„Nema jednostavnoga odgovora“, kaže profesorica, autorica i savjetnica u obrazovanju Julie Mason.
Članak Should We Grade Participation? objavljen je na obrazovnome portalu WeAreTeachers.
Škole bi trebale razmisliti o tome pitanju. Međutim, kada to čine, rasprava se brzo zahukta.
Dio učitelja smatra da je sudjelovanje isuviše subjektivna kategorija. Ocjene mjere svladavanje sadržaja, a za sudjelovanje ne postoje precizni standardi.
Drugi vjeruju da je proces učenja od jednakoga značenja kao ispit ili projektni zadatak. Učenici će biti spremniji pisati zabilješke, završiti radove te ostati usredotočenima ako se njihov rad vrednuje.
Kada podvučemo crtu: Nema jednostavnoga odgovora.
Hoće li škole ocjenjivati sudjelovanje u nastavi, ovisi od škole do škole. Upitali smo učitelje na našim mrežnim stranicama što misle o tome i evo što smo saznali.
Da, trebali bismo ocjenjivati sudjelovanje.
Ponašanje na nastavi jednako je vrijedno kao i nastavni sadržaji.
Zovem to školskim radom i služim se takvim ocjenjivanjem kako bih im pomogla povećati ocjene. To činim zato što je bitno što rade i kako se ponašaju dok su na nastavi. Želim da im bude jasno da je to toliko bitno da će biti i ocijenjeni. Istina, to je subjektivno, međutim… (Robin)
Učenici zaslužuju nagradu za svoj trud i aktivnosti.
Ocjenjujem sudjelovanje u nastavi. Mogu na ploči rješavati zadatke iz domaće zadaće, potražiti pomoć u našem mentorskom programu, dobiti moju pomoć, kao i sudjelovati u raspravama. To je samo 5 %, no pomaže. Sjedenje u prvom redu automatski te postavlja na bolje početno mjesto (učenici određuju gdje će sjediti). Spavanje nije toliko dobro ako su u pitanju ocjene. (Sara)
Ocjene moraju mjeriti više od rezultata na ispitima.
Ocjenjivanje sudjelovanja na nastavi može spasiti ocjene onih učenika koji ulažu mnogo truda, ali ne uspijevaju postići bolje rezultate na ispitima. (Nadia)
Učenici sami ocjenjuju svoje sudjelovanje.
Moram, iako je potpuno protiv mojih uvjerenja. Zbog toga omogućujem da se učenici sami ocijene. Prilagodla sam školsku rubriku o sudjelovanju u nastavi u Googleov obrazac kako bi još više osvjetljavao radne navike, pripreme i drugo. Također, dajem im primjere sudjelovanja: emotikone, služim se alatima u polju za razgovor, i slično. Verbalno sudjelovanje nije jedini oblik sudjeovanja! Uglavnom sam suglasna s njihovim procjenama ocjene i uobičajeno oduzmem pet bodova od njihova najnižega rezultata ako nisu ispunili obrazac. Također, bitno je obrazložiti zašto zaslužuju pojedinu ocjenu. (Melissa)
U redu je ako su učenici unaprijed na to upozoreni.
Ocjenjujem sudjelovanje u posebnim, unaprijed najavljenim prigodama. Primjerice, ako razgovaramo o romanu, priči ili nekom pojmu, moji će učenici dobiti temu, ideju, motive ili koju drugu odrednicu. (Kim)
Ne, ne bismo trebali ocjenjivati sudjelovanje.
Učeničko sudjelovanje ne može se svesti na jednu mjeru koja svima odgovara.
Ne ocjenjujem sudjelovanje jer ne postoje posebni standardi kojima bi se sudjelovanje obuhvatilo te mjerilo po posebnim kriterijima. Također, učenici sudjeluju na svoje osobite načine pa svoditi ih pod jedan kriterij te ih ocjenjivati s obzirom na taj kriterij, ne čini se ispravnim. (Tyler)
Ocjenjivanje sudjelovanja u nastavi je subjektivno
Ocjene utemeljene na tome podižu li učenici ruku i odgovaraju li na pitanja, vrlo su subjetkivne i odražavaju učiteljeve ocjenjivačke prakse te implicitnu pristranost više negoli učenikovo znanje o određenom sadržaju. Sustavni rasizam, seksizam i posramljivanje onih manje uspješnih spram onih nadarenijih i uspješnijih mogu biti uključeni u tako dobivene ocjene, a učitelji u dobroj namjeri ne moraju toga biti ni svjesni. (Sarah)
Teško je ocijeniti sudjelovanje kada učenika nema na nastavi
Ako dajem ocjenu iz govorenja i slušanja na nastavi, moram dati prigodu i onim učenicima koji nisu bili na nastavi. To uobičajeno zahtijeva njihov dolazak u kabinet u vremenu namijenjenu mojem radu na pripremama i vođenju administracije. (Deesha)
Ocjenjivanje sudjelovanja ne odražava što učenici znaju
Želim da ocjena odražava učeničko znanje. Ocjena mora obavijestiti roditelje i učenike koliko dobro poznaju nastavni sadržaj. Uključivanjem ocjene iz sudjelovanja, krivotvorite ocjenu jer ona više nije izraz učenikova znanja. (Kirk)
Ocjenjujte prema kriterijima i dajte povratne obavijesti o sudjelovanju
Za mene ocjene govore o stupnju svladavanja sadržaja. A komentari služe za bilježenje subjektivnih odrednica kao što su ponašanje, sudjelovanje, uključivanje. (Jenn)
Na kraju…
Trebamo li ocjenjivati sudjelovanje u nastavi?
Nema jednostavnoga odgovora.
Korisno je čuti što rade drugi učitelji. Iz razloga što je sudjelovanje u nastavi subjektivno, potrebno je pomno razjasniti što ocjenjujemo i zašto je to bitno.
Bez obzira na to služite li se rubrikom (ocjenom) kako biste posredovali svoja očekivanja prema učenicima ili objasnili roditeljima što stoji iza vašega izbora, ključno je da se jasno izrazite zašto vjerujete da ocjenjivanje sudjelovanja ima odnosno nema značenje u vašem pristupu i ukupnom ocjenjivanju.
A ako još uvijek stojite na rubu i ni sami niste sigurni treba li ocjenjivati sudjelovanje ili ne, i to je u redu.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ Julie Mason – profesorica engleskoga jezika, urednica obrazovnoga portala, savjetnica u obrazovanju i autorica ■ SAD: WeAreTeachers – portal namijenjen obrazovnim temama ■ izvornik: www.weareteachers.com ■