Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
DA SAMO ZNATE KOLIKO SAM NAPORNO RADIO DA BIH POSTAO MAJSTOR, NE BI VAM SE MOJA DJELA ČINILA TOLIKO ČUDESNIMA. [MICHELANGELO]
Kako biti zarazno uvjerljiv
objavljeno: 15. ožujka 2019.

…ili je rasplamsati pa si osvjetljavati put vlastitim svjetlom. Zahvaljujući internetu i komunikacijskim tehnologijama i jedni i drugi imaju priliku širiti i na druge prenositi ono što nose u sebi. Oni s ugaslom iskrom – svoje mrakove, oni s rasplamsalom – svoje svjetlo.

Mogli bismo pojednostavniti pa reći da su laž, mržnja, nesnošljivost, nasilje i uništavanje glavna obilježja kojima se komuniciraju mrakovi, a da se svjetlost komunicira istinom, ljubavlju, prihvaćanjem i stvaranjem. Problem je, međutim, u tomu što se u komunikacijskom smislu i mrak i svjetlost mogu jednako uvjerljivo prezentirati. Kvaliteta prezentacija, naime, nema nužno etički predznak: ima sjajnih, vrhunski osmišljenih govora mržnje koji svojom uvjerljivošću zaraze ljude i povedu ih u ratove. Ima, nažalost, i govora ljubavi koji ostanu nezamijećeni, jer su izrečeni nezavodljivo, neuvjerljivo. Aristotel je izdvojio tri glavna načina postizanja zavodljive uvjerljivosti govora. Nazvao ih je logos (odnosi se na sadržaj, na ono što se dokazuje, u što se želi uvjeriti sugovornika), ethos (odnosi se na karakter govornika, njegovu autentičnost i vjerodostojnost, osobni integritet) i pathos (emocija, raspoloženje u koje se dovodi slušatelj). Tajna zarazno uvjerljivoga govora, predavanja, bloga… u ravnoteži je logosa, ethosa i pathosa.

Svake godine održim dvjestotinjak predavanja i napišem pedesetak kolumni i sve to s jednom jedinom željom: da teme o kojima razmišljam prezentiram tako da me ljudi žele čuti i čitati, da se otvore za neku poruku, prepoznaju se u njoj, nadahnu se nečime čime sam i sama bila nadahnuta, preispitaju neke stavove, posumnjaju u neku predrasudu… Nemam nikakav poseban dar ni za govorništvo, ni za pisanje, samo se dobro pripremam. Katkad danima, katkad tjednima… I neopisivo sam sretna kad osjetim da je moj sugovornik zatreperio. Zapravo je jednostavno napraviti dobar govor i napisati dobru kolumnu. Opisat ću vam svoj omiljeni recept za sastavljanje zarazno uvjerljivoga govora. Upotrebljavam pet alata:

1. Pretplate

Kaže se: „S kim si, takav si.” U stvarnome životu sami biramo društvo. Ali sami biramo društvo i u virtualnome životu odabirom svojih pretplata: portala koje pratimo, e-zina koje primamo sa stranica koje nas zanimaju, FB grupa u kojima se raspravlja o idejama o kojima volimo raspravljati, kanala na Youtubeu koji promiču vrijednosti u kojima se pronalazimo… Svako jutro „bacim oko” na svoje pretplate. Ne čitam sve, zapnem obično na nekom naslovu ili temi. Točnije bi bilo reći: neki me naslov pronađe, jer je povezan s temom kojom se trenutačno bavim ili o kojoj već neko vrijeme razmišljam i koju pratim.

2. Online alati za organizaciju informacija

Moj je glavni problem prije nego što sam prije deset godina otkrila Pearltrees bio kako se ne izgubiti u moru informacija i zanimljivih stranica koje sam željela sačuvati i podijeliti. Pearltrees je bio moja prva online biblioteka linkova. Oduševljavalo me što sam joj mogla pristupiti s bilo kojeg računala, nisam više morala petljati s disketama, CD-ovima, memorijskim štapićima… Vama je možda miliji Pinterest… Svejedno. Bitno je imati aplikaciju koja odabrane stranice odmah uredno sprema i razvrstava tako da do njih lako dođeš kad ti zatrebaju.

3. Oblak za pohranu knjiga u elektroničkom formatu

Ovisnica sam o čitanju, a živim daleko od knjižara i knjižnica. (A imam i četiri psa koja sažvaču svaku knjigu koju nisam navrijeme odložila na najvišu policu.) Zato već godinama čitam samo knjige u elektroničkom formatu, čitam ih pomoću e-čitača. Riječ je o golemim količinama, tisućama knjiga od kojih najdraže čuvam na svom računalu, a sve ostale spremam u svoj prostor na Dropboxu, da im mogu pristupiti i kad sam daleko od kuće, da im se mogu vratiti kad ponovno zaželim…

4. Ključna riječ.ppt

Kad se odlučim za neku temu, onda prvo brzo preletim što je o toj temi rečeno u internetskim tematskim zbirkama kvalitetnih prezentacija u Powerpointu. (Kvalitetna je prezentacija u Powerpointu zapravo – šalabahter, strukturirani niz kratkih natuknica o nekom konceptu ili ideji.) Listajući desetke prezentacija o istoj temi oduševiš se kad vidiš kako se o jednom te istom konceptu može promišljati na različite načine. Otkriješ perspektive o kojima nisi razmišljao. „Bocnu” te da proučiš i onu stranu problema koja ti je dotad bila nevidljiva… Guraju te u višeperspektivnost, vode na nove stranice, do novih knjiga…

5. Moja prezentacija u Powerpointu

I drugi put u ovoj kolumni citiram Michelangela: Vidio sam anđela u mramoru i klesao dok ga nisam oslobodio. To je princip po kojem slažem svoje prezentacije: klešem, oduzimam, odbacujem… dok ne oslobodim priču svega suvišnoga. Igram se slažući jednostavno ispričan, dobro strukturiran mozaik, priču koja je postala moja, u koju vjerujem i koja će onomu tko je čita ili sluša poslati poruku da ga poštujem. Da poštujem njegovo vrijeme i njegov intelekt, da ne želim ispasti pametna, nego podijeliti misao koja želi biti ispričana.

Neuvjerljiv tekst i neuvjerljivo predavanje zapravo su uvrede kojima nas ponižava osoba kojoj nije bilo dovoljno stalo do nas da bi se pošteno pripremila. Nema isprike. Nikad u ljudskoj povijesti nije bilo toliko dobrih alata za učenje, promišljanje i gradnju uvjerljivih priča. Život je prekratak da bismo čitali mlake knjige i slušali bezbojna predavanja. Kad već ulažemo svoje vrijeme, bolje ga je uložiti samo u ono što nam je zavodljivo uvjerljivo. Dakako, ono zavodljivo uvjerljivo što zrači svjetlost, a ne mrak.