Aktualno
SAD: MANJAK UČITELJA ZBOG NAPUŠTANJA STRUKE
Na više od stotinu ispitanih samo njih 14 sigurno ostaje u učiteljskoj profesiji
objavljeno: 10. studenoga 2022.

„Obožavala sam poučavanje, a i škola u kojoj sam radila, uključujući kolegice i kolege te upravu, bila je najbolja moguća. No, to nije bilo dovoljno. Učiteljski posao za mene jednostavno nije bio održiv. Svoje sam doživljaje i razmišljanja podijelila u priči na Instagramu zajedno s pitanjem: Za koga od vas je učiteljski posao održiv? – Nisam očekivala odgovore koji su pristigli“, piše profesorica engleskoga jezika Kelly Treleaven.

Više možete pročitati u nastavku.

Članak I Asked Over !00 Educators if They Plan to Keep Teaching – Only 14 Said Yes (Pitala sam više od 100 učitelja misle li nastaviti s učiteljskim poslom – Samo je 14 odgovorilo potvrdno) objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Prošle sam se subote družila s dvjema bliskim prijateljicama na radionici lončarstva koja se održala u jednom kreativnom studiju u našoj četvrti, vani, na zraku. Izradile smo keramičke svijećnjake, pijuckale ledenu kavu i razgovarale o životima i djeci. Ostale smo do samoga kraja radionice uživajući u međusobnom druženju i vremenu koje je za Houston bilo prilično svježe (usprkos neizmjernoj količini vlage u zraku).

Sve dok nisam stigla kući nisam uočila da se toliko – ispunjeno, opušteno i ugodno s obzirom na druženje – nisam osjećala – godinama. Možda i više od desetljeća. Ne kažem da se u tom razdoblju nisam zabavljala i uživala u društvu drugih ljudi. Nego, nisam na način da nisam osjećala iscrpljenost niti razmišljala barem u nekoj mjeri o poslu.

Naime, po završetku prošle školske godine napustila sam učiteljski posao. Duga je to priča, no dovoljno je reći da je to bila smjesa otežavajućih okolnosti uzrokovanih pandemijom, dolaska novorođenčeta na svijet te uznemiravanja nekoliko roditelja-tenkova. Obožavala sam poučavanje, a i škola u kojoj sam radila, uključujući kolegice i kolege te upravu, bila je najbolja moguća.

No, to nije bilo dovoljno. Učiteljski posao za mene jednostavno nije bio održiv.

Svoje sam doživljaje i razmišljanja podijelila u „priči“ na Instagramu zajedno s pitanjem: Za koga od vas je učiteljski posao održiv?

Nisam očekivala odgovore koji su pristigli. U nekoliko dana odgovorilo mi je 110 učiteljica i učitelja, i svi su odgovori bili praćeni promišljenim i iskrenim objašnjenjem.

Evo što sam saznala:

Trinaest posto učitelja izjasnilo se da osjeća da će ostati u učiteljskome poslu. Preostalih 87 % predviđa izgaranje u sljedećih tri do pet godina.

Učitelji koji su na moje pitanje odgovorili potvrdno

Nitko od učitelja koji su se izjasnili da je učiteljski posao održiv nije to učinio bez objašnjenja zašto misli da jest. Jasno je da im je dobro poznato kako učiteljski posao nije sveobuhvatno održiv, i većina je barem jednom iskusila zašto je tomu tako.

Evo što im je pomoglo da učiteljski posao za sebe ipak učine održivim:

Smanjeno radno opterećenje. – Neki su smanjili radno zaduženje prešavši na nepotpuno radno vrijeme, drugi su promijenili vrstu zaduženja, a pojedini se premjestili u manje škole.

Kvalitetna uprava koja učiteljima daje potporu – Većina je morala mijenjati škole dok nije našla takvo okružje (samo da znate).

Postavljanje čvrstih granica kako bi zaštitili privatni život. – To se u pravilu postiže govorenjem ne kada su u pitanju dodatne obveze i prekomjerna zaduženja.

