Iz stranih medija
KAKO SE ZAŠTITI OD IZGARANJA NA POSLU?
Šest savjeta o zaštiti učiteljske dobrobiti i sprječavanju izgaranja na poslu
objavljeno: 10. listopada 2021.

Prije negoli mi se to dogodilo, mentalno zdravlje uopće nije bilo u mojem obzoru. Bila sam uvjerena da se mentalne bolesti događaju drugim ljudima, ne meni. U kakvoj sam zabludi bila! – piše učiteljica iz Nizozemske Rhiannon Phillips-Bianco koja je doživjela izgaranje na poslu.

Članak 6 vital wellbeing tips for teachers objavljen je na obrazovnome portalu Tes.

Nakon šesnaest uspješnih godina u obrazovanju, u učiteljskome i voditeljskome poslu, godine 2017. doživjela sam ozbiljan slom.

Razloga je bilo mnogo, a moj put oporavka bio je dug i mukotrpan. Ne bih se uspjela oporaviti bez iznimne potpore obitelji, prijatelja i škole, kao i velike uloge osobne upornosti i odlučnosti.

Prije negoli mi se to dogodilo, mentalno zdravlje uopće nije bilo u mojem obzoru. Bila sam uvjerena da se mentalne bolesti događaju drugim ljudima, ne meni. U kakvoj sam zabludi bila! Svi imamo duševno zdravlje i svi bismo trebali skrbiti o njemu – kako pokazuju najnovija istraživanja portala Tes.

Tri godine kasnije, predajem u petom razredu te vodim kurikulum dobrobiti i mentalnoga zdravlja. Volim svoj posao i zahvalna sam što mogu primjenjivati mnoge spoznaje koje sam stekla kako bih učenicima i zaposlenicima pomogla u razumijevanju vrijednosti zdravlja i osobne duševne dobrobiti.

Savjeti kako sačuvati zdravlje i zaštiti se od izgaranja na poslu

Slijedi nekoliko savjeta za koje bih voljela da sam ih imala na umu prije negoli mi se sagorijevanje dogodilo. Bili bi mi od pomoći – a vjerujem da bi sada isto tako mogli pomoći nekomu od vas.

1️⃣ Povežite se.

Za mnoge od nas, u trenutku kada počinjemo doživljavati poteškoće u području mentalnoga zdravlja, javlja se unutarnja potreba stišavanja i udaljavanja od okoline. Međutim, održavanje povezanosti s drugim ljudima je ključno.

Imajte vremena za „male razgovore“ s ljudima s kojima surađujete; sjednite i popijte šalicu omiljenoga napitka sa svojim pomoćnikom u nastavi; iskoristite stanku za ručak kako biste se našli s prijateljicom i prošetali.

S vremenom, takvi naizgled površni trenutci pomažu nam u stvaranju dublje povezanosti. Povezanost nam omogućuje da se osjećamo dijelom zajednice, školski život postaje mnogo ugodniji, a povećavaju se i izgledi da ćemo se imati komu obratiti u slučaju da osjetimo takvu potrebu.

2️⃣ Skrbite o sebi.

To bi mogao biti jedan od onih izričaja koji se u posljednje vrijeme pojavljuju posvuda, no skrb o sebi je esencijalna. Kvaka je u tome da pronađete ono što vam odgovara.

Možda su to tople kupke i masaže, ili duge šetnje i vrijeme provedeno s kućnim ljubimcem. Ključ je u tome da jednostavno prepoznate ono što vam godi i što vam pomaže da se bolje osjećate te da zatim oslobodite vrijeme kako biste si to priuštili. Zvuči vrlo jednostavno i ostvarivo, međutim, u pretrpanom radnom rasporedu lako može skliznuti na sporedne tračnice i ostati zameteno u ostalim obvezama i „prioritetima“.

Služim se prvoslovkom SETA kako bih se podsjetila na ono što mi je potrebno. Na talijanskom SETA znači svila. Svila je mekana, podatna i pruža utjehu; a za mene taj akronim znači spavanje (sleep), vježbanje (exercise) i vrijeme osamljenja (time alone).

Koji bi bio vaš akronim?

3️⃣ Postavite granice.

Učiteljice i učitelji u pravilu su vrlo savjesni i teže perfekcionizmu. Volimo pružati potporu i pomoć želeći ponuditi najbolje od sebe u svako vrijeme, bez prestanka.

To je uistinu sjajno – no moramo prepoznati i svoja ograničenja.

Zbog toga, postavljanje granica je ključno.

