Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
Čitam, čitamo, čitate
objavljeno: 27. srpnja 2015.

Uvijek kad ulovite nekoliko minuta i želite ih provesti s djecom kvalitetno.

Ja u svom radu ponekad dan započinjem pričom, ponekad kad je pažnja totalno raspršena ispričam neku basnu i onda su spremni krenuti dalje, kad ih posebno želim dirnuti napišem neki stih o svojim učenicima i oni tada s ponosom čitaju ta slova kao nešto novo, jedinstveno, njihovo.

Roditelji me često pitaju što čitati.

Počnite od slikovnica kojih je puna kuća. Primite prvu i krenite u avanturu čitanja. Kad se vaše dijete nauči na tih 5 zajedničkih minuta u čitanju, i samo će se upustiti u avanturu čitanja pred vama.

 

Ako vam slikovnice nisu dovoljne, evo nekoliko preporuka:

[PREMA PREPORUCI Komisije za knjižnične usluge za djecu i mladež Hrvatskog knjižničarskog društva]

 

BOŽOVIĆ, Bojana. Med za doručak: priča o pčeli.

Pazin, Udruga pčelara Lipa, Gradska knjižnica Pazin, 2013.

Ovo je priča o možda najmarljivijim kukcima na svijetu koji već 150 milijuna godina na isti način proizvode zdravu i finu slasticu – med. No, pčele su možda još važnije za oprašivanje bilja. Sve to prilagođeno malenima i još neke druge zanimljivosti o pčelama, uz obilje ilustracija, nalazi se u ovoj malenoj edukativnoj slikovnici.

 

 

 

 

 

 

 

 

GULJAŠEVIĆ, Ivana. Tri strašna zmaja.

Zagreb, Igubuka, 2013.

Bajkovita autorska slikovnica prati tri nimalo zastrašujuća zmaja u pripremama za Božić o kojem su čitali u jednoj knjizi iz vlastite biblioteke. Njihovi neuspjeli pokušaji i tužni plač potaknuli su božićnu čaroliju koja je omogućila pravi doživljaj blagdana s okićenim drvcem, poklonima i snijegom. Duhovita i topla priča o nespretnim, ali dopadljivim likovima oživjela je uz raskošne ilustracije i animirani film na pripadajućem DVD-u.

 

 

 

JELIĆ, Marijana. Coprnica Dragica; suradnici na tekstu Zoran Pongrašić & Ana Đokić.

Zagreb, Knjiga u centru, 2013.

 Autorica pripovijesti iskoristila je stvarnu osobu, koja je u 14. stoljeću na Gradecu bila prokazana kao coprnica, odnosno vještica, kako bi prikazala ondašnji grad i način života njegovih stanovnika u to doba. Vidarica Dragica neopravdano je optužena za niz loših stvari koje su se dogodile njenim sugrađanima, no na kraju prevladaju istina i razum. Ova povijesna slikovnica autorsko je djelo nagrađivane lutkarice, ilustratorice i grafičke dizajnerice (nagrade Grigor Vitez za ilustraciju 2011. godine, Lice knjige i Ovca u kutiji 2010. godine), a u izdvojenim dijelovima predočene su neke zanimljivosti i činjenice iz srednjovjekovnog Gradeca.

 

 

 

NAZANSKY, Boris. Pogodi, pogodi! – zagonetke za najmlađe.

Zagreb, Mozaik knjiga, 2013.

 

 

Lijepo i bogato ilustrirana slikovnica za najmlađe tiskana je velikim slovima, a donosi pregršt zanimljivih zagonetki. Zagonetke su misaono-govorne igre u kojima se traži rješenje nekog slikovitog opisa ili metafore. Kratke su forme i obično u stihovima, a djeci su posebno drage, jer se lako pamte, ritmične su i dobre za mozgovnu gimnastiku.

 

 

 

  

 

PAĐEN Farkaš, Dubravka. Djevojčica i ptica.

Zagreb, Školska knjiga, 2013.

