitanja kratkih priča s elementima tradicijske kulture uz oblikovanje sličnih tekstova i objavljivanje e-zbirke priča. Učenici su naše škole u ovoj radionici sudjelovali zajedno s učenicima iz OŠ grofa J. Draškovića iz Klenovnika. Tijekom četiriju online susreta voditeljica je učenicima čitala realistične priče s elementima tradicijske kulture (Srce od licitara, Kako je guščarica Janica dospjela u školu, Njihovo janje, Brđanin Marko). Te su priče  manje znana djela naše slavne književnice Ivane Brlić-Mažuranić prvotno objavljena još 1905. godine (u zbirci Škola i praznici: male pripovijetke i pjesme iz dječjeg života, u kasnijim izdanjima u zbirci Srce od licitara).

Voditeljica je djecu nakon čitanja priča, koje su uvijek pozorno slušali, upućivala na elemente tradicijske kulture u sadržaju te u jeziku i stilu, ali i na strukturu priča kako bi se djeca što bolje pripremila za pisanje svojih priča s obzirom na to da je cilj ovih radionica bio stvaranje vlastitih priča. Poseban je naglasak stavljan na uspoređivanje nekadašnje dječje igre i načina života sa suvremenim, o čemu su djeca u konačnici i pisala.

Čitanje je tekstova voditeljica radionice uvijek obogaćivala prezentacijama slikovnih priloga i pojašnjenjima kako bi pridobila pažnju i potaknula aktivnost učenika.

Najstariji učenici, polaznici školske dramske skupine pod vodstvom učiteljice hrvatskog jezika Sanje Mamić, uključili su se u Aktivnost participativnog stvaranja zajedničke lirske pjesme s elementima tradicijske kulture i objavljivanje zajedničke e-zbirke poezije u kojoj su se zajedno s učenicima iz drugih dviju osnovnih školi Varaždinske županije (VII. OŠ „Varaždin“ i OŠ „Klenovnik“) zabavljali zajedničkim osmišljavanjem stihova na zadane teme (život nekad i danas, priroda, ljubav, brojalice o online školi/koroni), prema metodi collaborative poetry.

Voditeljica ih je svaki put uvodno pripremila čitanjem i interpretiranjem usmenih lirskih pjesama, ali i ilustrativnim etnografskim zanimljivostima. U jednom od susreta im je gospodin Tibor Bün, voditelj tamburaškog orkestra Centra tradicijske kulture „Varaždin“, predstavio tradicijsku glazbu, a glazbenim prilogom je i završen ovaj zanimljiv niz od pet radionica, nakon kojeg slijedi samo predstavljanje elektroničke zbirke poezije u kojoj će se naći i zajedničke, ali i pojedinačne lirske pjesme učenika, sudionika radionica.

Posebna je vrijednost ove aktivnosti bilo ne samo (među)školsko nego i međuvršnjačko sudjelovanje djece različite dobi (peti i osmi razredi) koja su se odlično nadopunjavala i radila zajedno. Nekima je od njih  upravo ta mogućnost upoznavanja i sudjelovanja u radionicama s djecom iz drugih škola bila važna motivacija za uključivanje u projekt.

S obzirom na to da projekt traje do kraja 2021. godine, provedbu projekta nastavljamo ujesen (i dalje online na platformi Zoom) kad će biti predstavljene elektroničke publikacije dječjih tekstova nastalim tijekom projekta (e-zbirka poezije i e-zbirka kratkih priča).

ŠTO O PROJEKTU KAŽU UČENICI?

„Ovaj je projekt bio odličan. Voditeljica je Juliette bila zabavna i zanimljiva. Upoznao sam djecu koju zanimaju iste stvari kao i mene.“

Matej Kos, 5. razred

„Uživala sam u zajedničkom stvaranju pjesama. Drago mi je što sam bila dio ovoga projekta i veselim se sljedećem.“

Ema Brglez, 5. razred

„Tijekom ovih nekoliko tjedana napisali smo mnoge pjesme na kajkavskom narječju. Mislim da su pjesme vrlo uspješne i ponosna sam na nas.Voljela bih ponoviti ovo iskustvo.“

Maja Duh, 5. razred

Projekt KultOFF-KultON: Tradicijska kultura u online okruženju (referentni broj Ugovora: UP.02.1.1.14.0006) sufinancirala je Europska unija iz Europskog socijalnog fonda (Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014.-2020.) u okviru Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Umjetnost i kultura online“ (referentni broj Poziva: UP.02.1.1.14) Ministarstva kulture i medija.

■  Piše: Draženka Švelec-Juričić, ravnateljica |  OŠ „Bisag“ ■