Poznata je činjenica da su pub kvizovi već niz godina omiljena zabava za sve one koji vole slobodno vrijeme ispuniti kombinacijom zabave i natjecanja u znanju.
Škola, doduše, nije pub, ali ima sve ostalo: nekoliko entuzijastičnih učitelja, natjecateljski i borbeni duh učenika. Zašto, dakle, ne ponuditi učenicima i takve aktivnosti? Dobro je učenike u školi napokon pitati i nešto što ih zanima – od sporta do popularne kulture. Naš je KVizni stožer nastao iz goruće želje nekoliko učitelja da škola prestane biti mjesto učenja suhoparnih činjenica na koja učenici odmahuju rukom uz poznatu rečenicu: „Kad će nama to u životu trebati?“
Nije se u školi zabranjeno zabavljati, ali škola je, ipak, škola i ne može pobjeći od toga da se aktivnosti moraju planirati i uskladiti s nastavnim i kurikulima međupredmetnih tema. Povezivanje i integracija ishoda predmeta i međupredmetnih tema oduvijek je bilo izazovno, potrebno i korisno. Iako zahtjevno u planiranju i osmišljavanju, pokazalo se kao iznimno zabavno u realizaciji. Voditelji su projekta nastojali u ishode predmetnog kurikula Hrvatskog jezika integrirati ishode međupredmetnih tema.
Ovo su neki od ishoda koje je objedinio naš projekt:
HRVATSKI JEZIK, PREDMETNO PODRUČJE KULTURA I MEDIJI
♦ Učenik obrazlaže pozitivan i negativan utjecaj različitih medijskih tekstova na razvoj stavova i vrijednosti.
♦ Učenik obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova s obzirom na društveni i ekonomski kontekst.
♦ Tumači vezu teksta i svijeta koji ga okružuje.
♦ Opisuje ulogu popularne glazbe u izražavanju temeljnih pitanja mladenačkoga identiteta.
♦ Obrazlaže značenje popularnokulturnih tekstova i povezuje ih s društvenim i ekonomskim okružjem (npr. biografije poznatih koje prikazuju društvenu i ekonomsku raslojenost).
♦ Izdvaja dijelove teksta koji predstavljaju predrasude i stereotipe.
♦ Objašnjava postojanje različitih, njemu poznatih supkultura.
♦ Uspoređuje popularnu kulturu s tzv. visokom umjetnošću na poznatim primjerima iz književnosti ili drugih umjetnosti.
♦ Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova radi komercijalizacije.
♦ Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti.
OSOBNI RAZVOJ
♦ Razvija osobne potencijale.
♦ Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
♦ Obrazlaže i uvažava potrebe i osjećaje drugih.
♦ Upravlja emocijama i ponašanjem.
♦ Razvija komunikacijske kompetencije.
♦ Učenik razvija komunikacijske kompetencije i uvažavajuće odnose s drugima.
♦ Suradnički uči i radi u timu.
♦ Razvija nacionalni i kulturni identitet.
UČITI KAKO UČITI
♦ Slika o sebi kao učeniku: Učenik iskazuje pozitivna i visoka očekivanja i vjeruje u svoj uspjeh u učenju.
♦ Upravljanje informacijama: Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.
♦ Kreativno mišljenje: Učenik samostalno oblikuje svoje ideje i kreativno pristupa rješavanju problema.
♦ Učenik iskazuje interes za različita područja, preuzima odgovornost za svoje učenje i ustraje u učenju.
♦ Učenik se koristi ugodnim emocijama i raspoloženjima tako da potiču učenje i kontrolira neugodne emocije i raspoloženja tako da ga ne ometaju u učenju.
♦ Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
GRAĐANSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE
♦ Promiče pravo na obrazovanje i pravo na rad.
♦ Promiče ravnopravnost spolova.
♦ Promiče kvalitetu života u lokalnoj zajednici.
♦ Promišlja o razvoju ljudskih prava.
♦ Promiče ljudska prava.
ZDRAVLJE
♦ Razlikuje i vrjednuje različite načine komunikacije i ponašanja.
♦ Prepoznaje utjecaj razvojnih promjena na emocije.
♦ Prepoznaje stres kao važan čimbenik u narušavanju mentalnoga zdravlja.
♦ Prepoznaje i objašnjava svoje osobne i socijalne potencijale.
Provedba i rezultati
Unatoč uvriježenom mišljenju da su učenici nezainteresirani za bilo što, osim za računalne igrice, TikTok i Snapchat, na nedavno održanom kvizu znanja učenici OŠ Malešnica pokazali su zavidno poznavanje opće kulture.
Šesnaest pitanja podijeljenih u pet kategorija za sedmaše (Zagrijavanje – pitanja s područja sporta; Bitno je očima nevidljivo – poznavanje književnosti, medijske kulture i opće pismenosti; Popu pop – pitanja s područja popularne kulture: serije, najpraćenije osobe na Instagramu, religijska kultura; Svijet oko nas – geografija, fizika, matematika; Ni vrit ni mimo – zabavna pitanja koja se opiru svrstavanju) zaokupila su naše natjecatelje na radost publike koja je gorljivo podržala svoje ekipe.
Iste kategorije pitanja za osmaše, ovaj put s još brojnijom publikom i zagrijanim razrednicima, uzrokovale su salve smijeha: umjesto odgovora „polo”, uz pripadajuću fotografiju konja i igrača, jedna ekipa odgovara: „konjski hokej”.
Osim pobjednika – ekipa Seagull, ekipa 7. b razreda, Liga legendi, ekipa 8. d razreda, utješne su nagrade dobili i drugoplasirani Ćoravi jazavci, 7. e, i M na petu, 8. a, kao i ekipa s najotkačenijim imenom (Kečine na kvadrat).
Poučeni ovim iskustvom organizatori, sve profesori hrvatskoga jezika i školska knjižničarka abecednim redom: Ana Bunčić, Branka Janković Kursar, Martin Majcenović i Ankica Markač (uz pomoć kolegica stručnih za prirodoslovlje Ane Bakarić i Snježane Bračun) do idućega će kviznog susreta morati osmisliti i dodatne diplome – za ekipu s najvatrenijim navijačima i duhovitim odgovorima (8. b), ekipu s najboljim transparentima i stajlingom igrača i navijača (8. c).
Da su pitanja bila primjerene težine, iako poprilično intrigantna, pokazuju i rezultati: od 16 pitanja najbolji su točno odgovorili na 13, a ni najslabiji nisu podbacili. Nije bilo ekipe s manje od osam točnih odgovora.
Iako je borba bila bespoštedna, pohvaljujemo sve igrače i navijače za pristojno ponašanje, sportski duh i veselo prihvaćanje šale na vlastiti račun.
Hvala i sponzorima [izdavačka kuća Školska knjiga i Adventure mini golf] koji su nas razveselili prigodnim darovima.
■ Napisala: Branka Janković Kursar, prof. hrv. jezika i dipl. knjižničarka | Osnovna škola Malešnica, Zagreb ■