Učitelji stvaraju
■ OŠ JURJA DOBRILE, ROVINJ ■ KAKO STVORITI RADNU ATMOSFERU U RAZREDU I AKTIVIRATI SVE UČENIKE
Neotkrivena moć malih bijelih ploča
objavljeno: 5. veljače 2021.

Aktiviranje svih učenika u razredu cilj je koji svaki učitelj teži ispuniti. No katkad nam ni najbolje aktivnosti i metode ne daju rezultate. Uvijek ima učenika koji mislima negdje odlutaju, vrte olovku, gledaju kroz prozor i slično.

Kad to uočimo, najčešće ga prozovemo, provjerimo je li slušao gradivo o kojem smo pričali i naša intervencija najčešće rezultira tako da mu savjetujemo da se usredotoči na ono o čemu pričamo i da prati nastavu. Međutim, vrlo često situacija bude nepromijenjena i nakon nekoliko uzastopnih pokušaja.

Ista je stvar s tihim učenicima. Svaki učitelj ima barem jednoga takvoga u razredu za koje nikad ne znate je li svladao nastavno gradivo ili nije jer, osim ako ga izravno ne prozovete, ne možete to procijeniti.

Pružila mi se prigoda i sretna okolnost da se upoznam s izvrsnim alatom za aktiviranje svih učenika u razredu koji ću vam ovdje predstaviti. On dolazi u obliku malih bijelih piši-briši ili show me ploča – inačica našim velikim bijelim pločama u razredu. One su lagane, nisu skupe, a učenicima su zanimljive i jednostavne za uporabu. Koristim se njima još od početka ove školske godine i nezamjenjiv su alat u svakodnevnoj nastavi.

Ideju o njihovoj nabavi dobili smo nakon posjeta školske knjižničarke britanskim školama u sklopu našeg projekta Erasmus+ The 5i School: Imagination-Idea-Inspiration-Innovation-Implementation u kojima se učitelji već odavno svakodnevno njime koriste u radu. Evo nekoliko razloga zašto su piši-briši ploče toliko učinkovite:

Omogućuju aktiviranje svih učenika u nastavni proces u bilo kojem trenutku poučavanja. Primjerice, pri uvođenju nove lekcije oduzimanja iz matematike nakon što objasnim učenicima oduzimanje brojeva 25 – 7, zadam im nekoliko zadatka koje svaki učenik rješava samostalno. Na moj znak svi podižu pločice i u trenu imam pregled stanja usvojenosti sadržaja što mi omogućuje da lakše prilagodim brzinu obrade gradiva.

Odlične su za motivacijski/uvodni dio sata (zamisli/napiši/nacrtaj/izračunaj). Ako smo prošli sat naučili nešto što se nadovezuje na današnji sat, u uvodnom dijelu kratko ponovimo naučeno – množenje brojem 3, oduzimanje dvoznamenkastih brojeva, veliko slovo / imenice / glagoli i sl. Važno je napomenuti da ne ispravljam učenikove odgovore pred cijelim razredom već samo pratim njihovu usvojenost pa nakon sata svakom učeniku pristupam individualno imajući na umu koji dio gradiva nije u potpunosti usvojio.

Usvojenost sadržaja možete provjeriti više puta tijekom sata jer ne gubite puno vremena za prozivanje učenika. Ako npr. obrađujem imenice, na ploču napišem rečenicu Baka i djed žive u kući na selu. Učenici potom na svojim piši-briši pločama samostalno ispisuju imenice. Tako svaki učenik samostalno dolazi do rješenja koje jednim podizanjem pločice možete lako provjeriti.

Učenici ih vole jer mogu pisati flomasterima koji se lako izbrišu pa se i greške lako isprave. Taj se dio učenicima jako sviđa, ali uz napomenu da učenike koji imaju pogrješne odgovore ne prozivam, već ih pozovem da isprave pogrješke koje su uočili.

