
Svaki program ima jedan cilj: pomoći učenicima učiti. Bez obzira na to u kojoj se zemlji nalazi vaša škola, učenički uspjeh počinje solidnim planom.
Kako izgleda dobar nastavni plan i program i kako možemo biti sigurni da smo napravili najbolji plan za naše učenike i školu?
Prije nego vam pokažemo kako izgleda uspješno skiciranje kurikula, zaronimo u sedam razloga zašto je vaš kurikul bitan.
ŠTO MOŽE DOBAR KURIKUL?
■ Stvara i odražava kulturu i identitet.
Kurikul, u širem smislu, odražava nacionalnu kulturu unutar koje djeluje škola. Različite zemlje imaju različita očekivanja od svojih učenika pa i tada kada imaju sličnu praksu poučavanja. No, on također može odražavati i definirati kulturu na razini same škole, od specifičnih potreba četvrti u kojoj se nalazi škola do određenih tema uz pomoć kojih želite diferencirati svoj pristup poučavanju.
■ Drži korak s promjenama u svijetu.
Dobar kurikul nikada nije „jednom učinjen i zauvijek završen posao“. Redovita revizija omogućuje, ne samo provjeru uspješnosti, već ostavlja i mjesta za teme koje su danas od značenja. Štoviše, Svjetski ekonomski forum smatra da je kurikul ključni čimbenik u pružanju pomoći nastavnicima kako bi išli u korak s brzinom promjene trendova, tehnologije i vještina koje će učenicima biti potrebne u budućnosti.
■ Čini učenje dosljednim.
Unutarnja dosljednost događa se kada učenici jedne škole mogu očekivati da će iz nje izići s istim skupom vještina bez obzira na to je li njihov učitelj veteran u svom poslu ili tek hvata konce poučavanja. Dosljednost se treba protezati i na okrug, pokrajinu ili državu. Učenici petog razreda trebali bi očekivati prijeći na višu razinu s istim osnovnim znanjima i vještinama, bez obzira na to gdje su pohađali nastavu.
■ Otvara vrata suradnji.
Redovita rasprava o kurikulu otvara mogućnost uključivanja svih sudionika: učitelja, administracije, roditelja i zajednice. Doprinos svakog od njih pomoći će vam prepoznati gdje ste jaki i koje su to praznine koje trebate ispuniti. Također služi kao platforma učiteljima putem koje mogu međusobno dijeliti najbolje prakse, znanje i izvore.
■ Štedi novac škole.
Udžbenici nisu jeftini, ali se upotrebljavaju jer su prikladni – pružaju unaprijed izgrađenu projekciju napretka znanja koju učitelji zatrpani poslom teško mogu ignorirati. Uz čvrsto uspostavljen plan i program, škole bi se mogle osloboditi prekomjernog oslanjanja na udžbenike i preuzeti aktivniju i dinamičniju ulogu u odabiru boljih (ili jeftinijih) tekstova.
■ Pomaže nastavnicima da se usklade.
Dobar kurikul također povezuje učitelje svih razina i predmeta kako bi mogli zajednički sagledati širu sliku učenikova napretka. Učitelji mogu djelovati zajednički kako bi planirali razvoj tema koje se nadovezuju na one koje su im prethodile kao i njihovo povezivanje u različitim disciplinama. Rezultat? S vremenom učvršćujemo znanje i pripremamo učenike na ono što slijedi.
■ Pruža mjerljive ciljeve.
Praćenje podataka je bitno. Ako ne uspostavite konkretne ciljeve učenja, kako ćete odrediti je li vaš kurikul uspješan? Zato dobar kurikul postavlja mjerljive ishode i prati napredak tijekom cijele školske godine. Na taj način učitelji imaju bolji pregled razvoja događaja u učionici, učenici znaju na čemu su, a roditelji su u tijeku.
KAKO NAPRAVITI DOBRU KARTU NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA?
Jeste li spremni poboljšati svoj kurikul? Preporučujemo da krenete sa skiciranjem svog kurikula uz pomoć, pogodit ćete, karte kurikula. U osnovi, to je dokumentirani pregled koji bilježi sadržaj svakog sata i načina na koji učitelj pristupa svakoj temi.
To je sjajan način kako postići i balansirati stvari poput:
- standarda na državnoj razini
- slijeda poučavanja standarda na nastavi
- vještina koje učenici trebaju usvojiti
- sadržaja s kojim će se učenici sresti
- procjena koje će mjeriti učenje
- vremenskih okvira lekcija i nastavnih jedinica u svakom razredu.
Budući da je karta kurikula u biti plan učenja, treba joj na taj način i pristupiti. Prošli smo detaljan postupak njezine izrade u našem cjelovitom vodiču za mapiranje kurikula, ali zapravo je bolje početi s kraja i napredovati prema početku:
- Odredite željene rezultate, od znanja i usvajanja vještina do ciljeva učeničkih obrazovnih postignuća.
- Zatim razmislite o tome kako ćete mjeriti te rezultate uključujući i procjene kojima ćete mjeriti razumijevanje.
- Upotrijebite ciljeve učenja kako biste planirali davanje uputa.
Ta će karta postati sjeverna zvijezda koja će voditi detaljnije planiranje lekcija i zato je bitno osigurati doprinos struke i konsenzus o smjernicama. Potpuni vodič (besplatnu e-knjigu) za kreiranje karte kurikula možete naći OVDJE.
■ NAPOMENA ■ SAD: Chalk – nudi savjete i rješenja za učitelje u svrhu učinkovitijeg i pravednijeg poučavanja ■ izvornik: chalk.com ■ photo by Shutterstock ■