Zanimljivosti
OŠ IVANA GUNDULIĆA, ZAGREB
Što sam naučila u Zemlji Vatre i Leda
objavljeno: 30. ožujka 2022.

Prije tri godine prijavila sam se na kontaktni seminar u Finsku. Tema je bila kako učenike predškolske i rane školske dobi  poučavati prirodne znanosti i kako istraživati prirodu koja ih okružuje. Cilj je seminara bio pronaći partnere za buduće projekte. Tamo sam pronašla izvrsne učiteljice iz Danske, Estonije i Islanda. Ono što smo planirale u Finskoj, to smo i ostvarile. Napisale smo projekt K 229 naziva Wonders of water in science and nature koji je dobio odobrenje.

Prvi je susret učitelja organiziran sredinom ožujka na Islandu, u Zemlji Vatre i Leda. Kad pomislite na Island, hvata vas uzbuđenje i strah jer je daleko i odavde izgleda surovo, egzotično i pomalo zastrašujuće.

Ništa nisam znala o njihovu obrazovnom sustavu i bila sam jako znatiželjna. Prvoga su dana već razbili moju predrasudu o hladnim i suzdržanim ljudima.

Topli, iskreni i srdačni odgovarali su na sva naša pitanja, sve nam pokazali, pozvali nas na druženje u svoje domove, kuhali za nas svoja tradicionalna jela.
Puno sam toga naučila taj tjedan na Islandu, a s vama ću podijeliti nekoliko crtica o tome.

EVO NEKIH ZANIMLJIVIH ČINJENICA:
♦ Osnovno školovanje im traje 10 godina (od šeste do 16. godine života).
♦ Svaka škola ima bazen i cijelu se jesen i proljeće tjelesni odgoj održava na bazenu, a zimi treniraju za različita natjecanja u nogometu, košarci, rukometu… Bazeni se ne kloriraju, već sole.
♦ Domaćinstvo je obvezan predmet od prvog do sedmog razreda, a poslije je izborni predmet. Uz domaćinstvo imaju jedan sat kuhanja tjedno i jedan sat ručnog rada.
♦  Učenici uglavnom nemaju domaću zadaću. Ukoliko djeca nisu u školi napravila ono što je zadano tjednim planom, to moraju kod kuće nadoknaditi. 
♦  U školi su od 8 do 14 sati i u tom periodu imaju imaju tri odmora koja obvezno provode vani bez obzira na vremenske uvjete (20+20+10 minuta). 
♦ Čitanje im je jako važno pa nakon svake desete posuđene knjige nagrađuju učenike.
♦ U školi, osim islandskog, uče engleski i danski jezik jer puno mladih odlazi studirati u Dansku.
♦ Velik broj učenika od šestog razreda nadalje tijekom praznika radi neki društveno koristan posao. Kose travu, uređuju, čiste, pomažu, ali novac ne troše, već štede za svoj studij. Tako ih roditelji i društvo potiču na osamostaljivanje od samog početka.
Najčešće studiraju u Danskoj, Americi, Engleskoj i Norveškoj.
♦ Nakon završetka škole ili studija, prije nego se zaposle, mladi često odlaze na putovanje po svijetu u trajanju od tri do šest mjeseci kako bi dobili širinu i važna životna iskustva.
♦ Od 2010. godine puno ulažu u edukaciju sportskih trenera shvativši da je bolje da se djeca bave sportom natjecateljski nego rekreativno. Od te se godine drastično smanjilo neprimjereno ponašanje mladih i upotreba cigareta i alkohola, a njihovi su nacionalni sportski rezultati sve bolji.
Svaki susret s učiteljima iz drugih država širi vidike, otkriva nove svjetove i obogaćuje ne samo nas kao pojedince nego i školu i društvo u koje se vraćamo i implementiramo nove ideje.

■ Piše: Sanela Škevin, učiteljica 1. A ■ OŠ Ivana Gundulića, Zagreb ■ Više od dvadeset godina radim u školi i nikada se nisam prestala igrati, maštati i tragati za novim idejama. Koordinatorica sam Erasmus plus projekta Wonders of water in science and nature, voditeljica projekta Vrtek u Botaničkom, voditeljica dramske skupine, a u slobodno vrijeme trkačica, slastičarka, pjevačica i spisateljica. ■