Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA ■ 292. ■
Koliko ja tebi, toliko ti meni
objavljeno: 4. prosinca 2023.

Stava sam da su učitelji od 1. do 4. razreda „superheroji“ u očima svojih učenika. Ostavljajući dubok utisak na njih, najbliži smo onome čemu se dive, stoga treba dobro razmisliti o psihološkoj moći u procesu usmjeravanja i vođenja učenika. Učitelji su oni koji oblikuju nastavni proces, odgovorni su za planiranje, izvođenje i evaluaciju nastave pripremajući se i stvarajući vlastite scenarije za rad.

Učitelji, koji dobro balansiraju između psihološke moći i dobro su pripremljeni za svoje zadatke, jedini su u mogućnosti pružiti svojim učenicima najbolje, a prvenstveno im omogućiti kvalitetno obrazovanje.

DANAŠNJI SUVREMENI TRENUTAK OČEKUJE OD UČITELJA DRUKČIJU PRIPREMLJENOST ZA NASTAVU.

♦ Proučavanje sadržaja koji će se postaviti pred učenike:

Kvalitetno razumijevanje sadržaja, koji će se oblikovati u nastavni proces, preduvjet je za  učinkovito podučavanje učenika (cjeloživotno učenje).

♦ Planiranje nastave:

Učitelji trebaju planirati nastavu koja je zanimljiva i relevantna za učenike. Potrebno je prilagođavati se suvremenim metodama. Mnogi bi učitelji trebali naučiti pričati priče (storytelling) potičući tako misaone vještine kod učenika.

♦ Prikupljanje resursa:

Učitelji trebaju stalno prikupljati nove resurse (metode i načine poučavanja, metodičke scenarije, pristupe rada djeci čija je pažnja kratkotrajna) koji će im pomoći u provedbi nastavnih ishoda.

♦ Moderni tehnički alati postaju sve važniji za rad učitelja.

TEHNOLOGIJA MOŽE POMOĆI UČITELJIMA U ODREĐENIM PODRUČJIMA:

PLANIRANJE NASTAVE ♦ Tehnologija nam omogućava suradničko planiranje sadržaja povezujući ih s dubljim spoznavanjem pojedine teme. Tako učenicima omogućavamo nadogradnju njihova znanja i spoznaju o određenim područjima.

IZVOĐENJE NASTAVE ♦ Uz tehnologiju nastava može biti dinamičnija i kvalitetnija, ali samo ako je dobro osmišljena i postavljena na zdrave temelje. Tehnološke mogućnosti mogu biti dobro pomoćno nastavno sredstvo, ali ne i cilj procesa učenja i nastavnog sata.

EVALUACIJA UČENIKA ♦ Mnoštvo je alata umjetne inteligencije koji će vam osmisliti različite vrste rubrika te otvoriti mogućnosti oblikovanja provjera ili izrade kvizova inovativnim pristupom igrifikacije. Moja je preporuka da se tim mogućnostima koristite u razredu imajući na umu da takve aktivnosti trebaju biti umjerene. 

DIJELJENJE PRAKSE ♦ Preporuka je da učitelji imaju svoj portfolio radova i projektnih aktivnosti koje su provedene tijekom obrazovnog procesa. Osmišljavanje portolija iziskuje vrijeme, ali dobra je refleksija na vlastiti rad i može biti svojevrsna dobra povratna informacija o uspješnosti pojedine aktivnosti. Vaši sadržaji možda mogu pomoći i roditeljima ili vašim kolegama.

3. razred  | METODIČKI MATERIJALI

♦ Publiciranje metodičkog instrumentarija možda je najteži dio učiteljskog posla, ali je zapravo najbolji primjer da budemo transparentni i vidljivi. Ako netko nekad zagugla naše ime, može pronaći relevantne sadržaje koje smo postavili i podijelili s publikom. Teško je to vezati s vlastitim egom ako nismo spremni na kritiku ili na „žuti karton” publike. U tomu osobno vidim pozitivnu notu jer će naš metodički scenarij, možda, nekoga potaknuti da i sam ostvari nešto slično u svojoj učionici nadoponjavajući primjere vlastitom kreativnošću.

Očekivanja da učenici daju najbolje od sebe

Učitelji imaju odgovornost pružiti svojim učenicima najbolje moguće obrazovanje (sadržaje, metode i načine poučavanja). Međutim, učenici također imaju odgovornost dati sve od sebe u procesu učenja. Čini li vam se da je to danas gotovo nemoguće?

Navest ću nekoliko savjeta kako potaknuti učenike da daju najbolje od sebe, a da učitelj bude onaj koji potiče – motivator:

♦ Neka učenici budu prisutni u samom procesu poučavanja, pitajte ih „izvan okvira”, učestalo im postavljajte pitanje zašto; povezujete im priče, teme vežite spiralno ne razdvajajući ih.

♦ Potičite učenike na metode učenja obuhvaćene međupredmetnom temom Učiti kako učiti. Učenici trebaju odvojiti vrijeme za učenje i izvan škole te biti spremni potražiti pomoć kada im je potrebna.

♦ Stvorite pozitivno i poticajno okružje u svojoj učionici. Učenici trebaju osjećati da su u sigurnom okružju gdje će moći slobodno postavljati pitanja na koja će dobiti odgovore i potrudite se da učenici osjete kako je njihov glas važan.

♦ Postavite visoka očekivanja. Učitelji trebaju jasno komunicirati sa svojim učenicima jer samo tako će učenici znati što se od njih očekuje. Hrvatska poslovica kaže: Koliko ti meni, toliko ja tebi.

♦ Omogućite učenicima povratne informacije. Učenici trebaju dobiti povratne informacije o svom radu kako bi mogli učiti i napredovati. Neka vaši kriteriji budu javno dostupni. Objasnite svojim učenicima „dječjim jezikom” koja su vaša očekivanja dajući im na znanje da i vi učite uz njih.

I ZA KRAJ…

Učitelji imaju važnu ulogu u obrazovanju učenika. Oni su odgovorni za planiranje, izvođenje i evaluaciju nastave. Učitelji, koji su dobro pripremljeni za svoje zadatke i koji se koriste digitalnom tehnologijom kao pomoći u radu, u mogućnosti su pružiti svojim učenicima bolju i učinkovitiju nastavu. Dio odgovornosti nose i učenici koji bi trebali dati najbolje od sebe u procesu učenja. Uzajamna je to poveznica i nit koja ne smije biti prekinuta.

■  Piše: Sandra VUK | učiteljica, izvrsna savjetnica | OŠ Sveta Nedelja ■   RAZREDNA STRANICA | OSOBNA STRANICA  ■