 

 

Problemska slikovnica o tome kako malodobno dijete doživljava raspad braka svojih roditelja. Jednostavnim rečenicama i bez patetike predstavljen je emocionalni ustroj malene heroine ove priče. U trenutku razvoda njezin svijet postaje siv i bez boja, sve dok jednog dana ne ugleda ptičicu u nevolji i spasi je. Ptica joj zauzvrat daruje posebnu sjemenku iz koje proklija biljka, a potom i čvrsto stablo. Protok vremena, briga za biljčicu i sazrijevanje učine svoje i djevojčica ponovno osjeti sreću i radost te otkrije da je svijet prepun prekrasnih boja. Slikovnicu je nadahnuto u tehnici akrila ilustrirao Dražen Jerabek.

 

 

 

 

 PERVAN, Jelena. Hrkalo; ilustrirala Jelena Brezovec.

Varaždin, Evenio, 2013.

 

 

Problemska slikovnica mlade hrvatske autorice namijenjena je djeci od tri do sedam godina, te svima, čak i nešto starijim sanjarima među nama. Prihvaćanje i uvažavanje različitosti središnja je poruka priče. Glavni junak medo voli spavati i pritom glasno hrče, pa je tako i dobio ime. Toliko je bučan da ometa svakodnevne aktivnosti ostalih šumskih životinja. Njihovo nerazumijevanje kulminiralo je protjerivanjem cijele medvjeđe obitelji iz njihova doma. Tek odlaskom mede-spavalice shvatili su koliko im nedostaje i koliko u svojim snovima naporno radi za dobrobit cijele zajednice.

 

 

 

 

 

 

 VELINA, Mihaela. Žabeceda; ilustrirao Tomislav Torjanac.

Zagreb, Mozaik knjiga, 2013.

 

Razigrana, vesela, maštovita abeceda kroz koju nas vodi duhoviti žabac. Možda i on slova uči jer predano svira frulu i trudi se đakom biti. Da je slovu sasvim predan, to je varka jer preko grma skače i koliko god pazi treba nove hlače. Voli voće i ljeto, a tek more u kojem su ribe i školjke. U školu se ne žuri dok na ptici čudnog imena jaše. A na kraju abecede, dok ponavlja slova neka, pred zrcalom žmiri jer zna – čim odraz svoj ugleda gotova je žabeceda.

 

 

 

 

 VLADIĆ, Manuela. Mauro – plavetni kit.

Zagreb, Sipar, 2013.

 

Prekrasna autorska slikovnica koja nam riječju i slikom dočarava plavo prostranstvo mora u kojem žive kitovi. Kroz svijet plavih dubina vodi nas Mauro, plavetni kit, pričajući priču o sebi dok je još bio u majčinoj utrobi pa onda najveće novorođenče na svijetu. Njegova priča ima sretan završetak, za razliku od mnogih priča njegovih vršnjaka, mladunaca. Topla je i poučna, podiže nam svijest o očuvanju te životinjske vrste kao i svih drugih vrsta na našem planetu.

 

 

 

 

 Ovom popisu dodala bih nekoliko stručno-metodičkih knjiga, dobro je i roditeljima da ih pročitaju i upoznaju proces čitanja.

 

 KAD KRALJEVNA PIŠE KRALJEVIĆU

Priručnik za početno čitanje i pisanje, Mira Čudina-Obradović, nakladnik: Korak po korak

Ovaj je priručnik namijenjen odgajateljima, učiteljima i roditeljima. Nudi psihološke temelje i načela koja treba uzeti u obzir pri ustrojavanju svake metodike početnog čitanja i pisanja. Utemeljen na prikazu unutarnjih procesa, daje smjernice o tome kako izbjeći poteškoće pri učenju čitanja, kako ih što prije otkloniti, kako postići aktivno čitanje s punim razumijevanjem i uporabom podataka te kako motivirati na čitanje, tj. prikazati djetetu koja sve kraljevstva i carstva osvaja čitanjem. Uz brojne igre i aktivnosti koje se u priručniku nude, posao posredovanja pismenosti postaje vedar, veseo i uspješan.

