KAKO STEĆI ODREĐENU KOMPETENCIJU?
Ne bi li stekli određenu kompetenciju, učenici najprije moraju usvojiti odgovarajuće znanje.
Prvašići trebaju naučiti kako glas pretvoriti u slovo.
Tko će im pružiti to znanje?
Učenici su izloženi različitim poticajima, no treba ih pravilno usmjeravati kako bi stekli određeno znanje. A to je posao nas učitelja. Mi ih učimo pravilno pisati slova, povezivati slova s predmetima u okolini i stvarati riječi, a od niza riječi rečenicu. Tako smo došli i do primjene znanja.
Učenike učimo tomu da znaju primijeniti stečena znanja. Riječ je o kompetencijama koje oni stječu tijekom svojeg školovanja.
KOMPETENCIJE KOJE UČENICI STJEČU:
- komunikacija na materinskom jeziku
- snalaženje u prostoru, neposrednom okružju, zavičaju, domovini
- računanje, odnosno primjena osnovnih računskih operacija, zbrajanja i oduzimanja, u svakidašnjem životu
- izražavanje u umjetničkim područjima, samostalan pristup i kreativno rješavanje problema
- služenje suvremenom tehnologijom i siguran pristup internetu (razrednim stranicama).
Za svaku od navedenih kompetencija potrebno je znanje, sposobnost, samostalnost i odgovornost – sve čemu ih ja kao učiteljica poučavam kako bi oni i sami mogli procijeniti jesu li stekli određenu životnu sposobnost/vještinu/kompetenciju.
KOMPETENCIJE BI TREBALO ZNATI PRIMIJENITI U SVAKIDAŠNJEM ŽIVOTU
Jesu li naši učenici u primarnom obrazovanju stekli kompetenciju, znanje, sposobnost ili nešto četvrto?
Tko je „pobrkao lončiće” i učitelju nametnuo uporabu stručnih termina ne promislivši prije toga kakva je doista uloga učitelja u razredu?
Znanja trebaju biti jasno definirana unutar jednog predmeta, a učitelj na različite načine prenosi znanje svojim učenicima.
U njih možemo razviti razne kompetencije, ali mi poučavamo i odgajamo učenike čija buduća zanimanja ne znamo.
Gordo zvuči kažemo li da su nakon određenog broja nastavnih sati učenici stekli kakvu kompetenciju, a zapravo je riječ o tome da su upoznali samo osnovna (primarna) znanja o nekom području.
Bilo bi bolje kad bismo umjesto „velikih” i stručnih riječi upotrebljavali obične i jasne, primjerene i razumljive našim malim učenicima.
Jer, smisao je školovanja da oni razumiju što im njihova učiteljica želi reći.
Sandra VUK,
UHURN Zvono
OŠ Augusta Šenoe, Zagreb