Iz školskog svijeta
■ OŠ KAJZERICA, ZAGREB ■
Otkrivanje svijeta čitanjem
objavljeno: 24. listopada 2023.

Učenje čitanja razvojni je proces koji zahtijeva vrijeme. Uključivanjem različitih strategija poučavanja zadržavamo učeničku pozornost i interes za učenje.

Poučavanje učenika čitanju ne mora se uvijek odnositi na formalne radne listove. Zapravo, ponekad se najbolje nauči kada učenici nisu ni svjesni da uče. Kako učenici mogu postati neovisni čitatelji?

Evo nekoliko ideja.

1. Isticanje slova i riječi po učionici

Djeca su prirodno znatiželjna. Prikazivanje različitih riječi i slova po učionici potiče učenike na postavljanje pitanja o riječima. U tom trenutku nesvjesno uče. Potrebno je označiti prostor po učionici poput prozora, vrata, stolaca i bijelih ploča ili zakačiti riječi poput „crno”, „crveno” i „plavo” na zid u istoj boji. Učenici će naučiti povezivati ​​riječi s predmetima koje vide.

2. Stvaranje obitelji riječi

Obitelji riječi su riječi koje se rimuju. Podučavanje o obiteljima riječi učenicima pomaže pri upoznavanju uzoraka u tekstu i potiče ih na početak čitanja grupiranjem skupova slova unutar riječi. Nakon što prepoznaju riječ – hop, moći će pronaći uzorke u riječima koje se rimuju kao što su: top, pop i stop. Zabavan je način za uključivanje ove aktivnosti u učionicu igranje igre pomoću plutene ploče. Napišite popis riječi na lijevoj strani, a drugi popis riječi, koje se rimuju, na desnoj strani (možete čak pokušati upotrijebiti temu za riječi, npr. riječi vezane uz Božić u prosincu). Postavite pribadače pokraj svake riječi i neka učenici povežu komadić žice od pribadače riječi s lijeve strane do riječi koja se rimuje s desne strane. Ovo nije samo zabavna aktivnost koja pomaže učenicima u učenju o obiteljima riječi, već im pomaže i u razvoju fine motorike.

3. Igranje igre memoriranja

Nakon što dijete nauči glasove koje stvara svako slovo ili skupina slova, moći će početi slagati riječi. Učenje memoriranja važan je korak u učenju čitanja. Budući da učenici memoriraju riječi, brže će ih moći automatski i identificirati. Kako bi proces memoriranja učenicima bio malo zabavniji, potrebno je razmisliti o uključivanju igara u proces.

4. Bingo za pretraživanje riječi

Čitanje djeci pomaže u razvijanju svoga jezika i vještine slušanja te ih priprema za razumijevanje napisanih riječi. Međutim, neka djeca gube fokus dok mirno sjede i slušaju, stoga je važno pronaći načine da ih zaokupite. Jedan je od načina kreiranje bingo igre. Podijelite učenicima papir s popisom riječi iz poglavlja knjige koju im čitate. Dok čitate knjigu, učenici će zaokruživati ​​riječi s popisa koje čuju. Na kraju poglavlja s učenicima je potrebno raspraviti koje su riječi pronašli.

Pomozite djeci da zavole čitanje tako što ćete to učiniti zabavnim. Učiteljima je krajnji cilj poticati cjeloživotne vještine čitanja kod učenika i stvoriti djecu koja vole čitati. Pamćenje riječi samo je početna točka. Svako dijete uči čitati na drukčiji način, ali u konačnici najbolja je strategija zadržati ih uključenima u učenje. Motivirati učenike da uče čitati igrom i interakcijom, nešto je što svaki učitelj osnovne škole može ugraditi u svoj razred. Pojedina djeca razvijaju vještine čitanja samo školovanjem dok za neke čitače, koji imaju poteškoća, učenje čitanja nije intuitivno i trebaju im daljnje upute učitelja, pomoćnika učitelja, roditelja ili zdravstvenih djelatnika. Ključ je napretka sretan i motiviran učenik.

Ne zaboravite da sve ciljeve čitanja učinite dostižnim svojim učenicima i provedene aktivnosti pozitivnim iskustvom tako što ćete biti velikodušni i iskreni s pohvalama.

■   Napisala: Ines SMOLČIĆ, učiteljica savjetnica, OŠ Kajzerica, Zagreb ■