Iz stranih medija
RAD U ŠKOLI
Nepodnošljiva buka nadvila se nad učiteljski rad
objavljeno: 1. prosinca 2022.

„Provodim mnogo vremena s učiteljima u svim dijelovima zemlje i to su najbolji ljudi koje sam ikad upoznao. Ne samo dobri, što su u većini, nego i duboko odani svom poslu i svojim učenicima.“

Učitelj i autor  Trevor Muir govori o iskrivljenoj slici koja se u proteklih nekoliko godina ustalila u javnosti kada je riječ o učiteljima i njihovu radu s djecom i mladima. Uoči Dana zahvalnosti o tome je snimio videozapis te ga objavio na svojim mrežnim stranicama želeći skrenuti pozornost na potrebu zaustavljanja i poništavanja takvih glasova.

Videozapis All the Noise in Education Right Now objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir te na istoimenu kanalu na YouTubeu.

Tjedan je zahvalnosti, na Dan zahvalnosti mogli biste se za blagdanskim stolom naći s osobama koje znaju sve o tome što se događa u školama. Jako su im dobro poznati svi ti profesori i učitelji koji djeci svakodnevno ispiru mozak i koji su dio velike urote s ciljem kontroliranja umova naše djece.

Postoji mogućnost da će tko od njih biti toliko drzak te će svoje misli glasno podijeliti za blagdanskom večerom, a vama će doći da uzviknete: „Čovječe, ja sam učitelj!“ Ili ćete poželjeti reći: „Hej, sveznajući, a kada si zadnji put bio u školi? Možda je vrijeme da isključiš vijesti i prestaneš pratiti one sličice na Facebooku.“

Ili ste možda jedan/jedna od nas kojima je dosta sukoba i već se odavna osjeća bolesno od te silne buke pa ćete nastaviti sjediti za stolom u tišini nastojeći da vas to što upravo slušate ne uznemiruje. No, vjerojatnije je da ipak hoće.

Da, sve jedna reakcija bolja od druge.

Najtužnija stvar koja se u zadnje vrijeme dogodila školstvu

Znate, jedna od najnesretnijih stvari koja nam se u školstvu u protekle tri godine dogodila jest ta buka. Mislim, učitelji su tijekom pandemije toliko naporno radili, u hodu se upoznavali s novim tehnologijama, pa kad pomislite na sve one socijalne i fizičke distance, obvezne maske, rad s učenicima koji su okusili život u kojem nema osobito mnogo granica pa ih više nisu htjeli ni kada su se vratili u učionice, manjak zamjenskih učitelja, manjak učitelja uopće, prenapučene učionice, izazove s društvenih mreža, mlade učitelje na praksi s visokim stupnjem anksioznosti, apatije, sav onaj stvaran, kao i prividan gubitak u učenju. I sve to dok slušate komentare u kojima učitelje, kao cjelinu, pridružuju nekakvoj agendi koja kao cilj ima bilo što drugo osim da učenicima u njihovim životima pomogne doći do uspjeha. – To je iscrpljujuće.

I te su glasine neistinite. Provodim mnogo vremena s učiteljima u svim dijelovima zemlje i to su najbolji ljudi koje sam ikad upoznao. Ne samo dobri, što su u većini, nego i duboko odani svom poslu i svojim učenicima.  Ljudi koje susrećem vrhunski su stručnjaci u svojim poljima i većina njih ima samo jednu želju: pomoći učenicima razvijati obrazovne, socijalne i temeljne vještine. I to je to. Nikad nisam upoznao učitelja ili učiteljicu koji su se zaposlili u školi kako bi se obogatili. Ili stekli slavu. Svaki učitelj kojega poznajem počeo je raditi u školi iz temeljnoga uvjerenja da je poučavanje i vođenje djece bitno. I sad, je li tko od njih s vremenom zaboravio zašto je uopće stigao u učionicu? Naravno da jest, i učitelji su ljudi, i lako je zaboraviti svrhu koja te pokreće kada si stalno izložen kritikama i udarcima, no svi smo počeli kako bismo služili svojim učenicima.

Evo o čemu se radi.

Zašto su se okomili na učitelje?

Sva ta buka i netrpeljivost učenicima ne donose dobro. Surađivao sam nedavno sa školom u kojoj je na sastanak Školskoga odbora došlo četrdeset članova zajednice u kojoj škola djeluje te su se tijekom cijeloga sastanka smjenjivali za mikrofonom grdeći učitelje zato što su čuli da je u njihovu nastavnom programu izraz SEL (Socijalno-emocionalno učenje). Ravnatelj mi je rekao da je trideset dana prije sastanka odbora organizirao dane otvorenih vrata kada je svatko mogao doći u školu i upoznati se s godišnjim nastavnim programom te pitati sve što ga zanima.

Što mislite, koliko je od tih četrdeset prosvjednika došlo da bi pregledalo program?

To znači da uopće nije riječ o nastavnome programu. Pa zašto su se okomili na učitelje?

Jer, mogu vam reći, učitelji itekako osjećaju kada su ljudi u zajednici u kojoj se nalazi škola protiv njih i naravno da to utječe na njihovo poučavanje i pomaganje učenicima na putu do uspjeha.

Takvo ponašanje je protuučinkovito.

Učitelji žele isto što i vi: dobro vašoj djeci!

Stoga, ako niste učitelj i niste povezani s radom u školi, a čitate ove retke, znajte da vaša potpora učiteljima ima dalekosežan utjecaj. Dragovoljni rad, pružanje raznih oblika pomoći, ljubazno intonirane elektroničke poruke – sve se to broji.

A ako ste osoba koja nema veze sa školom i javno kudite učitelje, a pritom uopće niste upoznati s nastavnim programom, prestanite s tim. Ako imate pitanja, pitajte. Ako ste zabrinuti, podijelite to, no učinite to iz ljubavi, imajući na umu da su ljudi koji rade u našim školama profesionalci obrazovani za područja koja predaju te koji jednostavno nastoje pomoći učenicima na putu do uspjeha; i da najveći dio njih želi u pravilu ono što i vi želite.

Ako ste učitelj koji ovo čita, znajte da obrazovna oblast koju sam spomenuo broji deset tisuća žitelja, a samo ih je 40 došlo vikati na sastanku školskoga odbora. U pravilu je redovito riječ o minimalnoj manjini koja stvara najviše buke i koja nije vjerodostojan izraz cjeline. Naravno da i takva manjina stvara probleme, ali mislim da je bitno znati da nas okružuje mnogo ljudi koji podupiru ono što radimo i razumiju da je temeljna svrha našega posla služiti djeci, čime služimo zajednici, a to znači i društvu.

I kada bismo svi stali iza toga, zamislite što bi škola mogla biti, kako za učenike, tako i za vas. I koliko bi blagdanska večera mogla biti ugodnija.     

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvorniku se može pristupiti na poveznici na kraju ove napomene  ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: www.trevormuir.com