Iz školskog svijeta
♦ OŠ IVANA BENKOVIĆA, DUGO SELO ♦
Projektna nastava: metoda poučavanja i temeljni pedagoški pristup
objavljeno: 4. listopada 2024.

Projektna nastava nije samo metoda poučavanja, već i temeljni pedagoški pristup koji učenike aktivno uključuje u proces učenja. Za razliku od tradicionalnog pristupa, gdje se učenici usmjeravaju na pasivno slušanje i memoriranje informacija, projektna nastava potiče odgovornost učenika za vlastito učenje. Postavljajući ih u središte obrazovnog procesa, ovaj pristup potiče radoznalost, istraživački duh i kreativnost.

Učenici sami biraju teme i projekte koji ih zanimaju, istražuju ih praktičnim primjenama i kritičkim razmišljanjem čime razvijaju duboko razumijevanje sadržaja. Jedna je od značajnih karakteristika projektne nastave interdisciplinarnost. Učenici povezuju znanja iz različitih predmeta kako bi na praktičan način sagledali složenost stvarnih problema i izazova.

Primjena teorije u stvarnim situacijama pomaže im razvijati sposobnost rješavanja problema, organizaciju vremena i timski rad. Projekti često uključuju suradnju učenika, nastavnika i lokalne zajednice što dodatno razvija socijalne vještine i osjećaj odgovornosti. Projektna nastava, također, doprinosi razvoju samopouzdanja kod učenika.

Sudjelovanjem u uspješno realiziranim projektima, učenici postaju svjesniji svojih sposobnosti što ih motivira za daljnje učenje i istraživanje. Ovaj pristup priprema ih ne samo za izazove u školama već i za stvarni život u kojem će se morati nositi s donošenjem odluka, surađivanjem i rješavanjem nepredvidivih situacija.

PROJEKTNA NASTAVA TEMELJ OBRAZOVANJA BUDUĆNOSTI:

Primjer monografije Ideja, projekt, znanje

U suvremenom obrazovanju, koje se neprestano prilagođava tehnološkim, društvenim i globalnim promjenama, projektna nastava postaje sve važniji temelj obrazovnog procesa. Ovaj pristup stavlja učenike u središte učenja omogućavajući im da praktičnim projektima stječu vještine nužne za budućnost.

Projektna nastava nije samo prijenos znanja – ona učenicima otvara vrata kreativnosti, kritičkog mišljenja i timskog rada omogućavajući im rješavanje stvarnih problema na inovativan način. Jedan je od najistaknutijih primjera uspješnosti ovog pristupa monografija Ideja, projekt, znanje koja je rezultat suradnje četiriju osnovnih škola iz dugoselskog kraja: Osnovne škole Josipa Zorića, Osnovne škole „Ivan Benković“, Osnovne škole ,,Rugvica“ i Osnovne škole „Stjepan Radić“ iz Božjakovine.

Monografija nudi detaljan pregled brojnih projekata koji pokazuju kako projektna nastava može transformirati obrazovni proces omogućavajući učenicima aktivno sudjelovanje u obrazovanju.

MONOGRAFIJA IDEJA, PROJEKT, ZNANJE:

Svjedočanstvo obrazovne inovacije u dugoselskom kraju

Monografija Ideja, projekt, znanje pruža bogat uvid u projektne inicijative četiriju osnovnih škola ističući kako projektna nastava omogućava učenicima da postanu aktivni sudionici obrazovnog procesa. Učenici, uz pomoć svojih nastavnika i mentora, razvijaju projekte koji potiču kreativnost, istraživanje i timski rad. Takvi projekti ne samo da obogaćuju nastavni proces već osnažuju učenike da kritički promišljaju o svijetu koji ih okružuje.

Ključne su osobe u stvaranju ove monografije bile stručne suradnice knjižničarke: Gabriela Golubić, Lada Grdan, Ivana Kosko, Ivana Mijatović i Julijana Mihaliček koje su svojim mentorstvom i vođenjem projekata omogućile realizaciju ovih obrazovnih inovacija. Glavni autor i urednik Predrag Topić dao je značajan doprinos knjizi dok su recenzije napisali dr. sc. Kristina Romić i Predrag Topić, prof. Monografija je tiskana u nakladi od 220 primjeraka u lipnju 2024., a značajnu je ulogu u tehničkoj realizaciji imala Gradska knjižnica Dugo Selo.

PRIMJERI IZ PRAKSE:

Inovativni školski projekti

♦  Školski vrt i filmska umjetnost

Jedan od najupečatljivijih projekata iz ove monografije dolazi iz Osnovne škole Josipa Zorića. Njihov Školski vrt, kojim učenici stječu znanja o ekologiji i održivom uzgoju, nagrađen je na raznim natjecanjima. Ovaj projekt ne samo da pridonosi ekološkom obrazovanju već oblikuje i svijest učenika o važnosti očuvanja prirode. Uz to, škola se ističe i filmskom družinom koja je osvojila brojne nagrade na državnim smotrama. Filmskim radom učenici razvijaju tehničke vještine, promišljaju o medijima i stvaraju vlastite sadržaje ističući važne poruke.

♦  STEM i književnost u inovativnom spoju

Osnovna škola Ivan Benković razvila je projekte koji spajaju STEM i književnost. Primjerice, projekt mBot na književnim stazama omogućio je učenicima programiranje robota kako bi prikazali književne teme spajajući tehnološka znanja s umjetničkim pristupom. Živi muzej glazbe, projekt koji kombinira povijest glazbe, tehnologiju i interaktivnu umjetnost, također omogućava učenicima istraživanje i oživljavanje glazbene povijesti.

♦  Ekološka osviještenost i očuvanje baštine

U Osnovnoj školi „Rugvica“ projektna nastava ima ključnu ulogu u razvijanju ekološke svijesti učenika. Njihov GLOBE program, međunarodni projekt ekološkog istraživanja, omogućava učenicima prikupljanje i analizu podataka o lokalnoj ekologiji. Projekt Posavina dodatno povezuje učenike s kulturnom baštinom i osvještava ih o važnosti očuvanja tradicije.

♦  Scenska umjetnost i medijska pismenost

Osnovna škola ,,Stjepan Radić“ iz Božjakovine istaknula se projektom Školski vremeplov u kojem učenici dramatiziraju povijesne događaje razvijajući komunikacijske vještine i razumijevanje povijesnih konteksta. Uz to, školskim časopisom ,,Putokazi” učenici stječu novinarske vještine i razvijaju medijsku pismenost.

♦  Projektna nastava kao put k budućnosti

Monografija Ideja, projekt, znanje jasno pokazuje kako projektna nastava može transformirati obrazovanje čineći ga dinamičnijim i relevantnijim za stvarni svijet. Učenici postaju aktivni sudionici učenja preuzimajući odgovornost za vlastiti napredak dok suradnja, istraživanje i praktična primjena znanja omogućavaju razvijanje kompetencija za budućnost. Ova monografija nije samo zbirka uspješnih projekata već je vrijedan resurs za učitelje i obrazovne djelatnike koji žele unaprijediti metode poučavanja potičući učenike da postanu odgovorni i aktivni članovi društva.

 Napisala: Gabriela GOLUBIĆ, školska knjižničarka, OŠ Ivana Benkovića, Dugo Selo ■