Učitelji stvaraju
SAVRŠEN SAVEZNIK U UČIONICI
Početno opismenjavanje uz Pčelicu
objavljeno: 24. svibnja 2022.

Budući da se moji učenici i ja približavamo kraju drugoga razreda, voljela bih se kratko osvrnuti na početno opismenjavanje i na udžbenički komplet Pčelica 1 i 2 kojim sam se koristila u svom radu.

Udžbenički komplet Pčelica bio mi je savršen saveznik u učionici tijekom 1. i 2. razreda. Pčelica djetetu pristupa na način da njeguje i potiče njegovu prirodnu znatiželju, stoga ne nedostaje motivacije koja je iznimno važna na početku školovanja kad učenici trebaju dobro savladati čitanje i pisanje. Rad po Pčelici omogućio mi je, također, i učinkovito provođenje vrednovanja.

Kurikulum je predmeta Hrvatski jezik usko povezan i s drugim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama i ostalim predmetima koje poučavam. S ponosom mogu reći kako sam uz Pčelicu uspjela svojim tempom, pazeći pritom na interese i postignuća djece, s lakoćom odraditi sve bogatstvo sadržaja koje nudi nastava hrvatskoga jezika.

Važno je napomenuti da dobar dio prvoga razreda moji učenici nisu imali razvijenu fonološku svijest.

Borili smo se s razlikovanjem glasova u nizu duže nego je planirano, a moji su učenici u početku imali i većih teškoća s dodavanjem glasova. U tom sam razdoblju bila strpljiva i uporna znajući da ne smijem zanemariti te probleme i ubrzavati svoj plan rada.

Cilj mi je bio da svi do jednog budu sigurni u slušanju i govorenju materinskog jezika te čitanju i pisanju.

Početno je opismenjavanje iznimno važno razdoblje, usudila bih se reći i najvažnije, stoga je nužno učestalo pratiti napredak svojih učenika, imati jasnu sliku o tome koje su njihove potrebe u određenom trenutku, a zatim imajući u vidu cilj, planirati svaki sljedeći korak – birati različite i učinkovite strategije te kreirati svoju nastavu dinamikom koja je primjerena baš toj skupini učenika.

Kad god bih ušla u učionicu svog 1. a razreda, veselila bi me pomisao što imam AUTONOMIJU U POUČAVANJU, autonomiju koja mi je omogućavala da poučavam upravo ono što je mojim učenicima trebalo određenoga trenutka, a što sam prema povratnim informacijama, tj. formativnom vrednovanju, spoznavala kao prioritet.

Imala sam autonomiju, a početnica, koju smo pratili, nije ni najmanje ograničavala ili sputavala tu autonomiju. Uz Pčelicu sam kontinuirano uspijevala pratiti sve potrebe svojih učenika i biti autonomna u kreiranju svoje nastave jer je njezina koncepcija takva da predviđa raznolikost u predznanju i mogućnostima učenika na samom početku svojeg školovanja.

Sjećam se da sam tijekom prvog polugodišta prvoga razreda često znala pomisliti da je preda mnom „teška generacija“ učenika, ali čim sam osvijestila da mi je takav stav samo otežavao posao, odlučila sam ga promijeniti. Rad u prvom razredu zahtijeva mnogo strpljenja i truda, ali treba znati da je svaki angažman učitelja vrijedan i da u jednom trenutku postane vidljiv.

Bila sam odlučna u tome da moji učenici nauče čitati u prvom razredu, a da do kraja drugog razreda budu izvrsni čitači. A znamo da su dobro svladali čitanje onda kad razumiju što su pročitali te kad to mogu ispričati i kad uspijevaju samostalno pronalaziti podatke u tekstu primjerene njihovoj dobi.

Prilagodila sam način rada svojim učenicima i oni sada, u 2. razredu, mogu čitati primjerenom tehnikom i s razumijevanjem. Sretna sam kad s veseljem samostalno oblikuju i pišu rečenice, odgovaraju na pitanja cjelovitom rečenicom te, uistinu, uspješno realiziramo sve što je planirano.

Usavršavajući se, čitajući i istražujući, uspjela sam postići to da moji učenici na nastavi hrvatskoga jezika na samo jednom tekstu, koji mi nudi udžbenik Pčelica, ostvare sve elemente koje planiram i koji su potrebni.

Na nastavi uspoređujemo, učimo slova, a udžbenik nudi izvrsna vizualna uporišta i dovoljno prostora za pisanje i stvaranje. Važno je napomenuti i da se međupredmetne teme isprepleću s ostalim sadržajima u udžbeniku te da su zadatci vezani za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda međupredmetnih tema toliko zanimljivi i poticajni da moji učenici uživaju na nastavi hrvatskog jezika. Iznimno sam ponosna na to koliko su motivirani, na njihov interes i angažman tijekom rada i provođenja aktivnosti.

U Pčelici se isprepliću zadatci koji potiču na cjelovitost, a svoje učenike sada sa sigurnošću stavljam u proces stvaranja jezika kada radim na metodičkim predlošku. Oni danas znaju komunicirati i znaju raditi na tekstu, samo im ja to trebam omogućiti i prilagoditi.

Svakodnevno se trudim i detaljno pripremam za nastavu kako bi im u ovom početnom opismenjavanju prilagodila ponuđeni sadržaj te kako bi oni postigli komunikacijsko jezičnu kompetenciju.

Novim kurikulumom imam se priliku koristiti drukčijim pristupom, stoga učestalo pronalazimo podatke, širimo znanje, povezujemo sadržaje i, uistinu, nemamo granica. Želim kolegicama i kolegama poručiti kako se, osobito u prva dva razreda osnovne škole, treba iznimno truditi i ponekad davati i previše sebe, ali će se sav angažman isplatiti.

Proces je usvajanja početnoga opismenjavanja težak. Neki će učenici uspjeti, neki neće u potpunosti, ali će sigurno zavoljeti jezik, moći će se jasno, točno i prikladno sporazumijevati hrvatskim standardnim jezikom i svoje školovanje će pamtiti i voljeti. Neka vam ne bude važno hoće li baš svi učenici imati tri rečenice više u bilježnici u istom trenutku ako uočite da ste ih na nastavi potaknuli na rad, ako se trude, i ono najvažnije – ako žele učiti i pomicati svoje granice.

U 2. a svakodnevno pripovijedamo i istražujemo jer je to vrijedno, a ja sam sretna što sam ih potaknula da u tome uživaju. Učestalo razvijajmo jezične kompetencije, rastavljajmo riječi na slogove, smišljamo nove riječi, osmišljavamo šale, zagonetke, rebuse – učimo igrom i stvaramo.

Postoji nešto što nas učitelje nosi da prebrodimo sve prepreke na koje naiđemo u prve dvije godine rada s novom generacijom učenika. Važno nam je da savladaju temeljne vještine, čitanje i pisanje, stalo nam je i ne puštamo dok ne uspijemo doći do cilja.

Meni je u svakoj generaciji jako važno kakav će učenik postati čitač, kako će čitati i hoće li voljeti čitati.  A vama?

■ Piše: Kristina ČOBANKOVIĆ, učiteljica razredne nastave  ■  OŠ Julija Benešića, Ilok ■  Uistinu uživam u poučavanju i veoma sam strastvena učiteljica usredotočena na učenike te stalno nastojim unapređivati strategije učenja. Volim istraživati ​​različite digitalne alate koji se mogu primjenjivati u učionici kao podrška učenju. Kad ne poučavam, uživam u kuhanju, čitanju i slobodnom vremenu provedenom s obitelji. ■