„Četiri odrednice koje nastavni rad povezuju s upravljačkim poslovima snažan su temelj za učinkovito upravljanje u bilo kojoj sredini i bilo kakvu kontekstu te odražavaju navike vrhunskih vođa u različitim područjima ljudskih djelatnosti. Tê ćete odrednice sasvim sigurno razvijati dok ste u učiteljskoj ulozi, a ako se odlučite za koji drugi put, i ondje će vam one jednako dobro služiti te ćete ih zasigurno nastaviti razvijati u svakom poslu koji ostavlja trag u užoj i široj zajednici.“
Vještine uspješnoga vodstva koje razvijate dok radite kao učitelj u učionici jednake su svim drugim upravljačkim vještinama te ih na jednak način možete iskoristiti i dalje razvijati u bilo kojem drugom području rada ili interesa u kojem se tijekom života nađete.
Naravno, pretpostavka tomu je da ste u učionici uistinu uspješni ili, ako ste na putu dosezanja uspješnosti, da budete otvoreni za istinsko ovladavanje temeljnim vještinama uspješnoga vođenja. U današnjem članku izdvojene su četiri.
Članak Four Ways That Teaching Enhances Your Leadership Skills objavljen je na mrežnim stranicama organizacije Teach For America.
Mnogo je poslova koji vam omogućuju napredovanje i dolazak na više upravljačke položaje – u pravilu nakon nekoliko godina tijekom kojih ste dokazali svoje sposobnosti i vrijednosti. Međutim, kada ste učitelj, na upravljačkom ste mjestu od prvoga dana s potpunom odgovornošću za vođenje razrednoga odjela od dvadeset ili trideset učenika.
Poučavanje je zahtjevna uloga koja uključuje nevjerojatne vještine organizacije i upravljanja vremenom, kao i sposobnost osnaživanja drugih, svladavanja brojnih prepreka te izgradnje kvalitetnih odnosa – a iste su tê vještine i iskustva potrebni za vodstva i u brojnim drugim kontekstima.
Upravljačke prakse koje razvijate i jačate kao učitelj u učionici mogu se primijeniti i na bilo koji drugi pothvat na koji se odlučite. Iste ćete vještine i umijeća nastaviti slijediti nađete li se u poslovima mijenjanja sustava ili u borbi za jednakost u obrazovanju – bez obzira na to vodite li školu ili se nalazite u ulozi zagovaratelja ili branitelja; osnivate li novu organizaciju ili udrugu u lokalnoj zajednici ili ste dio školskoga odbora.
Četiri su odrednice po kojima je razvidno da nastavni rad i upravljački poslovi idu ruku pod ruku.
1.] Prije negoli se otisnu u novu školsku godinu, učitelji stvaraju snažnu viziju
Jedna od primarnih odrednica upravljačkih poslova odnosi se na jasnu viziju o tome kamo ste se uputili.
Kao učitelj, školsku ćete godinu početi spoznajom kako treba izgledati uspjeh učenika na vašoj nastavi. Veliki učitelji razmišljaju izvan okvira i imaju viziju što je potrebno da bi učenici na nastavi koju vode osvijestili svoje darove i mogućnosti.
Baš kao i uspješni upravitelji, veliki učitelji osluškuju sve sudionike sustava – učenike, obitelji, kolege i širu zajednicu – kako bi odlučili kojim će smjerom voditi nastavu i koji su ishodi toliko vrijedni da bi ih učenici do kraja nastavne godine trebali dosegnuti i ostvariti.
2.] Učitelji svakodnevno poduzimaju strateške korake koji vode prema ostvarenju vizije
Uz raspolaganje vizijom, ključna je sastavnica svakoga vodstva mapiranje strategije koja će dovesti do toga da se vizija i ostvari. To je glavna svrha učiteljske uloge.
Postavljate dugoročne i kratkoročne ciljeve vezane uz učenička postignuća te određujete oblike suradnje s učenicima, roditeljima i školskim timom kako biste svi zajedno omogućili da učenici dosegnu postavljene ciljeve. Svaka lekcija koju planirate i svaka zadaća koju zadajete dio su vaše strategije.
