Tada će morati donositi odluke utemeljene na suradnji, poslušati tuđe ideje i katkad izmijeniti vlastite jer sve to podrazumijeva timski rad.
Kako od prvog razreda razvijati svijest o suradnji?
Kad krenu u školu, prvašići postaju skupina, razred, čine zajednicu koju su stvorili stručni tim škole i učitelji. Neki se učenici poznaju otprije (iz vrtića ili susjedstva), a neki ne poznaju baš nikoga. Mnogi će u toj zajednici boraviti sljedećih osam godina. Ubrzo se unutar razreda počnu stvarati male skupine, najčešće prema muško-ženskoj podjeli. Nakon tjedan-dva uočljive su manje skupine koje čine učenici sa sličnim interesima (skupljanje sličica, igra kockicama). Poslije se unutar razreda stvaraju skupine učenika koje povezuje odnos prema školi i obvezama.
Moj je posao da nizom radionica razvijem u učenika nekoliko osnovnih društveno-komunikacijskih dimenzija kako bi se oni međusobno bolje upoznali.
a) Radionica „Slušam prijatelja pokraj sebe i pamtim sve detalje o njemu” – svaki učenik ima na raspolaganju jednu minutu kako bi se ukratko predstavio učeniku s kojim sjedi u klupi. Nakon toga njegov kolega koji ga je pozorno slušao treba ponoviti što je taj učenik rekao o sebi. Tu sam radionicu morala ponoviti tri puta, sve dok nisu zapamtili najvažnije detalje o učenicima s kojima sjede u klupi.
b) Radionica „Tko sam ja” igra je zagonetki kojima opisujem pojedinog učenika. Učenici tijekom cijelog tjedna čitaju zagonetku i pokušavaju otkriti o kojem je učeniku riječ. Sami dopisuju neke rečenice i stavljaju ih u „džepić” ispod zagonetke te tako bolje upoznaju prijatelja.
c) „Zvijezda tjedna” aktivnost je upoznavanja učenika s pomoću niza aktivnosti kojima se svaki učenik predstavlja razredu. Riječ je o slikama, crtežima i tekstu kojim se učenik predstavlja drugima.
U studenome postajemo prava zajednica, svi se poznajemo, svi zajedno dišemo i počinjemo sve češće upotrebljavati riječ mi.
No neki bi učenici željeli biti vođe tima, nositelji svih aktivnosti i sve se češće nameću cijelom razredu.
Dakako, ne mogu svi biti vođe, odnosno nositelji aktivnosti, pa zato vrlo oprezno pripremam skupni rad. Uvijek ja donosim odluke i vodim učenike kroz aktivnosti te odabirem vođu tima nastojeći uključiti što više učenika, a pritom utišati najglasnije. Za sebe kažem da sam „dežurni policajac”, a učenici to prihvaćaju i vrlo rado sudjeluju u takvom radu.
Želeći se istaknuti i voditi brigu o svemu, učenici vrlo često zanemaruju zadatke koje trebaju riješiti, pa ih uvijek vraćam na početni zadatak i pitanjima usmjeravam njihovu pozornost na ono čime se bavimo kako se ne bi izgubili u nevažnim sitnicama.
U našem razredu nema vođe tima, nema nikoga tko sjaji jer cijeli razred zajednički sjaji.
Učenici me katkad potaknu da o njima napišem stih jer želim da to zajedništvo ostane zapisano.
U RAZREDU
Uvijek neka buka oko klupa.
Uvijek neko slovo u bilježnicu zalutalo.
Borimo se svaki dan s papirima i
knjigama.
Lovimo se svaki dan ocjenama i
pričama.
U razredu je uvijek buka,
trči se oko klupa.
………………..
NA SATU
Olovke, boje,
još i malo vode,
stvaraju se djela
malih umjetnika.
Tuš se prolio,
papir se smočio,
Fran se nasmijao,
remek-djelo stvorio.
Nika ga ružno gleda,
nikad od njega
urednog prijatelja.
………………..
DVORIŠTE
Trči, juri,
još brže i brže,
na sve staze, sve dok
noge nas nose,
pa se sakrij, pa
preskoči,
u lokvi se slučajno
smoči,
još i trava na mom putu
ah, a gdje mi je glava?
U dvorištu našem
razred
uživa svakog dana.
………………..
TKO JE ONA?
Nika, Nina ili Nikolina?
Pitanje je svakog dana,
kosa plava ili smeđa,
tko će znati na kraju dana.
Tu je još i Leona, Ria i Tea,
djevojčice se samo množe.
Možda od svih njih
jedino me
Eleonorine oči stalno
prate.
………………..
PITAM SE, PITAM …
Učiti, učiti, učiti,
kaže nama naša
učiteljica.
Pisati, pisati, pisati,
spominje mama
svakog dana.
Toliko je to briga, da je teško ustati ujutro
iz kreveta.
Zašto ne mogu još malo
biti mali
i spavati dva puta u danu?
………………..
Sandra Vuk,
OŠ Augusta Šenoe, Zagreb, UHURN Zvono