Iz stranih medija
■ MOTIVIRANJE UČENIKA NA ISTINSKO SUDJELOVANJE U NASTAVI ■
Kontrolirani kaos u učionici
objavljeno: 22. prosinca 2023.

Može biti glasnije negoli je uobičajeno, ponešto neurednije, katkad strkovito, no namjerno je tako. Učitelju je jasno da je ono što se događa put do snažnijega uključivanja učenika te dubljeg učenja.

Učitelj i autor Trevor Muir često govori o dodjeljivanju smisla učeničkom radu duboko osvjedočen da jedino tako može doći do učenikova snažnoga povezivanja s nastavom te istinskoga učenja. U današnjem članku opisuje što podrazumijeva kada – ne samo ovdje, nego i u drugim svojim tekstovima – govori o kontroliranu kaosu.

Iako voli iskušati i prijeći granice tradicionalnoga poučavanja, nimalo ne podcjenjuje metode i pristupe nastave kakvu je osobno prošao i doživio tijekom vlastita školovanja. Stoga nerijetko spominje direktno davanje uputa i tihi rad kao metode kojima se služi kad god se pokažu potrebnima, no ne ustručava se ni napustiti one metode koje mu više ne služe.  

O tome kako nastava – da bi bila djelotvorna i poticajna – ne mora nužno biti zabavna i ekstatična, govori također u mnogim tekstovima objavljenima i na stranicama Školskoga portala, primjerice u članku  Učionica nije lunapark te Nije na vama da svi učenici moraju 100 % sudjelovati – uostalom, to nije ni moguće.

Članak Controlled Chaos in the Classroom objavljen je na na mrežnim stranicama Trevor Muir 19. prosinca 2023.

Postoje trenutci kada, promatrajući razred, pomislite kako vas okružuje čisti kaos, no jasno vam je da je riječ o nadziranu kaosu. To znači da kao učiteljica ili učitelj znate prosuditi finu razliku između reda i spontanosti. Može biti glasnije negoli je uobičajeno, ponešto neurednije, katkad strkovito, no namjerno je tako.

Učitelju je jasno da je ono što se događa put do snažnijega uključivanja učenika te dubljeg učenja.

Učenje iz rovova

Kada bih s novim srednjoškolcima (u prvome razredu) obrađivao temu Prvi svjetski rat, običavao sam doći u odori iz toga razdoblja te bih objavio da ćemo tijekom tog nastavnoga bloka voditi rovovsku bitku.

Proučili bismo nacrte i planove bitaka kako bismo više saznali o rovovima i njihovu rasporedu, a zatim bismo okrenuli klupe i ukopali se u vlastite rovove te započeli ratovanje. Gađali bismo se kuglama od papira. Povremeno bismo zaustavili paljbu te bih im govorio o povijesnim događajima. Na kraju bismo proglasili Božićno primirje te bi učenici pisali pisma svojim obiteljima.

Nakon toga imali bismo veliku raspravu, a učenici bi na kraju pisali o svemu što su naučili i doživjeli.

U anonimnim anketama Prvi svjetski rat bio je jedan od najomiljenijih nastavnih dana u školskoj godini.

Oni se na toj nastavi samo zabavljaju…

Da ste se našli u mojoj učionici u trenutcima dok smo vodili zamišljenu rovovsku bitku, mogli biste pomisliti: „Oni se na toj nastavi samo zabavljaju.“

I istina je, zabavljali su se, i bilo je pomalo kaotično, no istodobno su i učili te smo gradili čvršću i međusobno povezaniju učeničku zajednicu, koja, naravno, doprinosi dubljem učenju u onim trenutcima kada nemamo takve izvanredno poticajne satove.

Misao da je tiha učionica djelotvorna učionica nije uvijek točna. Zapravo, katkad je potpuno pogrešna. Katkad je učenje neuredno. Razredne rasprave glasne. Međuučenička suradnja pomalo grozničava. Učitelji mogu biti smiješni i zabavni, a učenički se smijeh može čuti i na hodnik ispred učionice.

Katkad u učionici može biti pomalo kaotično.

Ne uvijek, ali katkad može.

I to se ne mora dobro odraziti na vrednovanje rada učitelja koji vodi takvu nastavu, niti u dojmovima slučajnoga prolaznika koji se zatekao u hodniku ispred učionice.

No, odrazit će se na uključenost učenika u nastavu.

Ključ je u pronalaženju ravnovjesja između zadanoga reda i spontanosti.

 ■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com