Iz stranih medija
NEIZOSTAVNA POMOĆ ILI OHRABRIVANJE NEUSPJEHA?
Ovo učitelji ne bi trebali raditi umjesto svojih učenika
objavljeno: 21. studenoga 2022.

„Time im ne činite ni najmanju uslugu“, kaže obrazovna terapeutkinja i savjetnica Maria Howard. „Često govorite o razvitku učeničke samostalnosti. No katkad, osobito kada se ta opcija čini jednostavnijom i bržom, napravite mnogo toga umjesto njih.“

Ako učenicima uistinu želite pomoći, dopustite im da poslove i radnje za koje su dovoljno odrasli obavljaju sami.

Više možete pročitati u nastavku.

Članak 8 Classroom Tasks Teachers Should Stop Doing for Their Students objavljen je na portalu WeAreTeachers.

Često govorite o razvitku učeničke samostalnosti. No katkad, osobito kada se ta opcija čini jednostavnijom i bržom, napravite mnogo toga umjesto njih. Vjerujte nam, razumijemo.

No vaše ispunjavanje razrednoga zadatka koji bi učenik mogao izvršiti sâm često poništava svrhu. Dolazimo do toga da djecu udaljavamo od učenja tako što njihove zadatke dovršavamo ili obavljamo umjesto njih.

Naravno, uvijek postoje situacije kada dijete može zatrebati posebnu pomoć – i to je u redu. No postoje i ona područja u kojima nastojim poduprijeti samostalnost učenika kojima sam učiteljica.

Evo o čemu je riječ.

1. Dijeljenje i prikupljanje nastavnih materijala

Vjerojatno zadužujete učenike na način da jedan ili dvoje učenika po razredu dijele listiće, ispite ili druge materijale potrebne za rad.

Pa ipak, koliko se puta dogodi da se rastrčite na sve strane samo da biste što prije razdijelili sve što je potrebno?

Izgradite pristup koji će vašim učenicima konstantno omogućivati dijeljenje i prikupljanje nastavnih materijala te promatrajte kako su prihvatili svoje zadaće i odgovorno ih obavljaju.

2. Čišćenje i spremanje

Pojedini se učenici – naravno, ne prozivam ih imenom – opiru spremanju, i to vrlo žestoko, ili pak nisu svjesni nereda koji su napravili. Mnogi su potpuno naviknuti da odrasla osoba sprema za njima. To postaje još očitije ako učenike zamolite da u ime zajedništva i za opće dobro počiste cijelu učionicu, a ne samo vlastiti nered. Počet će se opirati, cmizdriti ili pokušati naći načina da se izvuku.

Budite čvrsti i dosljedni te ustrajte na tome da svaki put počiste za sobom; otpor će jenjavati kada nauče da nemaju drugog izbora.

3. Pružanje najjednostavnijih oblika prve pomoći

Svaki razredni odjel ima barem jednog učenika koji ostavlja dojam da živi u liječničkoj ordinaciji.

Učionicu opskrbite temeljnim sredstvima za pružanje prve pomoći: flasterima, gazom, zavojima i drugim osnovnim stvarima. Zatim, stariju djecu naučite kako isprati (dezinficirati) i zaviti ranu. Tako ćete ih poučiti vještinama samopomoći i pružanja drugima najjednostavnijih oblika prve pomoći što će im zasigurno i ubuduće biti od velike koristi.

4. Vezanje vezica na cipelama

Bila sam učiteljicom u prvome razredu osnovne škole i znam kakav je izazov vezivanje vezica na cipelama, osobito za učenike koji se muče s finim motoričkim vještinama. No to ne znači da morate zavezati svu razvezanu obuću. Predložite učenicima da potraže pomoć među razrednim prijateljima te neka jedni druge pouče kako napraviti dvostruki čvor.

Također, predložila sam roditeljima pojedine videozapise kako bi kod kuće s djecom uvježbali vezanje vezica na obući. Jedno od rješenja može biti i popis učenika koji su vješti u vezivanju vezica i kojima se učenici koji u tome još uvijek nisu vješti mogu obratiti prije negoli se obrate učiteljici i učitelju.

5. Upletanje u učeničke razmirice kako biste ih razriješili

Vrlo je izazovno uplesti se odmah, kada svađa tek počinje ili kada vas učenici zamole da se umiješate i pomognete im u nesuglasicama. (I, naravno, postoje situacije kada to morate učiniti, osobito ako je riječ o fizičkom nasilju ili postoji stvarna mogućnost da se ono uskoro dogodi.)

No, vodi nas želja da djeca sama prolaze kroz sukobe kako bi to znala i kada odrastu. Stoga ih moramo upoznati s načinima i sredstvima kako rješavati sukobe i neslaganja te im zatim omogućiti da ih primjenjuju te sami pronalaze vlastita rješenja.

6. Otvaranje posuda, bočica i vrećica s hranom

Još jedno polje u kojem možemo ohrabriti učenike da sami dođu do rješenja jest vrijeme užine i ručka.

Kada vam dijete bez riječi stavlja bananu pred lice, savršen je trenutak da mu kažete da samostalno pokuša načeti i oguliti bananu. Jedno od pomoćnih sredstava mogle bi biti „škarice za hranu“ koje se redovito peru (to također čine učenici) i vise u učionici na dostupnu mjestu. Učenici se njima mogu poslužiti kako bi otvorili mnogo toga – od tekućega jogurta do zapakiranih energetskih pločica.

Zajedno smo pogledali videozapise koji govore kako otvoriti mlijeko u tetrapaku ili sok s cjevčicom, što me je spasilo nebrojenih pomaganja i otvaranja.

7. Podizanje stvari s poda

Moj je životni cilj više nikada ne podignuti nijednu stvar s poda. Ono što se nalazi na podu teško da onamo i pripada, no znam da nisam ja ta koja je napravila nered. Od olovaka do papirnatih rupčića i malenih komadića papira, učenici ne bi smjeli napustiti učionicu dok ne pokupe sve za sobom.

Nemojte zaboraviti sve one olovke koje usporavaju spremačice, a mogu biti i nezgodne prepreke na koje bi se netko mogao spotaknuti!

8. Nošenje torbe, ruksaka i drugih osobnih stvari

Proteklih godina doživjeli smo rast učeničkoga ruksaka, kao i nespretnosti rukovanja njime, a osobito ruksaka na kotačima čija je veličina sukladna veličini učenika kojemu pripada.

Također sam svjedok porastu želje roditelja i skrbnika da svojoj djeci i štićenicima nose torbe i ruksake odnosno guraju i vuku one na kotačima.

I ovaj put vjerojatno vam je zgodnije da sami nosite djetetovu torbu kako biste sve skupa ubrzali i uštedjeli malo vremena, ali djeca iz toga ne uče gotovo ništa osim da vas i idući put mogu zatražiti da umjesto njih nosite njihovu torbu.

Stoga, pokažite im kako da na kraju dana spakiraju svoju torbu ili ruksak, a zatim ih ubuduće samo promatrajte kako to samostalno obavljaju. Pritom će, sasvim sigurno,  osjećati zadovoljstvo jer samostalno raspolažu svojom torbom, odnosno sposobnostima da sami vode računa o tome što treba nositi u školu kao i time da drugo jutro svoju torbu uistinu i nose.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a izvornik možete pronaći na poveznici na kraju ove napomene ■ Maria Howard – učiteljica u osnovnoj školi i obrazovna savjetnica ■ SAD: WeAreTeachers – portal koji se bavi temama iz školstva i obrazovanja ■ izvornik: WeAreTeachers