Iz stranih medija
■ JAČANJE DRUŠTVENO ODGOVORNOGA PONAŠANJA ■
Pet strategija za čuvanje dostojanstva
objavljeno: 6. srpnja 2023.

„Naše reakcije na neprimjerena ponašanja i nedostatak discipline mogu biti povezane s našim prethodnim iskustvima i pristranostima. Bitno je prepoznati vlastite podsvjesne predrasude i imati ih na umu u situacijama u kojima smo čuvstveno uzbuđeni“, piše suradnica obrazovnoga portala Responsive Classroom Kate Conway.

Članak Five Discipline Strategies That Preserve Dignity objavljen je na portalu Responsive Classroom.

Ako odgovorno upravljamo razredom, želimo stvoriti snažnu zajednicu zainteresiranih učenika. Kako bi do toga došlo, ključno je čuvati dostojanstvo svih učenika. Najteže je, a ujedno i najnužnije, tako činiti u slučajevima neprimjerena ponašanja.

Pet je načina kako u takvim situacijama možete sačuvati dostojanstvo, svoje i druge osobe, a trenutke neprimjerena ponašanja pretvoriti u situacije povezivanja i rasta.

Autoritativno vodstvo

Autoritativno vodstvo utemeljeno je na uvjerenju da učenici žele raditi ono što je ispravno. Umjesto posezanja za kaznom i nagradom, što kod učenika može uzrokovati anksioznost i osjećaj prisile, autoritativno vođenje podupire učenje društveno odgovornoga ponašanja. Teži razvijati ugodnu zajednicu jednako za sve učenike.

Evo kako u razredu možete primijeniti stil autoritativnoga vodstva:

♦  Budite pouzdani, ljubazni i dosljedni.

♦  Vjerujte u dobro u svim učenicima.

♦  Uspostavite zajednička pravila te dosljednu i promišljenu razrednu strukturu.

Empatija

Učiteljeva empatija dovodi do toga da se učenici osjećaju zapaženima, da ih netko čuje i cijeni dok istodobno preuzimaju odgovornost za vlastite postupke. Kada s njima gradite odnose i pritom ste empatični, učenici stvaraju temelje reda i odgovornosti koji uključuju dostojanstvo.

Iskušajte sljedeće kako biste osnažili vlastitu empatiju prije negoli dođe do trenutaka učenikova neprimjerena ponašanja:

♦  Upoznajte svoje učenike – sa svih strana: i ono što im izaziva sjaj u očima i ono što ih tjera u neželjena ponašanja.

♦  Uvijek promatrajte koji je razlog određenu ponašanju.

♦  Prisjetite se da se i odrasli loše ponašaju kada su gladni, ljuti, usamljeni ili umorni.

♦  Prisjetite se kada ste prekoračili propisanu brzinu, kada ste u ruke uzeli mobitel iako okolnosti nisu bile primjerene, ili kada ste probili zadani rok…

Način govora

Riječi, izričaji i tempo kojima se učitelj služi pri govoru može graditi snažnu, afirmativnu zajednicu.

Kada govorite učenicima, pokušajte ovo:

♦  Zamišljajte mogućnosti dok ste usredotočeni na djelovanje.

♦  Ojačajte pozitivno ponašanje na specifičan i prirodan način.

♦  Podsjetite i preusmjerite ako dođe do nedolična ponašanja.

♦  Ostanite jasni, sažeti i smireni.

Logične posljedice

Kada – u slučajevim neprimjerena ponašanja – učeniku predočite logične posljedice, omogućujete mu popravak onoga što je pošlo u pogrešnome smjeru te učenje iz vlastitih  pogrešaka, a istodobno ne nasrćete na njegovo dostojanstvo.

Uzmite pritom u obzir sljedeće:

♦  Osigurajte fizičku i osjećajnu sigurnost tako što ćete reagirati i zaustaviti nedolično ponašanje.

♦  Usredotočite se na čin, ne na osobu.

♦  U razgovoru usmjerenost neka bude na onome što je napravljeno te posljedicama takva postupanja.

♦  Primijenite oluju ideja odnosno dopustite učeniku da izrazi moguće opcije za buduće slične situacije kako bi drugi put znao bolje postupiti te kako bi na temelju učinjenoga mogao doživjeti spoznaju i rast.

♦  Ponudite posljedice koje su ispunjene poštovanjem, koje su povezane s događajem i realno utemeljene tako što ćete posegnuti za jednom od triju temeljnih logičnih posljedica:

  • gubitak povlastica / dostupnosti
  • Kada slomiš, popravi! (preuzimanje odgovornosti i posljedično svega onoga što je vezano uz popravak stanja)
  • Prostor i vrijeme (za završne razrede osnovne škole i srednjoškolce) ili pozitivan predah (za razrednu nastavu i 5. i 6. razred osnovne škole)

[Više od trima temeljnim logičnim posljedicama možete pronaći ovdje – na engleskome jeziku. Nap.]

Provjerite vlastite (nesvjesne) predrasude i pristranosti

Naše reakcije na neprimjerena ponašanja i nedostatak discipline mogu biti povezane s našim prethodnim iskustvima i pristranostima. Bitno je prepoznati vlastite podsvjesne predrasude i imati ih na umu u situacijama u kojima smo čuvstveno uzbuđeni, a to možete ako činite sljedeće: 

♦  Preispitajte sebe i svoja ponašanja – postupate li na temelju prethodnih iskustava umjesto da u obzir uzmete pojedinačnog, aktualnog učenika i konkretnu situaciju?

♦  Posvetite se trajnom radu na prepoznavanju i preispitivanju vlastitih predrasuda i pristranosti.

♦  Neka vam upoznavanje učenika postane rutinom, kao i pružanje pomoći i potpore da se međusobno upoznaju.

♦  Budite sigurni da je red koji uspostavljate pravičan.

Na kraju, pristupamo li uspostavljanju reda pažljivo, s poštovanjem i s iskrenom željom  prepoznavanja dobra u svojim učenicima, svaki će član razredne zajednice u uspostavljanju reda i zdravoga ozračja sudjelovati s očuvanim dostojanstvom.

Kako je već napisano u članku Seeing the Good in Students (Prepoznavanje dobra u učenicima), učenike ćete pripremiti za uspjeh tako što ćete razjasniti da su „pogreške prirodan dio procesa učenja te da ih svi katkad činimo, bez obzira na to koliko snažno nastojimo slijediti pravila“.

Neka proces uspostavljanja reda u vašoj učionici bude pozivnicom na rast!

Želite li više saznati o praksama koje su predstavljene u članku, potražite sljedeće naslove [na engleskom jeziku, nap.]:

Jeste li usmjereni na to da u svakom trenutku sačuvate dostojanstvo svojih učenika i ljudi oko sebe? Koliko je to bitno, s kakvim ste se izazovima suočili i kakvim ste situacijama svjedočili ? Svoja iskustva, doživljaje i razmišljanja možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene  ■ Kate Conway – voditeljica nastavnih programa i suradnica obrazovnoga portala Responsive Classroom SAD: Responsive Classroom – portal koji se bavi temama školstva i obrazovanja ■ izvornik: www.responsiveclassroom.org