Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – buduće učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA
Tradicionalno ili suvremeno
objavljeno: 3. siječnja 2020.

Novim kurikulumom učitelju je dopušteno da nakon inicijalne provjere sam odabere djela koja će učenici čitati. Čudnovate zgode šegrta Hlapića i Vlak u snijegu i dalje su obvezatna djela.

Plan čitanja ove sam godine sam zamislila kao spoj kraćih i duljih djela, a fokus mi je na dvjema spomenutim obvezatnim lektirama koje sam odlučila raditi dulje vrijeme.

Rujan nam je bio mjesec izborne, ljetne lektire. Učenicima sam za čitanje tijekom ljeta ponudila dvadesetak novijih književnih djela i posebnu skupinu suvremenih strip-priča. Strip-priče imaju velik font i okvir s ilustracijom na svakoj stranici uz tekst (kojega nema puno).

Svaki učenik pripremio je kratak osvrt i predstavio pročitano. Vrlo brzo pronašli smo „parove“, tj. učenike koji su pročitali isto djelo te su ga zajedno prezentirali trudeći se jedan drugoga dopuniti u sadržaju pročitanoga. To smo radili dva školska sata, a zatim je svatko izradio kratak scenarij pročitane lektire i vrednovao pročitano.

 

Nastavni listić oblikovala sam u obliku vagona. „Vagoni“ su sadržavali dijelove kompozicije.

Bila sam sretna jer su interpretacija i analiza bile uspješne. Sljedeća lektira bile su Ezopove basne.

Osim što ih obilježava kratak (djelomično narativni) oblik, imaju i pouku.

Vjerujući da će uspjeh interpretacije biti sličan onome u rujnu, počela sam izrađivati mnoštvo materijala. Željela sam se odmaknuti od tradicionalnoga, stoga sam odabrala suvremen pristup.

Izradila sam profile glavnih likova na Instagramu, smislila sam dramatizaciju pojedinih basni, planirala sam da učenici napišu vlastite basne.

Iako je u početku sve dobro išlo, zapeli smo tijekom interpretacije. Basne su učenicima bile teške, neshvatljive. Moralne pouke nikako nisu mogli povezati sa suvremenim načinom života. Ono što je nekada bilo važno, njima se uopće nije činilo bitnim.

Stvaralaštvo se razvuklo u formu ispunjavanja zadataka, a i činilo se da se cilj negdje izgubio, stoga svaka učenička basna nije imala pouku.

Profili na Instagramu ništa im nisu značili jer im roditelji ne dopuštaju (potpuno su u pravu) da imaju tu aplikaciju.

 

Bila sam razočarana onime što su napravili, ali oni su u vrednovanju istaknuli da su se zabavili, glumili životinje i „govorili pametne rečenice“ (to je zapis jednoga učenika).

Tijekom studenoga zbog štrajka prosvjetnih djelatnika stigla sam samo podijeliti zadatke za lektiru Hrvatske narodne bajke. Odlučila sam se za pristup koji je bio mješavina tradicionalnoga i suvremenoga:

Rješavajući zadatke, trebali su otkriti koju bajku čitaju, a zatim u različitim skupinama/parovima odraditi zadane zadatke koje sam smislila. Neki su se tijekom štrajka međusobno posjećivali i riješili veći dio zadataka. Ostali su nakon povratka u školske klupe svaki dan radili otprilike 20 minuta na zadatcima i prezentaciji.

Tu interpretaciju lektire svi su (čak i ja) ocijenili kao izvrsnu.

Interpretacija, prezentacija zadataka i sadržaja trajali su cijeli tjedan. Svi učenici su sudjelovali, otkrivali, surađivali, izrađivali… Uživala sam gledajući kako stvaraju, razmišljaju i oblikuju sadržaj.

Za čitanje tijekom zimskih praznika smislila sam sličan način čitanja djela Čudnovate zgode šegrta Hlapića. Svaki dan trebaju pročitati određeni, kraći dio djela i odmah odgovoriti na pitanja. Na taj način pišu dnevnik čitanja. Kad se vratimo u školske klupe, zajedno ćemo sve te dijelove spojiti u jednu pripovjednu stazu i na taj način interpretirati lektiru. 

Moj zaključak je da svaka generacija nosi nešto novo, stoga bismo trebali tražiti nove načine interpretacije književnih djela. Katkad djelu treba pristupiti i tradicionalno da bi učenici razumjeli njima pomalo težak sadržaj.

Uvijek nam ostaje stvaralaštvo u kojemu možemo primijeniti sve suvremene metode i načine da uspoređuju, istražuju ili uočavaju.

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja ■ Moj web https://xn--sandrinauionica-z3b.weebly.com/  ■  Razredna stranica 3. B https://sites.google.com/view/svetanedelja3b/ ■ Webučionica web alati za rad u nastavi https://webucionica.weebly.com/ ■

……….

Kolumna je utemeljena na osobnome iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskoga portala i Školske knjige.