 

 

 

 

 

KRATKE AKTIVNOSTI ZA RAD NAKON ČITANJA 

Autor: Laura Witmer, nakladnik: Ostvarenje d.o.o.

 

50 aktivnosti i grafičkih organizatora, zabavnih i spremnih za uporabu uz SVAKU KNJIGU – za pomoć djeci u samostalnom čitanju i svladavanju važnih vještina čitanja Poboljšajte dječje razumijevanje pročitanog pomoću 50 kratkih i zabavnih aktivnosti koje se mogu odmah početi primjenjivati za čitanje lektira i svih ostalih knjiga! Zbirka uključuje jednostavne upute i radne listiće za umnožavanje namijenjene samostalnom radu. Izvrstan način poboljšanja razumijevanja pročitanog i razvoja važnih vještina čitanja i pisanja u djece. Tražite li potpuno novi program za rad na razumijevanju pročitanog ili samo aktivnosti kojima ćete obogatiti svoj postojeći program, ova knjiga nudi ponešto za svakoga. Djeca će uživati u rješavanju 50 aktivnosti za shvaćanje ključnih elemenata priče koje bi učenici od 2. do 4. razreda trebali razumjeti: likovi, vrijeme i mjesto radnje, problem i rješenje, slijed događaja i još puno toga. Aktivnosti se koriste s djecom različitih razina sposobnosti u čitanju. Čak i oni koji imaju najviše teškoća i koji se najviše protive čitanju uživaju u njima. Djeca mogu raditi aktivnosti s bilo kojom knjigom u svom vlastitom ritmu, što im omogućuje da se osjećaju sigurno i pozitivno u vezi s čitanjem.

 

 

25 ZABAVNIH I KORISNIH AKTIVNOSTI ZA BOLJE RAZUMIJEVANJE PROČITANOG 

Autor: Christine Boardman Moen, nakladnik: Ostvarenje d.o.o.

 

Jednostavne i zanimljive aktivnosti, prikladne za umnožavanje, koje pomažu djeci da poboljšaju vještine čitanja i razumijevanje pročitanog

Treći dio Scholasticove zbirke radnih listova za rad na vještinama čitanja i razumijevanja pročitanog. “25 zabavnih i korisnih aktivnosti za bolje razumijevanje pročitanog” zbirka je namijenjena radu s djecom da bi poboljšala razumijevanje lektire i informativnih tekstova u udžbenicima od 4. do 8. razreda osnovne škole. Ove jednostavne i zanimljive aktivnosti pomažu učenicima u istraživanju literarnih elemenata kao što su fabula, mjesto i vrijeme radnje, lik i tema – i produbljuju njihovo razumijevanje. Usmjerene su na razvoj vještina čitanja, kreativnog mišljenja i učinkovitog učenja. Sve su aktivnosti vrlo prilagodljive. Mogu se primijeniti u individualnom radu s jednim učenikom, za rad u paru, kao i za rad u manjim ili većim skupinama. Neke se mogu provoditi tijekom čitanja, a druge kad je knjiga pročitana. Svi učenici u razredu mogu raditi istu aktivnost čak i ako čitaju različite knjige. I obratno, svaki učenik može odabrati drugu aktivnost čak i ako cijeli razred čita istu knjigu. Ove aktivnosti mogu se primijeniti sa svakom knjigom i na svakoj čitalačkoj razini. To vam daje sigurnost da svaki učenik u razredu ­– bez obzira na stupanj razvoja njegovih vještina čitanja – može sudjelovati u radu.

Ovo je moj odabir za čitanje tijekom ljeta, ako i vi imate neke preporuke za čitanje pošaljite nam ih na info@skolskaknjiga.hr

ili komentirajte na FB stranici

https://www.facebook.com/skolskiportal

 

Sandra Vuk

OŠ Augusta Šenoe, Zagreb

UHURN Zvono