Iz školskog svijeta
♦ OŠ SREDIŠĆE, ZAGREB ♦
Projekti oko nas
objavljeno: 4. prosinca 2024.

Projektna nastava predstavlja pristup nastavi u kojem je naglasak na učeničkom istraživanju postavljenog problema ili teme kao i njihovu aktivnom sudjelovanju u svim predviđenim aktivnostima u sklopu određenog projekta. Ovaj pristup organizaciji nastave omogućava ne samo ostvarivanje ishoda nastavnih predmeta već i međupredmetnih tema, što je iznimno važno.

Svaki projekt obuhvaća sljedeće elemente: naziv (temu), cilj, ishode, predviđeno trajanje, broj sudionika, sažetak (kratki opis projekta), plan predviđenih aktivnosti u projektu te popis potrebnih materijala. Projekt je moguće izraditi samostalno (autorski projekt), u suradnji s kolegama/kolegicama (suautorski projekt) ili mu se moguće priključiti kao sudionici (projekti na brojnim platformama poput eTwinninga).

Projekti se provode na trima razinama: razrednoj (projekti koji su osmišljeni i provedeni u određenom razrednom odjelu), nacionalni projekti (projekti koji se provode na državnoj razini) te međunarodni projekti (projekti koji se provode u više zemalja).

Na početku je svake školske godine potrebno odabrati koje ćete projekte provoditi u svom razredu te napisati kratak opis projekta prema gore navedenim elementima. Isti opis u obliku tablice postaje dio školskog kurikula za tekuću školsku godinu. Važno je reći kako ćete se ponekad htjeti priključiti naknadno određenom projektu tijekom godine, što smijete te to zapisujete u izvješću na kraju nastavne godine.

Prije provedbe svakog projekta potrebno je imati potpisanu suglasnost roditelja. Neovisno o vrsti projekta, koji želite provesti u svom razredu, potrebno je prije svega imati potpisanu suglasnost roditelja za provedbu projekata. Suglasnost za sudjelovanjem u određenom projektu vrijedi tijekom cijele godine, osim u slučaju povlačenja iste (roditelji imaju pravo u određenom trenutku odustati od toga da njihovo dijete sudjeluje u određenom projektu).

Ako želite učenike uključiti u više projekata, savjetujem da sastavite jednu suglasnost u kojoj će biti navedeni svi projekti koje ćete provoditi. Istu suglasnost možete duplicirati tako da na jednom papiru imate dvije suglasnosti. Tako ćete ih jednostavnije ispisati (isprintati) te neće biti potrebno potrošiti prekomjernu količinu papira.

Svaka bi suglasnost za sudjelovanjem u projektu trebala sadržavati:

 naslov

 tekst u kojem postoji označeno mjesto na koje će roditelj zapisati ime svog djeteta i razred

♦  mogućnost za izražavanje suglasnosti o sudjelovanju (izrazi suglasan / suglasna sam ili nisam suglasan / nisam suglasna) koje će roditelji zaokružiti prema vlastitom odabiru

……………………………………….

……………………………………….

 datum, mjesto, potpis razrednika/razrednice

 mjesto za potpis roditelja

 logo škole (u obliku manje fotografije).

U svom sam radu provodila razredne projekte te uključila učenike u sudjelovanje u nacionalnim i međunarodnim projektima. Upravo su projektne aktivnosti bile izvor dinamičnosti u nastavi i učenici su im se svakog tjedna iznova radovali. Najomiljeniji je projekt mojih učenika u 1. i 2. razredu bio U svijetu likovnih umjetnika autorice Sandre VUK.

U sklopu su tog projekta učenici imali priliku upoznati umjetničke opuse različitih poznatih umjetnika te se okušati u prikazivanju odabranog motiva po uzoru na stil odabranog umjetnika. Svakog smo drugog tjedna na satu Likovne kulture posvetili vrijeme ovom projektu.

Učenici su u uvodnom dijelu sata saznavali igrom asocijacija, zagonetki, motivacijskih pitanja zanimljivosti o određenom umjetniku/umjetnici te bi bio postavljen likovni problem koji će učenici prikazati u svojim radovima. Prije početka glavnog dijela sata učenici su ponovno igrom otkrivali motiv koji će prikazivati po uzoru na odabranog umjetnika / odabranu umjetnicu. Tijekom glavnog dijela sata učenicima bih reproducirala instrumentalnu glazbu kako bi se opustili i posvetili detaljnoj izradi rada. U završnoj etapi sata provodila bih vrednovanje učeničkih radova s obzirom na postavljeni likovni problem. Ponekad bih na pojedinim satima razrednika provela kviz ili pitalicu pomoću koje bih mogla dobiti povratnu informaciju o tome koliko su učenici naučili o pojedinom umjetniku/umjetnici. Učenici su u takvim aktivnostima uživali, ali i puno toga nesvjesno naučili.

I ja sam za svoje učenike osmislila naš razredni projekt pod nazivom Učenje nije mučenje u sklopu kojeg sam s učenicima u 2. razredu uvježbavala različite tehnike učenja koje im mogu pomoći u usvajanju nastavnih sadržaja. Za taj su projekt učenici imali posebnu bilježnicu u kojoj su pratili svoje projektne aktivnosti.

Neovisno o vrsti projekta u koji uključujete svoje učenike, od koristi je slijediti ove prijedloge:

  Dogovorite s kolegicom u produženom boravku koje ćete projekte provoditi u svom razrednom odjelu i zajedno napišite suglasnost koju ćete podijeliti roditeljima na 1. roditeljskom sastanku.

  Imajte okvirni plan aktivnosti za sve projekte u koje ste uključili učenike. U svom mjesečnom i tjednom planiranju pronađite dane kada ih možete provoditi. Računajte da ćete imati mnoštvo nastavnih sadržaja i da nema potrebe pretjerivati s projektima. Bolje je provoditi manji broj projekata kvalitetno i redovito nego planirati mnogo projekata i aktivnosti, a raditi ih površno ili djelomično (Manje je više!).

  Vodite s učenicima projektnu dokumentaciju (bilježnica projekta, fascikli s radovima u sklopu projekta, prikazi aktivnosti na razrednoj stranici – sve su mogućnosti jednako dobre).

  Prikažite najzanimljivije (najupečatljivije) aktivnosti u sklopu projekta roditeljima na roditeljskom sastanku.

 Ako se određenom projektu priključujete drugu ili treću godinu, sačuvajte primjere aktivnosti i podatke o projektu jer će vam biti od pomoći u planiranju novih aktivnosti.

Tijekom planiranja i provođenja projekata uvijek imajte na umu svoje učenike, njihove mogućnosti, znanja i vještine, ali i interese kako bi sve uspješno odradili. Odaberite projekte koji vas doista zanimaju, za koje smatrate da možete osmisliti kreativne aktivnosti, a da pri tom zajedno uživate – i vi, i vaši učenici.

■  Napisala: Angelina KRČELIĆ, mag. prim. educ., učiteljica razredne nastave | OŠ Središće, Zagreb ■