Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA ■ 293. ■
Alpha-generacija
objavljeno: 11. prosinca 2023.

Alpha-generacija (u daljnjem tekstu Alfa-generacija) obuhvaća djecu rođenu od 2010. godine do danas. Predstavlja novu generaciju učenika u odgojno-obrazovnom sustavu. Ova generacija odrasta u vrijeme brzih tehnoloških inovacija gdje su digitalne platforme sastavan dio njihova svakodnevnog života.

Razumijevanje osobina Alfa-generacije ključno je za oblikovanje učinkovitih metoda poučavanja i stvaranje poticajnog okružja za njihov razvoj i učenje.

Dio pripadnika generacije Z, generacije koja je prethodila Alfa-generaciji, još je uvijek u obrazovnom sustavu zahtijevajući prilagođavanje tradicionalnih metoda poučavanja suvremenim trendovima i tehnologijama. Učitelji/nastavnici trebali su balansirati između tradicionalnog i suvremenog te ponekad svoju nastavu oplemniti suvremenim tehnologijama.

METODE POUČAVANJA POTREBNE ZA ALFA-GENERACIJU:

Alfa-generacija odrasta u okružju napredne tehnologije: od pametnih telefona do elemenata u obiteljskom okružju (pametni domovi). Digitalno okružje oblikuje njihovu percepciju svijeta i način na koji pristupaju informacijama.

Alfa-generaciju karakterizira visoka razina digitalne pismenosti, rani kontakt s raznolikim digitalnim medijima te težnja prema individualnosti i izražavanju vlastitog identiteta.

INTEGRACIJA TEHNOLOGIJE U NASTAVU:

Pripadnici Alfa-generacije očekuju tehnološki napredne nastavne metode. Nažalost, živimo u svijetu gdje ni mlađe generacije učitelja nikad nisu čule o novim načinima i metodama rada, a kamoli da se povedu opsežnije stručne rasprave o tome koje su edukacije učiteljima potrebne kako bi mogli mijenjati pristup radu približavajući se novim generacijama učenika. Uporaba edukativnih aplikacija, digitalnih alata, virtualne stvarnosti i interaktivnih platformi ne samo da privlači njihovu pažnju već i potiče aktivno sudjelovanje u učenju.

PERSONALIZACIJA UČENJA:

Svaki pojedinac Alfa-generacije ima svoje specifične interese i stilove učenja. Personalizacija nastave omogućava prilagodbu gradiva prema individualnim potrebama učenika čime se potiče njihova motivacija i angažman. Međutim, to je u brojnim razredima u potpunosti nemoguće realizirati, a smjenski rad dovodi do toga da moji učenici u popodnevnom dijelu nastave ne funkcioniraju postajući frustrirani jer moraju poštovati pravila u trenutcima kad jedva prikrivaju umor i zijevanje. Razgovarajući s učenicima o njihovim navikama, saznajem da odlaze spavati u rasponu od 22 sata do 1 ujutro, uz objašnjenje da su i njihovi roditelji tada aktivni na digitalnim uređajima ne primjećujući što ONI rade.

KREATIVNI IZAZOVI:

Alfa-generacija izražava visoku razinu kreativnosti i želje za izražavanjem (posebno usmenim, dodatak SV). Stvaranje kreativnih izazova, projekata i aktivnosti potiče razvoj njihovih kreativnih vještina i inovativnost. U mom su razredu najbolje  prihvaćeni projekti u kojima potičem učenike da se usmeno izraze prikazujući nešto na svoj način i da rade u vremenskom okviru koji njima odgovara.

DIGITALNA POVEZANOST:

Uporabom digitalnih alata i razvojem digitalnih vještina Alfa-generacija razvija vještine timskog rada, dijeljenja informacija te komunikaciju s kolegama. Ova se digitalna povezanost odražava i na način kako percipiraju društvene interakcije. Oni jednostavno bez uputa ne znaju funkcionirati u skupini i sve vrijeme ih je potrebno poticati ZAJEDNIČKOM cilju.

■  Poučavanje Alfa-generacije zahtijeva inovativne pristupe, prilagođene njihovu digitalnom okružju i visokoj razini digitalne pismenosti.

Integracijom tehnologije, personalizacijom nastave i kreativnim izazovima učitelji trebaju stvoriti poticajno okružje koje podržava razvoj ove tehnološki povezane i kreativne generacije.

Osmišljavanje metodičkih materijala treba pratiti suvremene osobine i aktivnosti te osigurati da budu prilagođeni specifičnostima Alfa-generacije kako bi se potakao njihov interes i uspješan razvoj.

Alfa-generaciju treba „izvući” iz njihova svijeta i socijalizirati ih u zajednicu pa makar se koristili i tradicionalnim metodama jer je sve izraženija neizmjerna socijalna otuđenost.

■ Piše: Sandra VUK | učiteljica, izvrsna savjetnica | OŠ Sveta Nedelja ■   RAZREDNA STRANICA | OSOBNA STRANICA  ■