Iz školskog svijeta
■ OŠ TRNSKO, ZAGREB ■
Prevencija školskog neuspjeha čitanjem
objavljeno: 1. svibnja 2023.

U današnje vrijeme, uz razvoj tehnologije, zanimanje za knjigu slabi. Djeca ne čitaju jer su naučila da je čitanje dosadno, nezanimljivo, naporno i nekorisno. Za to je, uglavnom, kriva okolina u kojoj se dijete nalazi. Međutim, isto kao što je dijete naučilo da je čitanje dosadno, može naučiti i da je ono zanimljivo.

Čitanje je individualan doživljaj te se mnoge stvari interpretiraju i shvaćaju na drukčije načine. To i jest čar knjige. Učenici će biti motivirani na čitanje ako je ono popraćeno ugodnim razrednim ozračjem te ako mogu aktivno sudjelovati u nekoj zanimljivoj čitalačkoj aktivnosti.

U nastavku predstavljamo nekoliko mogućnosti prevencije školskog neuspjeha čitanjem u razrednoj i predmetnoj nastavi koje se provode u Osnovnoj školi Trnsko.

Vježbe čitanja počinjemo s učenicima drugog razreda koji imaju teškoće prilikom čitanja te ih nastavljamo poticati na čitanje do kraja osnovnoškolskog obrazovanja.

■  Knjige koje se nalaze na popisu lektire svjetski su i domaći klasici, ali to i dalje predstavlja problem većini učenika koji ne razumiju zašto ih moraju čitati i čemu lektira uopće služi. Kako bismo im olakšali proces, pojedinim učenicima ponudimo iste naslove, ali izdanja tiskana kao građa za lagano čitanje. Druženja u knjižnici, na izložbi knjiga ili na osmišljenim susretima s autorima književnih djela, uz kvizove, upitnike i slične igre, učitelji mogu uvelike utjecati na interes djece za čitanje.

■  Mjesečnim odvajanjem jednoga školskog sata za tiho čitanje ili tjednim čitanjima u školskoj knjižnici učenicima pomažemo proširiti vokabular, razviti kreativnost, koncentraciju, komunikacijske vještine i sl.

■  Programom prevencije neuspjeha kroz čitanje s razumijevanjem nastojimo odgojiti aktivnog čitatelja motiviranog za izvanškolsko čitanje i estetsko doživljavanje djela. Jedan nam je od ciljeva osposobiti učenike za cjeloživotno učenje.

■  Učenike motiviramo da jedni drugima preporuče knjigu koju će pročitati te se unutar razreda organizira projekt Knjiga koja kruži. Svatko tko pročita knjigu treba napisati nešto o njoj u bilježnicu dojmova, a na kraju učenici izrađuju plakat ili prezentaciju o knjizi.

Nekim je učenicima čitanje omiljena aktivnost, brojni će tek otkriti čaroban svijet knjiga, a mnogima je potrebna motivacija kako bi zavoljeli knjigu i čitanje.

✿ Jedan od primjera motivacije učenika u OŠ Trnsko uključivanje je u projekt za poticanje čitanja pod imenom Natjecanje u znanju i kreativnosti Čitanjem do zvijezda. U okviru projekta postavili smo dva cilja: podići motivaciju i zanimanje učenika za čitanje te probuditi u učenicima želju za nadmetanjem i razvijanjem zdravog natjecateljskog duha. NATJECANJE SE PROVELO U DVIJE KATEGORIJE: kviz znanja iz odabranih knjiga koje povezuje jedna tema i izrade kreativnog uratka na zadanu temu. Organizirali smo školsko natjecanje u prosincu 2022. godine, a tri najbolje učenice kvalificirale su se na županijsko natjecanje koje se održalo u ožujku te ostvarile izvrsno četvrto mjesto. Učenike je posebno motivirao kviz znanja, stoga su školskom natjecanju pristupili i učenici koje rijetko viđamo u školskoj knjižnici.

■  Čitateljsko iskustvo učenika prvenstveno ovisi o okolini u kojoj odrastaju. Ako je učenik od malih nogu okružen knjigama, stvorit će pozitivan odnos prema samoj knjizi i usvajanju čitalačkih sposobnosti. No, ulaskom u školu, odgovornost razvijanja sposobnosti čitanja prelazi na učitelja. Njihova je zadaća informirati se o različitim aktivnostima i metodama koje im mogu pomoći u poticanju učenika te doprinijeti stvaranju pozitivnoga odnosa prema čitanju. Jedino će na taj način učenici postati uspješni čitači kojima čitanje ne predstavlja muku, već radost.

■   Napisale: Barbara MARTINEC, mag. educ. hrv. jez. i knjiž. | Svjetlana DEVČIĆ, dipl. bibl. | OŠ Trnsko, Zagreb ■