Kviz znanja mogu rješavati svi učenici u isto vrijeme. Svi znamo koliko se učenici vesele online kvizovima, no problem je što samo jedan učenik ima priliku odgovarati na pojedino pitanje. Uporabom tih pločica kviz pokrenem na razrednoj ploči, a učenici samostalno pišu svoje odgovore i podižu ih na moj znak. Na taj način eliminiramo nepotrebnu buku u razredu koja se stvara podizanjem ruku i vikom o tome tko želi odgovarati, a učinkovitost za svako dijete puno je veća.

Jednostavne su za uporabu i održavanje pa samim time pogodne i za uporabu u izvanučioničkoj odnosno terenskoj nastavi. Dovoljan je komad papirnate salvete da se sadržaj obriše i ploče su ponovno spremne za upotrebu.

Može ih se rabiti za evaluaciju više puta tijekom nastavnoga sata da se vidi može li se nastaviti istim tempom dalje ili je potrebno malo više vremena posvetiti određenom koraku učenja.

Izvrsne su za vršnjačko vrjednovanje. Učenici nakon zadanoga zadatka (množenje, oduzimanje, veliko slovo i sl.) jednostavno zamijene pločice sa svojim prijateljem i vrjednuju rezultat.

Nema zadaće za najuspješnije učenike. Često na kraju nastavnog sata, a nakon odrađene provjere usvojenosti sadržaja, učenike koji su na sva pitanja točno odgovorili oslobodim zadaće pa je to dodatna motivacija svim učenicima u razredu da tijekom nastave aktivno sudjeluju i slušaju ono o čemu učimo.

Show me ploče kod nas nisu dostupne za kupnju u ovakvom (A4) formatu pa smo mi svoje dali izraditi u grafičkom studiju – na običnu forex-ploču debljine tri milimetra zalijepili smo bijelu piši-briši foliju.

Za početak smo napravili jednostranu laminaciju, a ovisno o potrebama, s druge strane može se nalijepiti foliju na crte ili kvadratiće za učenje slova, brojki i sl. Ilustracije radi, cijena jedne ploče s jednostranom folijom iznosi oko 30 kuna, a mogu se financirati i novcem koje nam dodjeljuje Ministarstvo za nabavu didaktičkih sredstava i opreme potrebne za provedbu kurikuluma.

Kad bih morala birati između pametne ploče i malih bijelih piši-briši ploča, u nižim razredima moj bi izbor definitivno bile show me ploče, jer su učinkovite, interaktivne, zabavne za učenje i jednostavne za uporabu

S obzirom na to da nemaju sve škole dostupna sredstva za nabavu takve vrste didaktičkih pomagala, predlažemo vam da u njihovu sufinanciranju sudjeluju i roditelji bilo kupnjom pločice ili flomastera.

Pločice može izraditi škola pa predložiti roditeljima da svaki učenik kupi svoju vlastitu ploču koju ćete zatim u razredu označiti brojem koje dijete ima u imeniku. Tako će zasigurno svaki učenik voditi više brige o svojoj ploči. S obzirom na trenutačnu situaciju, savjetujem i da učenici sami nabave svoj marker i nose ga svakodnevno u pernicama, čime ćemo izbjeći prijenos iz ruke u ruku. Jednom kad roditeljima pokažete kolika je moć tih pločica, sigurna sam da će pozdraviti vašu odluku da ih nabavite.

Od ove školske godine ploče smo nabavili za sve učenike prvih i drugih razreda matične škole i područnih škola, a sljedeće godine planiramo ih nabaviti za učenike trećih i četvrtih razreda te za nastavu Hrvatskog jezika i stranih jezika.

Vjerujte mi – kad bih morala birati između pametne ploče i malih bijelih piši-briši ploča, u nižim razredima moj bi izbor definitivno bile show me ploče jer su učinkovite, interaktivne, zabavne za učenje i jednostavne za uporabu.

■ Napisala: Samanta Matejčić Čota i Dolores Beloč Ćorković  ■  OŠ Jurja Dobrile, Rovinj ■