3.] Učitelji su virtuozi premošćivanja razlika i uspostavljanja kvalitetnih odnosa
Uspješni vođe majstori su uspostave kvalitetnih odnosa.
Stvaranje vjerodostojnih odnosa ključ je vašega uspjeha u učiteljskoj ulozi. Neprekidno sa svojim učenicima njegujete povjerenje dok ih istodobno i motivirate i dovodite pred nove izazove. Nastavni rad omogućuje vam uspostavljanje odnosa i s mnogim drugim članovima uže i šire zajednice: upravom škole, nastavnim osobljem, roditeljima. Svatko od njih donosi vlastita iskustva, iskustva sredinâ iz kojih dolaze, različite mogućnosti i sposobnosti kojima raspolažu.
Naučiti kako raditi i stvarati u novim kontekstima te graditi kvalitetne odnose nadilazeći razlike i podjele vjerojatno je najizazovnija vještina koju u ovome trenutku kao vođa možete razviti u svijetu koji postaje sve isprepleteniji i međuprožetiji, ali i sve bremenitiji različitostima i podjelama.
4.] Postavljanje novih izazova, rad na vlastitu napretku i cjeloživotno učenje
Učenje na pogreškama, traženje povratnih informacija te neprestan razvitak odlike su učinkovitih vođa. Učitelji su po prirodi u središtu takve kulture učenja.
Kao učitelj, neprestance učite i razvijate se – učite kako poučavati o novom pojmu, prepoznajete što motivira pojedine učenike u vašem odjelu, spoznajete kako se nositi sa strukturama sredine u kojoj radite da biste mogli ispuniti svoje zadatke dana. Istodobno neprestano primate povratne informacije o tome što u vašem radu i pristupima jest, a što nije učinkovito te kakve su mogućnosti vaših učenika u dosezanju postavljenih ciljeva.
PRIPREMA ZA POSAO KOJI ČINI RAZLIKU
Kada se saberu, četiri odrednice koje nastavni rad povezuju s upravljačkim poslovima snažan su temelj za učinkovito upravljanje u bilo kojoj sredini i bilo kakvu kontekstu te odražavaju navike vrhunskih vođa u različitim područjima ljudskih djelatnosti.
Tê ćete odrednice sasvim sigurno razvijati dok ste u učiteljskoj ulozi, a ako se odlučite za koji drugi put, i ondje će vam one jednako dobro služiti te ćete ih zasigurno nastaviti razvijati u svakom poslu koji ostavlja trag u užoj i široj zajednici.
MOĆ ZAJEDNIČKOGA VODSTVA
Vodstvo nije ograničeno na formalne uloge koje preuzimamo, već je jednako načinu našega djelovanja. To znači da treba znati zastati i čuti, graditi autentične odnose, otvarati prostor za refleksiju i učenje jednih od drugih, surađivati i povezivati se nad zajedničkim vizijama – a sve su to prakse koje ste razvijali i njegovali i u učionici.
Samu srž zajedničkoga vodstva čini mogućnost povezivanja ljudi iz različitih sredina sa svrhom postizanja zajedničkih ciljeva. Dok se povezujete s osobama s kojima dijelite ideje i ciljeve, stvarajući kvalitetne odnose i utjecanjem na druge, otvorit će vam se mogućnost poticanja pravednosti u obrazovanju.
To uključuje voditelje obrazovnih okruga koji omogućuju širu suradnju obitelji, obrazovnih radnika i mjesnih čelnika kako bi se škole ravnomjernije i pravednije financirale. Liječnici koji su u suradnji s lokalnim školama učenicima omogućuju znanja o dobrobiti i zdravlju. A pojedine udruge potiču ljude da se povežu i utječu na promjenu imigracijske politike kako bi sva djeca koja žive u SAD-u imala mogućnost napretka i razvitka svojih potencijala.
A sve su to vještine i umijeća koje ste njegovali dok ste radili u učionici.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ članak potpisuje urednički tim portala Teach For America ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvornik možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene ■ SAD: Teach For America – mrežne stranice istoimene organizacije koja se bavi razvitkom upravljačkih sposobnosti i vještinama vodstva u obrazovanju, a cilj joj je jačanje pravednosti u obrazovanju ■ izvornik: www.teachforamerica.org ■