Iako je spomenuti formular pregazilo vrijeme, poslodavac se drži zakona i traži da ga ispunimo, a djelatnici pokorno ispisuju naslove knjiga koje su trebali pročitati i broj sati provedenih na raznim predavanjima na kojima je zapisivanje najveća aktivnost i na kojima bi tek pokatkad netko možda postavio kakvo pitanje za kraj.
■ Kome treba takvo usavršavanje i čemu ono služi?
Učitelji diljem svijeta odavno ne zapisuju naslove knjiga, već se koriste onim što se označava kraticom PLN (eng. Profesional learning network), a kod nas se umjesto te kratice rabi izraz portfolio (mapa) učitelja.
Taj se PLN ili portfolio poprilično razlikuje od našeg ispunjavanja formulara.
■ PLN (eng. Profesional learning network) – osobna mreža samopoučavanja
Riječ je o skupljanju (bookmarket) poveznica na kojima pronalazimo članke koji su nam sadržajno najvažniji i služe nam za profesionalno usavršavanje ili primjenu u nastavi.
U društvenim mrežama koristimo se oznakom #PLN s pomoću koje nam je lakše pronaći određenu temu.
Za daljnju edukaciju učitelj pronalazi mnogo otvorenih sustava učenja, mnoga prestižna sveučilišta nude semestralno usavršavanje digitalnim putem i otvorit će vam se velika zajednica učitelja koji će s vama podijeliti nova znanja.
Ako ste nesigurni u uporabi Twittera ili mislite da Facebook nije primjereno mjesto za edukaciju, uvijek možete iskušati suradničko učenje služeći se društvenom mrežom eTwinning.
Na kraju obrazovnog ciklusa učitelj koji se koristi PLN-om predaje papir ili elektroničko pismo u kojem je napisao odakle potječe ideja o projektu, s kim je surađivao, koje je ciljeve ostvario i jesu li ti projekti ostvarivi i za iduću generaciju.
Učitelj u svojoj školi, odnosno aktivu izlaže svoju PLN karticu pokazujući kako se usavršavao i kako je u nastavi primjenjivao novo znanje. Nema, dakle, nepotrebnog zapisivanja naslova knjiga i sjedenja na predavanjima unedogled.
■ Portfolio učitelja
Naša mreža Srce uvela je mogućnost za sve prosvjetne radnike da otvore svoj prostor za portfolio (osobni prikaz) učitelja.
Baza raspolaže sa 100 MB, a za postavljanje sadržaja čak s 5 GB.
Sa stranica prenosim ciljeve stvaranja portfolija.
Koristite se e-portfolijem kako biste postigli sljedeće ciljeve:
■ izradite vlastiti plan studiranja
■ redovito zapisujte svoja životna i radna iskustva
■ prikupljajte dokumente, slike, adrese mrežnih stranica i važne podatke (arhiva)
■ izradite stranice koje ćete dijeliti s drugima (s obitelji, prijateljima, na poslu, na fakultetu)
■ predstavite se drugima.
Učitelj na tome mjestu može stvoriti svoju mrežnu stranicu, vlastiti kutak u kojem će pisati o kakvoj zanimljivoj temi ili prenijeti prezentaciju koju je pronašao na internetu i koja mu može služiti u radu. Može komunicirati i s ostalim učiteljima, ali njih je tamo trenutačno malo.
Za to postoji više razloga.
Na e-usavršavanju Agencije za odgoj i obrazovanje pod naslovom Profesionalni razvoj jedna je od tema poticanje učitelja na stvaranje osobnog portfolija u kojem će on iznijeti svoje mišljenje o određenoj temi. No pitanje je bi li to naš poslodavac prihvatio kao usavršavanje i je li to zakonski uopće dopušteno. U nas bi trebalo početi mijenjati zastarjeli sustav rada, a nitko se time ne želi baviti dokle god ga se to osobno ne tiče.
Preostaje nam da se sami usavršavamo. To je katkad dvostruki posao, iziskuje mnogo vremena, truda i rada na sebi, ali donosi osobno zadovoljstvo, povećava kvalitetu rada i omogućuje nam da surađujemo sa širom društvenom zajednicom.
/slike su preuzete s Twittera s oznakom #PLN/
Sandra VUK,
OŠ Augusta Šenoe, UHURN ZVONO