Recite „ne“ onomu projektu koji je viška, zatvorite vrata učionice kako biste neometani mogli napisati izvještaj koji od vas traže ili otkažite sastanak kad vam je već na početku dana jasno da je predviđenih obveza u tome danu daleko previše.

Preuzimanje odgovornosti i kontrole nad „malim odlukama“ pomoći će vam da osjetite da ste za upravljačem ukupnoga života što pruža osjećaje olakšanja i sigurnosti te djeluje na cjelokupnu mentalnu dobrobit.

4️⃣ Uđite u strujanje.

Nađite hobi ili aktivnost koja je ponajprije zabavna, ne nužno korisna – u smislu materijalne koristi, i svakako nepovezana s poslom i područjem obrazovanja ili školstva; i koja će vas toliko obuzeti da će vas uvesti u stanje strujanja bez otpora,odnosno protoka, tijeka, toka…

Dopustiti svojemu umu da se potpuno isključi iz tema vezanih uz školstvo, neizmjerno je blagotvorno, i za vaše mentalno zdravlje, ali i za vašu daljnju produktivnost.

Ako ste jedna od onih osoba koje pretjerano razmišljaju i kojima je iznimno teško isključiti se, nađite aktivnost koja uključuje i usredotočenost i pokret, kako bi prisilila vaše misli da se usmjere na nešto sasvim drugo.

Karate, lončarstvo ili planinarenje samo se neki od primjera.

Ja odlazim plivati u moru, pa i zimi. Borba s valovima i strujama u Sjevernome moru, kao i obračunavanje s hladnoćom, savršeno su sredstvo preusmjeravanja pozornosti. Vjerujte da jesu.

Zapravo, pisala sam o tome i možete pronaći OVDJE. [ na engleskome jeziku ]

5️⃣ Obratite pozornost na znakove

Uočite znakove koji vas upozoravaju da je vaše zdravlje narušeno i zatim obratite pozornost na njih ako se javljaju. Poteškoće sa spavanjem, znatnije promjene u tjelesnoj težini, konstantan osjećaj umora, malodušnost, bezvoljnost i česta iscrpljenost jasni su znakovi da nije sve kako bi trebalo biti.

Često se ne osvrćemo na takva upozorenja doživljavajući ih kao uobičajenu i ne osobito opasnu posljedicu preopterećena života.

I sama nisam obraćala pozornost sve dok se nakon oporavka nisam vratila poučavanju te shvatila da sam – kako bih ispunila sve obveze – na visoku adrenalinu iz dana u dan, neprestano; te da pritom potpuno ignoriram znakove koje mi šalje moje tijelo.

Zato, slušajte što vam tijelo govori.

6️⃣ Usudite se potražiti pomoć.

Kao učitelji, naviknuti smo pomagati; mi smo oni koji su jaki i koji imaju sve odgovore. I – u redu, ali u redu je i ne biti baš uvijek sve tô. U redu je reći da se suočavaš s teškoćama i da ti je potrebna pomoć.

Na sreću, radite u okružju dovoljno prijateljskom, suosjećajnom i povjerljivom da se možete obratiti kolegama i zatražiti njihovu pomoć.

Ako ne radite u takvu okružju, potražite pomoć izvan škole. Razgovarajte s prijateljima, članovima obitelji ili jednostavno nazovite službu za psihološku pomoć.

Uvijek postoji netko tko će vam pomoći vidjeti širu sliku i ponuditi potporu. I nije sramota pitati.

Nedavno sam pročitala citat koji je zatreptao zajedno sa mnom. Bio je to podsjetnik da osluškujemo svoje psihičko zdravlje dok nam šapuće, radije nego da ga slušamo tek kad nam počne vikati.

Molim vas, slušajte.

Osluhnite kad spoznate da ste se udaljili od drugih. Poslušajte kada skrb o sebi padne na dno popisa što danas moram obaviti. Slušajte kada imate vremena za sve osim za onu svoju posebnu aktivnost ili hobi. Čujte suptilne znakove. Osluhnite kada ste zabrinuti zbog toga trebate li potražiti pomoć ili ne.

Slušajte prije negoli krenu vapaji i krikovi.

Voljela bih da i ja jesam.

Na temu učiteljskoga zdravlja i dobrobiti na Školskome portalu objavljeni su već mnogi tekstovi, jedan od najčitanijih nalazi se na ovoj poveznici.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen ■ Rhiannon Phillips-Bianco, učiteljica i voditeljica kurikuluma mentalnoga zdravlja u britanskoj školi u Nizozemskoj Junior School Leidschenveen  ■ Tes – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, a od 1997.godine dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■