Iz stranih medija
UPRAVLJANJE RAZREDOM
Učenik prelazi sve granice? – U svojem odgovoru na takvo ponašanje imajte na umu…
objavljeno: 13. veljače 2022.

„Zanemarite provokaciju, ne i osobu“, kaže profesorica, autorica i savjetnica u obrazovanju Julie Mason.

Članak Student Pushing Your Buttons? Try These De-Escalation Strategies objavljen je na obrazovnome portalu WeAreTeachers.

Jedna od draži poučavanja za mene leži u činjenici da, bez obzira na to koliko dugo radite u učionici, svaki razredni odjel ima vlastitu osobnost i paletu potreba. Zbog toga, svakoga rujna očekuju nas nove mogućnosti i izazovi, osobito u području upravljanja razredom. Neizbježno, dolazit će i do napetosti i nemira, kakve su primjerice situacije u kojima učenik odbija raditi ili osporava autoritet.

Svake godine dok se pripremamo za novu školsku godinu, Zavod za prevenciju kriznih stanja nudi nam niz savjeta kako prevenirati neugodne događaje u učionici pomažući učiteljima u reakciji na ponašanja onih učenika koji prelaze sve granice.

1.] Budite empatični i ne osuđujte

Nastojte ne osuđivati i ne zanemarivati učenikove osjećaje dok je učenik u kakvoj nevolji ili neprilici. Podsjetite se da su njegovi osjećaji stvarni, bez obzira na to koliko nam se oni činili opravdanima ili neopravdanima (Zar taj zadatak uistinu uništava tvoj život?).

Poštujte te osjećaje imajući na umu da, ma što osoba u tome trenutku prolazila, to može biti ključni događaj njezina života u tome trenutku.

Također, uzrok učenikova otpora ne mora biti u zadatku koji ste mu dali. Veliki su izgledi da učenika uznemiruje nešto drugo i potrebni su mu naše ohrabrenje i potpora.

2.] Nemojte reagirati naglo i pretjerano

Nastojte ostati smireni, razumni i profesionalni (znam da to nije uvijek lako). S obzirom na činjenicu da ne možemo kontrolirati učenikovo ponašanje, način na koji ćemo odgovoriti bit će presudan hoće li se situacija pogoršati ili smiriti. Afirmativne pomisli kao što su: „Mogu se nositi s ovim“ i „Znam što trebam učiniti“ pomažu nam zadržati racionalnost i umiriti učenika. U redu je zaustaviti se na koji trenutak kako biste se sabrali. Kada napravimo stanku od tek nekoliko trenutaka, pripremni smo odgovoriti na novonastalu situaciju umjesto da na nju reagiramo uvećavajući konflikt.

„Naši učenici uočavaju raspoloženje koje uspostavljamo u učionici“, kaže John Kellerman, bivši profesor u predmetnoj nastavi i zamjenik ravnatelja, sada zaposlen u Zavodu za prevenciju kriznih stanja. „Ako se usredotočimo na ono što možemo kontrolirati te istaknemo pozitivne strane, ono što slijedi bit će dobro. Ako ističemo negativne strane, uslijedit će strah i anksioznost.“

3.] Postavite pozitivne granice

Jedno od najkorisnijih postupanja koje možete primijeniti kada se učenik u učionici loše ponaša, opire ili glumata, jest postavljanje jednostavnih, razumno utemeljenih granica koje su ispunjene poštovanjem. Ako se učenik pokušava s nama svađati, možemo mu uzvratiti: „Previše mi je stalo do tebe da bih se s tobom svađao. Bit će mi drago da o ovome porazgovaramo istoga trenutka kada svađa prestane.“ Ako učenik viče, možemo pokušati reći: „Mogu te čuti i razumjeti ako tvoj glas bude barem toliko miran koliko je moj.“ Ako učenik ne radi, možemo uspostaviti pozitivnu granicu dajući mu sljedeću uputu: „Nakon što završiš sa zadatkom, imat ćete stanku od pet minuta kada ćete moći razgovarati.“

4.] Zanemarite provokaciju, ne i osobu

Katkad, kada učenikovo ponašanje ide u lošem smjeru, riječ je o izazivanju našega autoriteta. Mogu vam uputiti rečenice poput: „Vi niste moja mama!“ ili „Ne možete me prisiliti da radim sve što želite!“ Uključivanje u takav razgovor rijetko je produktivno.

Kada učenik propituje snagu našega autoriteta, preusmjerite pozornost na aktualni posao. Zanemarite provokaciju, ne i osobu. Usmjerite učenika na zajedničke zadatke, postignuća, a i načine kako se problem može riješiti. Pa kada učenik kaže: „Vi niste moja mama!“, možete odgovoriti: „Istina, ja nisam tvoja mama. Ja sam tvoja učiteljica i stalo mi je do toga da uspješno obaviš ovaj posao.“

Način na koji ćemo reagirati na učenikovo neprimjereno ponašanje u pravilu je ključ hoće li se ono razbuktati ili smiriti. Da bi u tome bili uspješni, i učiteljima je potrebna potpora. Dodatne savjete možete potražiti ovdje (na engleskome jeziku, nap.).

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice (iznimno) prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene■ Julie Mason – profesorica engleskoga jezika, urednica obrazovnoga portala, savjetnica u obrazovanju i autorica ■ SAD: WeAreTeachers – portal namijenjen obrazovnim temama ■ izvornik: www.weareteachers.com