Iz školskog svijeta
■ OŠ NEORIĆ-SUTINA, NEORIĆ ■
Projektne aktivnosti na Festivalu izvrsnosti
objavljeno: 11. lipnja 2023.

S učenicima četvrtih razreda iz Osnovne škole Neorić-Sutina ravnateljica Nada Dundović i ja početkom smo lipnja predstavile naš projekt Predmeti prošlosti za ruke budućnosti na Festivalu znanosti u Solinu kao dio projekta Čuvari baštine koji je kreirao i financirao Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije. 

Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije Split raspisao je natječaj u kojem poziva odgojno-obrazovne djelatnike i učenike da se uključe u interdisciplinarne programe, koji se kao izvannastavna aktivnost provode u školama, uz organizaciju i podršku CI SDŽ-a. Natječaj je raspisan za četiri programa. Jedan je od njih Čuvari baštine, namijenjen visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima u umjetničkom i humanističkom području kao i svim učenicima koji su zainteresirani za projektnu nastavu, interdisciplinarni  pristup, suradničko, istraživačko i inovativno učenje.

■ CILJ JE PROGRAMA Čuvara baštine razvijanje inovativnosti, kreativnosti, kritičkog mišljenja, sposobnosti za istraživački i suradnički rad planiranjem, provedbom i prezentacijom projekta u području baštine. Ovakva vrsta projekata učenike i djelatnike potiče u izgradnji osobnog, kulturnog i zavičajnog identiteta stvaranjem sadržaja vezanih uz materijalnu i nematerijalnu baštinu područja koje ih okružuje i u kojem svakodnevno borave i žive.

■ TEMA JE PROGRAMA za školsku godinu 2022./23. „Mudre glave, mlade ruke”, a odnosi se na prenošenje znanja i vještina starijih generacija na djecu i mlade. Takvo znanje i vještine posjeduju umirovljenici koji su ih bili spremni prenijeti na mlađe naraštaje kojima treba probuditi interes za baštinu. 

Natječaj je imao za cilj sufinancirati školske projekte na području Splitsko-dalmatinske županije koje promoviraju lokalnu baštinu u okviru predložene teme paušalnim iznosom od pet tisuća kuna po projektu za troškove tiskanja, radnog materijala, potrebne opreme te za troškove sudjelovanja učenika i djelatnika na Festivalu izvrsnosti i sajmovima.

Projekti su trebali zadovoljiti sljedeće uvjete:

■ uključena je barem jedna osoba starija od 64 godine koja vodi projekt

■ projekt uključuje barem jednu radionicu kojom učenici stječu znanja i vještine te  

unose promjene u zajednicu

■ izrada barem jednog multimedijalnog uratka koji kreativno, inovativno i originalno  promovira temu predloženog projekta – kratak film koji će biti dio predstavljanja projekta na Festivalu izvrsnosti

■ bilo je potrebno opisati projekt, napisati plan aktivnosti, način prezentacije kao i istaknuti koristi koje će škola i zajednica imati od projekta.

Tako su zahvaljujući projektu Predmeti prošlosti za ruke budućnosti učenici naučili izradu predmeta kojima se kite mačkare Sutine i Neorića.

Tri je stoljeća duga tradicija „Mačkara Sutine i Neorića“, a od 2010. godine ta je tradicija proglašena nematerijalnim zaštićenim dobrom Republike Hrvatske. Najprije je provedena anketa među učenicima kojom smo spoznali da učenici ne znaju vesti i plesti.

Sa starijim osobama proveden je intervju, a učenici su tako saznali kada su i od koga oni naučili vesti i plesti, što sve znaju od ručnog rada i sl.

Projekt je imao pet radionica. Zahvaljujući iskustvu i uz pomoć starijih ljudi, učenici su naučili raditi kite ili loptice od vune kojima se ukrašava odjeća mačkara, konope, uzice, pojasove koji nosi vezir, crvene kape koje nosi diver te izrađivati kićenke ili nakićenke

Kite su radili pomoću kartonskog obruča oko kojeg su motali raznobojnu vunu. Nakon što su skinuli karton, škarama su oblikovali lopticu i na niti vune nizali raznobojne perle. Tri takve loptice učvrstili su na metalnu siguricu. Konope i uzice, kojima su se u prošlosti vezali tereti, pleli su četirima bojama po trima nitima svake boje.

Pri izradi kapa naučili su na njima vesti ukras ravnim bodom i bodom u obliku lančića. Ušili su postavu, crni obrub te dodali rese i uzicu za vezanje kape.

Pojas su izradili pletući posebnim postupkom duge niti drvenom praćkom. Gotove niti spajali su tako da su nastali pravilni rombovi. Na krajevima su dodali rese.

Jedan od običaja sutinskih i neoričkih mačkara izrada je i kićenke ili nakićenke kojom se kiti barjak od jablanova drveta visok više od šest metara. Za kićenku je potrebno: deset okruglih suhih kolača, devet jabuka, jedna naranča, suhe smokve, rogači, orasi i raznobojni krep papir.

Na vrhu je naranča, a zatim se na tri čvrsta tanka konopa u trima sljedovima nižu komadi suhog kolača, rogača, smokve i orasi. Krajevi se ukrase raznobojnim trakama krep papira. Nakićenka se postavlja na barjak na koji je ugrađen komad drveta pomoću kojeg se barjak drži na ramenu. Predstavnik svakog zaseoka Sutine i Neorića skače s noge na nogu držeći barjak. Pobjednik je onaj koji najdulje uspije tako skakati.

Na zadnjoj radionici naučili su kako izraditi zviždaljku ili pištovac koji se nekada radio od drveta jasena ili vrbe. 

Projekt smo predstavili na Međunarodnoj konferenciji 13. Dani osnovnih škola – Krug od znanosti do učionice u organizaciji Filozofskog fakulteta Split. Na njihovim je stranicama zbornik radova s digitalnim člankom o projektu. Izrađena je i mrežna stranica projekta na kojoj se mogu vidjeti sve aktivnosti po radionicama.

■ Završna je svečanost predstavljanja projekta Čuvari baštine održana na Festivalu izvrsnosti, koji je održan početkom lipnja ove godine u Solinu, uz sudjelovanje 18 osnovnih škola koje su predstavile svoje projekte kratkim filmom i štandom na kojem su izložili uratke i proizvode projekta. Učenici, djelatnici škola, roditelji i ostali gosti mogli su razgledati štandove izloženih proizvoda pojedinih projekata, kušati neke proizvode ili ih kupiti.

Naši su učenici sudjelovanjem u ovom projektu mnogo naučili, unaprijedili svoje motoričke, istraživačke i komunikacijske vještine. Ojačali su samopouzdanje, spoznali što je suradnički način rada, razvijali kreativnost, pozitivan odnos prema starim umijećima i baštini. Razvili su sposobnost i način čuvanja starih običaja i predmeta mjesne baštine. Trajno su usvojili poznavanje načina i tijeka nastanka predmeta baštine koji svjedoče o precima mjesta i njihovoj prošlosti te kako ih sačuvati za svoje potomke. 

■ Napisala: Vesna Šumanac, učiteljica razredne nastave u zvanju mentora  | OŠ Neorić-Sutina, Neorić ■