Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Boje i crte oko nas
objavljeno: 10. travnja 2017.

Pročitavši knjigu prof. Luke Petrača  Metodički pristup likovno-umjetničkom djelu s djecom vrtićke i školske dobi,  shvatila sam da je taj projekt upravo ono što učiteljima omogućuje pogled u svijet dječje kreativnosti i likovnog izražavanja.

  • KRENIMO KRONOLOŠKIM REDOM.

Prije dvije godine uočila sam da je većini učiteljica likovna kultura zapravo usputan sadržaj, vrlo često utemeljen na sadržajima preuzetim s platforme Pinterest. Radovi koji su objavljivani na društvenim mrežama bili su podosta jednolični – kao da se izgubila kreativnost, maštovitost i vizualna percepcija, odnosno kao da svi moraju imati jednake radove preporučene priručnikom.

Jednako tako prije pet godina Agencija za odgoj i obrazovanje u svojem je natjecateljskom dijelu „izbacila” učenike razredne nastave iz područja likovne kulture. Ostali su različiti natječaji vrlo često zatvorenog tipa, odnosno sudjelovanje je povezano s mjestom stanovanja, školom, gradom ili temom. To me potaknulo na pobunu. Razlog je moje pobune najčešće nemogućnost razvoja pojedinog područja. Uvijek se pitam kako to mogu promijeniti.

Tijekom prve godine provođenja projekta elektroničkom sam poštom slala zadatak partnerima u projektu. Toliko sam im odlučila pomoći u edukaciji u području likovne kulture da sam čak, osim zadatka, slala i okvirni izgled pripreme s točno naglašenim likovnim zadatkom i ciljem upoznavanja likovne terminologije. Izbor teme (motiva) prepustila sam učiteljima.

U prvoj je godini u provođenju projekta sudjelovalo otprilike 50 škola i vrtića. Projekt je bio nagrađen oznakama kvalitete regionalno i Europskom oznakom kvalitete.

Svrhu projekta, odnosno izlazak iz učionice / vrtićke grupe, ostvarilo je pet partnera u projektu. Lokalni mediji pratili su te male izložbe, roditelji su bili presretni kad su vidjeli što su njihova djeca napravila, a učitelji i odgojitelji bili su sretni jer su prikazali što su ostvarili. 

Osnaženi time što imamo zajednicu koja će pokušati izići izvan okvira, druge smo godine provođenja projektapripremili drukčiji pristup.

U rujnu 2016. zadala sam osnovne teme/zadatke koji su bili dvostruki u samom pristupu – mogli su se temeljiti na lokalnoj primjeni, unutar zajednice, ili na širem pristupu.

Omogućila sam partnerima i to da samostalno biraju koje zadatke/teme u projektu žele ostvariti te da tijekom cijele školske godine mogu ostvariti pet tema.

A) Putujemo Europom / Boje moje zastave

B) U svijetu likovne umjetnosti (jedan ili dva svjetska likovna majstora)

C) Boje mojega grada / Zrcali se moj grad (selo)

D) Eko-etnomoda / Tradicijska dječja igračka

E) Novi svjetovi – bića i predmeti iz budućnosti ili s drugog planeta

F) Kaleidoskop – područje dizajna

G) Važne osobe – portreti

H) Igra oblika/polja/boja

I) Bez granica – crta

U drugoj se godini pridružilo dvadesetak sudionika. Vrlo sramežljivo uključili su se učitelji. Pojedine je bilo strah mogućih komentara zajednice da to nije ono što je napisano u priručniku ili da nitko nije odobrio projekt.

No nas dvadesetak uživa u temama kojima se bavimo. Uživamo jer smo drukčiji, jer učenici uživaju, i odjednom sat likovne kulture nije više teret, već je nov pogled na svijet – drukčiji, kreativniji, zanimljiviji.

Možda nijedan naš učenik neće biti novi Nikola Tesla ili Mate Rimac, ali će možda netko od njih biti umjetnik, grafički dizajner ili onaj koji boji naš svijet.

Zato takvi projekti odbacuju jednoličnost i ukalupljenost i traže od učitelja da pomogne djetetu kako bi doživjelo nešto i zatim se izrazilo. Takvi projekti uče djecu općoj kulturi, pričaju priču, a i ostvaruju sve likovne zadatke (likovni jezik) koje postavljamo učenicima.

Svrha je pisanja ove kolumne da se odmaknemo od raznih platformi koje nam predlažu kako nešto napraviti i uronimo u ljepotu dječjih radova koji se objavljuju na ovoj stranici i u sklopu ovog projekta te da i sami počnemo pripremati drukčiji sat likovne kulture.

 

MREŽNA STRANICA PROJEKTA – klikni OVDJE.

Sandra VUK  | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home  | UHURN Zvono

………………

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.