Do tog AHA-trenutka dug je i (katkad) naporan put.
Što nam je na tom putu pomoglo?
a) Brojevna crta – da bi učenici lakše usvojili taj pojam, razgovarali smo o trakama koje na sebi imaju označene brojeve (npr. krojački metar) ili o nizu brojeva na ravnalu, trokutu i sl. Objasnila sam učenicima da su brojevi na njima zapisani u jednakim razmacima.
Izradila sam za njih listiće (koji su pratili usvajanje sadržaja i pojma brojevna crta):
- brojevna crta do 5
https://1drv.ms/b/s!AmeYXpI81Uulguw4V2ZB5Xh1Zir1gQ
- brojevna crta do 10
https://1drv.ms/b/s!AmeYXpI81Uulguw5b-RHb7KhuMUeZg
- brojevna crta do 20
https://1drv.ms/b/s!AmeYXpI81Uulguw3VXsSb3iEC8USDw.
b) Računanje na brojevnoj crti – zadatci koje sam izradila nalaze se na poveznici https://1drv.ms/b/s!AmeYXpI81UulguEv6kA0ZQLT43EwKw.
Kad su svladali poredak brojeva (koji broj prethodi zadanom broju, a koji mu slijedi), polako su prestajali upotrebljavati prstiće u računanju.
Za njih sam izradila i plastificirala brojevne crte do 20.
https://1drv.ms/f/s!AmeYXpI81Uulguw7d_z_XaFHTQGeYw
U tom se trenutku sve činilo lagano. Umjesto mnoštva crtanja u bilježnicu (katkad i nisu stali svi brojevi do 20) počeli smo zajednički upotrebljavati crtu pred svima.
Kad zbrajaju, prstom prekriju prvi pribrojnik i broje udesno za onoliko mjesta koliki je drugi pribrojnik u zadatku.
Kad oduzimaju, postupak je isti, jedino se broji ulijevo onoliko mjesta koliko iznosi umanjitelj.
Učenici su nestrpljivo čekali sat matematike da izvade svoje crte i da počne računanje.
c) Posljednji stupanj prije automatizacije bio je brzo računanje – uveli smo mnoštvo igara, ali ni u jednom trenutku nisam zabranila upotrebu brojevne crte.
Počeli su crtu doživljavati kao „džokera“ – nešto što im daje sigurnost ako pogriješe ili na što mogu „baciti oko“ kad su nesigurni.
Igra brzog računanja zbrajanja i oduzimanja do 20
Za svaku generaciju prvašića tražim načine s pomoću kojih učenici mogu na što lakši način usvojiti to gradivo koje im je apstraktno. Dobitna je kombinacija upotreba brojevne crte i igranje IKT igara brzog računanja. Svi učenici (21) uspješno su svladali zbrajanje i oduzimanje do 20.
Listići za vježbu su u PRILOGU ovoga ČLANKA.
…………………….
Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/ | UHURN Zvono | Sav materijal izradila Sandra Vuk koristeći se alatom Worksheet crafter.
..……….
Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.