♦ Financijska sigurnost koja dolazi od partnera ili drugi izvori prihoda. Na taj način mogu si priuštiti kvalitetnu terapiju, skrbiti o sebi ili unajmiti pomoć u zaduženjima koja su bila neizdrživa.

Učitelji koji su na moje pitanje odgovorili niječno

Kako se moglo i predvidjeti, učitelji koji su odgovorili ne, govorili su kako nemaju potporu koju su opisali njihovi kolege.

Za njih rad u školi nije održiv iz sljedećih razloga:

Rad u nastavi izravno negativno utječe na njihovo zdravlje, i mentalno i fizičko. – Mnogi su spomenuli stres i anksioznost nakon teških događaja u američkim školama (pucnjave).

Ravnatelji i uprava koji učiteljima ne daju potporu. Voditelji mogu ili poticati ili slomiti učitelje pri obavljanju učiteljskoga posla.

Financijska nesigurnost. – Učiteljskom plaćom jednostavno ne možete izdržavati obitelj, a kamoli otići u ugodnu mirovinu ili stvoriti generacijsko blagostanje. „Učiteljske plaće određene su mišlju da učiteljice i učitelji moraju raditi više poslova ili se bogato udati ili oženiti, i točka“, rekla mi je jedna kolegica.

Napetosti u odnosima s obitelji ili partnerom. – S obzirom na vrijeme i energiju koje učiteljski posao zahtijeva, dolazi do povećane napetosti.

Svjesna sam da su takvi rezultati zastrašujući.

No, evo i dobre vijesti: Iako su stručnjaci, političari i razni glasnogovornici zbunjeni nedostatkom učitelja, odgovor je jednostavan…

Novac.

No, ne na način kako se školstvo do sada financira.

Novac kojim bi se povećale učiteljske plaće (te zaposlilo dovoljno učitelja) kao i novac kojim bi se zaposlili stručni suradnici koji će odgovoriti na dodatne potrebe naših učenika. Novac kojim bi se u profesiju privukli najkvalitetniji i koji bi razinu poštovanja s izreke Svatko može biti učitelj pomaknuo na razinu istinski probranoga, unosnoga i poštovanoga zanimanja.

S manjim razrednim odjelima, sustavnom potporom i učiteljima koji mogu skrbiti o svojim potrebama, zamislite kako bi škole izgledale. Zamislite kakvi bi naraštaji djece stasali u takvim školama.

Jesmo li zemlja u kojoj se učitelji čuju i želi im se platiti kako bi se sve to moglo ostvariti, ostaje nam vidjeti.

I, da se vratim na prvobitno pitanje: Je li učiteljski posao održiv?

Za neke jest, no samo ako su uključeni ravnatelji koji znaju pružati potporu, razumno radno opterećenje, dobro uspostavljene granice između posla i privatnosti te financijska sigurnost koja dolazi iz izvora koji nije učiteljski posao.

Ukratko: Za većinu nije.

No mogao bi biti.

Upravo ste pročitali iskustva američkih kolegica i kolega koja nisu potpuno istovjetna uvjetima u našim sredinama, no u pojedinim su točkama sukladna i usporediva, a u onima u kojima nisu, nije na odmet osvježiti znanja ili proširiti vidike. S obzirom na reformske promjene i druge uvjete koji vas okružuju, upućujemo i vama isto pitanje: Je li učiteljski posao za vas održiv? Vidite li sebe u učionici do konca radnoga vijeka? Jeste li pritom sigurni, mirni i zadovoljni ili imate kakve dvojbe?

Svoja razmišljanja možete podijeliti u komentarima ispod članka objavljena na stranici Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvornik možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene ■ Kelly Treleaven (Love Teach) – profesorica engleskoga jezika u predmetnoj nastavi, autorica knjige Love, Teach: Real Stories and Honest Advice to Keep Teachers from Crying Under Their Desks (Voli, poučavaj: Stvarne priče i iskreni savjeti koji će sačuvati učitelje od plakanja ispod katedre) ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama iz školstva i obrazovanja ■ izvornik: WeAreTeachers