Aktualno
KAKO SE KORISTITI DIGITALNOM TEHNOLOGIJOM ZA POUČAVANJE I UČENJE
Što je SELFIE?
objavljeno: 17. lipnja 2022.

Europska je komisija u suradnji s Vijećem obrazovnih stručnjaka i djelatnika europskih zemalja razvila 2017. godine digitalni alat za samovrednovanje SELFIE (Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies). Učestalo se testira i razvija, a trenutno je dostupan na više od 30 jezika!

Ovaj jedinstveni alat preveden je i na hrvatski jezik pa za njegovu uporabu ne postoje jezične barijere. Jednostavan je za korištenje, besplatan je, a moguće ga je koristiti za sljedeće razine obrazovanja: primarno obrazovanje, niže sekundarno obrazovanje, opće više sekundarno obrazovanje, strukovno više sekundarno obrazovanje te obrazovanje poslije sekundarnog (koje nije tercijarno obrazovanje).

Svaka zainteresirana škola (osnovna, srednja i strukovna škola) može se prijaviti i u svojoj školi provesti SELFIE samorefleksiju te tako procijeniti način kojim se koristi digitalnom tehnologijom za poučavanje i učenje.

Alat je anoniman, ne prikuplja podatke i nije ga potrebno instalirati. Sadrži pitanja i izjave za učitelje, rukovoditelje i učenike o korištenju tehnologijom za poučavanje i učenje. Upitnikom se anonimno kratkim pitanjima i tvrdnjama na skali od 1 do 5 prikupljaju stavovi o tome kako se u školama koriste digitalnom tehnologijom.

Tvrdnje se odnose na sljedeća područja: rukovodstvo, suradnja i umrežavanje, infrastruktura i oprema, pedagogija – potpora i resursi, pedagogija – uvođenje u učionici, prakse vrednovanja, digitalna kompetencija učenika.

Na temelju odgovora alat generira interaktivno izvješće, sliku – SELFIE. Iz njega se iščitavaju slabe i jake školske strane u kontekstu uporabe digitalnih tehnologija. Alat podrazumijeva obuku nastavnika i infrastrukture.

Kako se koristi?

Kako bi se mogli koristiti alatom, potrebno je svoju školu registrirati OVDJE te nakon registracije unijeti podatke o školi. Najbolje je da registraciju provede ravnatelj ili osoba imenovana za koordinatora na razini škole (voditelj Tima za kvalitetu). Nakon što se prijavite u alat, preuzmite vodič na hrvatskome jeziku te dva odvojena dokumenta u kojem se nalaze pitanja po razinama (opća i hibridna pitanja). Članovi bi Tima za kvalitetu trebali planirati, provesti te analizirati dobiveno izvješće i osmišljavati korake za unaprjeđenje područja u kojima će rezultati bili slabiji.

Postupak samovrednovanja

Ponuđena su tri intervala tijekom godine kad je moguće provesti samovrednovanje. Nakon što škola odabere interval (sesiju), u alat se tijekom tog perioda unese odabrani termin anketiranja (preporuka je trajanja 1 – 2 tjedana).

Odaberu se kategorije pitanja koja su grupirana u tri skupine: obvezna za sve, opcionalna – koje koordinator ispitivanja može i ne mora odabrati te pitanja koja će škola sama dodati (najviše osam) kako bi odgovarala vlastitom kontekstu ako nisu uključena u prethodne dvije grupe pitanja. Nakon toga koordinator generira linkove koje šalje rukovodstvu, učiteljima i učenicima. Alat je dostupan za anketiranje samo u odabranom periodu. Nakon toga se „zatvara“ pa do sljedeće sesije nije moguće odgovarati na ankete. Alat generira izvješće na temelju pristiglih odgovora. Koliko ćete osoba uključiti u navedenim kategorijama, ovisi o veličini škole. O uzorku na kojem se provodi samovrednovanje više možete pročitati u uputama u vodiču. Osobe, koje su uključene u samovrednovanje, anketi pristupaju linkom i to na bilo kojem uređaju (računalo, tablet, mobilni uređaj) što anketiranje čini jednostavnim. Testiranje traje 30 – 40 minuta, anonimno je i provodi se online upitnikom.

Nakon što pojedinac odgovori na anketu (podnesi), pojavljuje se mogućnost upisivanja imena što služi isključivo za dobivanje potvrde o sudjelovanju koja se automatski generira i može se preuzeti odmah. Budući da alat ne pohranjuje ove podatke, nije moguće naknadno preuzeti potvrdu. Preporuka je da se anketiranje provodi s učenicima na satu, a ne preporučuje se za učenike mlađe od deset godina.

Na traci napretka koordinator može pratiti broj odgovora u realnom vremenu tako da provoditelj ima uvid koliko je osoba odgovorilo, a koliko ih još treba odgovoriti kako bi se ostvarila planirana kvota.

Što dalje?

Nakon isteka predviđenog termina za provođenje samovrednovanja alat generira školsko izvješće koje je uvijek dostupno i kojem mogu pristupati ravnatelj i koordinator. Moguće ga je preuzeti i u pdf formatu (ali nije interaktivno kao kad se pregledava iz samog alata). Ono služi kao odlično polazište za analizu jer su vidljive činjenice o prednostima i nedostatcima uporabe digitalnih tehnologija za poučavanje i učenje. Koristan je i za identificiranje razvojnih ciljeva institucije i izradu plana za poboljšanje te postizanje zadanih ciljeva.

Za osobe, koje sudjeluju u analizi izvješća, posebno su važna pitanja u kojima su ostvarene visoke, odnosno niske ocjene, kao i područja u kojima postoje znatna odstupanja u prosječnoj ocjeni između pojedinih skupina (npr. rukovoditelji i učitelji, učitelji i učenici). Niske/visoke ocjene ponekad su rezultat trenutne situacije u školi pa, možda, nisu realne, stoga je potrebna detaljna analiza o svim aspektima provođenja.

Zaključak

Alatom SELFIE ne mjere se niti uspoređuju znanje i vještine bilo kojeg korisnika niti se škole ocjenjuju ili uspoređuju s referentnim vrijednostima. Zbog svoje se jednostavnosti njime već koriste stotine tisuća škola u Europi, među njima i hrvatske škole. Samovrednovanje u alatu SELFIE može se provesti svake godine kako bi škola mogla pratiti vlastiti napredak.

■ Priredile: Aleksandra Dužević, stručni suradnik pedagog i Fadila Zoranić, stručni suradnik, savjetnik, zaposlena u Osnovnoj školi Spinut u Splitu kao pedagog. Sudjeluju aktivno u Erasmus plus i eTwinning projektima | Ilustracije: education.ec.europa.eu/hr ■