Ljeto je, vruće je, a bez obzira na to gdje ste, voda je nadohvat ruke. Aktivnosti vezane uz vodu moguće su u dvorištu, na balkonu, pored jezera ili rijeke, ili na moru, sasvim je svejedno, važno je da voda bude u blizini.
Dječja fascinacija vodom je velika. U ranoj školskoj dobi, od drugog razreda, učimo o osnovnim obilježjima vode. Učimo da je voda tekućina bez boje i mirisa, da tekućina zauzima prostor i mnoštvo takvih činjenica. Ljeto je zato idealno da djeca sama u igri nauče osnovne stvari o vodi.
Za sve ove igre/pokuse budite otvoreni – ako se i poprska, obrisat će se, ako se nešto i uništi, popravit će se, jednostavno zapamtite da „mozak pamti neobične stvari“ i da će djeca tako više o vodi naučiti nego učeći napamet podatke iz knjige.
a) Svojstva vode
Neka natoče istu količinu vode u različite posudice koje su skupili. Mogu i nacrtati oblike koje je voda preuzela od posude. Vodu mogu pretakati iz posude u posudu (svi to vole).
Voda mijenja oblik prema obliku posude.
Djeca vodu mogu natočiti iz vodovoda i staviti je u prozirnu čašu pa joj odrediti boju, pomirisati je. Pored čaše vode za piće mogu staviti čašu morske/jezerske/riječne vode i usporediti ih. Pomirisati, ne piti, uočiti jesu li sve vode prozirne. I onda najteže pitanje: zašto je more plavo ili rijeka zelena, ako su u čaši prozirni?
Voda za piće nema okus ni miris.
Jedan dan dopustite djeci da pokušaju otopiti različite stvari u vodi, recimo: cedevitu, šumeću tabletu, komadić plastike (čep), malo ulja, brašno, pijesak, papir… Najbolje će zapamtiti svoje zaključke o topljivosti ako kasnije to nacrtaju u svoju bilježnicu.
Voda topi neke tvari, a neke tvari plutaju na površini.
b) Igre spretnosti
(fotografije su preuzete s društvene mreže Pinterest)
Dodavanje vode. Jednostavnija igra je da se jedna čaša dodaje iza glave, teži oblik je da se voda mora preliti iza čaše u čašu sve do zadnjega. Ta igra je važna zbog više segmenata: mi ju u školi koristimo u radu s loptom, očekuje se od učenika dobra koordinacija ruku, očiju, suradnja s onim koji je iza nas itd. U ovom slučaju svaki sudionik mora biti spreman da će se voda proliti i da će na kraju igre biti mokar.
Za ovu igru dovoljno su i dvoje i jedna mokra spužva puna vode. Opet to je dobra predvježba za školsko vježbanje jer ovu vježbu izvodimo s loptom na satovima tjelesne i zdravstvene kulture i iznenadili biste se koliko učenika ovo ne može izvesti.
Ovu igru djeca mogu igrati i sama. Pikule stavite u kantu s vodom. Nožnim prstima djeca trebaju „upecati“ sve pikule u vodi. Ta igra izluđuje moju mlađu kćer, ali joj je jedna od najmilijih. Toliko često ju igra jer je želja da ostvari zadatak jak motivator i tjera ju na upornost i dosljednost.
Ako vas zanimaju slične igre pronađite ih OVDJE! http://kidsactivitiesblog.com/54586/water-play-activities
Voda je jedan od četiri najvažnija elementa prirode. Štedimo je, ali u ovim vrućim danima dopustimo djeci da se igraju s njom, da uživaju otkrivati nove stvari, da voda bude uvijek u njihovoj blizini pa makar da se osvježe s njome.
Sandra Vuk
OŠ Augusta Šenoe, Zagreb
UHURN Zvono