Iz stranih medija
■ RAD U NASTAVI ■
Teška strana učiteljskoga posla
objavljeno: 2. svibnja 2023.

Nije vaš posao postići stopostotnu uključenost svih učenika. Vaš je posao nastaviti im pružati mogućnost za napredak.

To je jedna od najcitiranijih misli učitelja i autora Trevora Muira. U današnjem članku razmišlja o tome kako se učitelji katkad osjećaju neuspješnima jer ne mogu uvijek neposredno i odmah vidjeti plodove svojega rada.

Članak The Hardest Part About Teaching objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Imao sam učenika (za potrebe ovoga pisanja nazvat ću ga Marko) čije je ponašanje prelazilo sve granice. Nije imao nimalo straha od posljedica koje sam mu nastojao predočiti, a ponašanje je bilo u skladu s tim nedostatkom straha.

Ni prijetnja prijavom i razgovorom s ravnateljem, pa ni mogućnost privremenoga udaljavanja iz škole nije Marka mogla odvratiti od govorenja za vrijeme nastave, koje je često obilovalo psovkama, kao ni od bacanja stvari po učionici ili odlaska s nastave usred aktivnosti u kojoj je trebao sudjelovati.

Izgledalo je da sve što činim ne vrijedi baš ništa…

Pokušao sam sve moguće što postoji pod kapom nebeskom kako bih se povezao s tim učenikom. Odrekao sam se svojega ručka kako bih s njima mogao rješavati zadatke. Dopustio sam mu da dolazi do mene prije nastave nadajući se da će povezanot dovesti do uspostavljanja odnosa. Pokušao sam nekoliko puta nazvati Markove roditelje, ali svaki put bi se uključila usluga govorne pošte.

Tijekom tjedna posebnoga odijevanja, kada učenici imaju mogućnost odjenuti se na svoj način, pokušao sam svojim izborom odjeće približiti se Marku kako bismo uspostavili povezanost.

Međutim, izgledalo je da sve što sam činio ne vrijedi baš ništa.

Raditi u nastavi katkad je uistinu teško

Kako sam u to doba razmišljao…?

E pa evo ovako:

Što ne valja s tim djetetom?

Što nije u redu s njegovim roditeljima?

Što nije u redu sa mnom?

U ožujku te godine Marko se odselio i od tada nisam o njemu čuo ni glasa. Nemam baš nikakav uvid u to je li se moj trud imalo isplatio. Ne znam je li barem malo usvojio poštivanje reda i dogovorenih pravila, hoće li završiti srednju školu te sjeća li se profesora engleskoga jezika koja je zbog njega nosio onu čudnu duksu.

Sve nam to govori da je raditi u nastavi katkad uistinu teško.

Naravno, ovoj bih priči mogao dodati i neke pozitivne dijelove – uvijek postoji poneki – no povremeno moramo sebi i drugima ostaviti dovoljno prostora kako bismo progovorili o težim stranama našega posla.

Učiteljski posao nikad nije uzaludan

Pa ako je ovo dijelom i vaša priča u posljednje vrijeme, ako osjećate da ste kao učitelji i poučavatelji neuspješni, ponajprije – znajte da u tome niste sami. Ma koliko u radu s djecom i mladima postupali  profesionalno, postoji aspekt našega posla u kojem ne vidimo sve plodove našega rada. Katkad jednostavno morate vjerovati da je bilo vrijedno vašega rada i ulaganja. Morate imati ufanja da je vrijedno nastaviti ulagati u naše učenike.

I ne dopustite da vas itko pokušava uvjeriti da je naš posao lak. Uvijek je izazov kada ne znaš hoće li se nešto isplatiti. A često se stvari gledaju vrlo osobno te se nedostatak napretka tumači kako vlastiti neuspjeh. Naravno, uvijek postoji prostor da unaprijedimo svoje nastavne pristupe te rastemo kao učitelji i poučavatelji, no to ne mijenja stvarnost o kojoj upravo pišem.

Jedna od najcitiranijih misli do koje sam došao tijekom pandemije, kada se poučavanje činilo osobito neplodnim, bila je ova:

„Nije vaš posao postići stopostotnu uključenost svih učenika. Vaš je posao nastaviti im pružati mogućnost za napredak.“

Stoga se zalažem za to da nastavite dalje, da dijelite svoje darove s učenicima te vjerujete da učiteljski posao nikad nije isprazan.

Kakva su vaša iskustva vezana uz osjećaj uspješnosti u učiteljskome poslu? Ima li trenutaka kada pomislite kako je sve što činite potpuno uzaludno? Kako prevladati takva stanja i nastaviti dalje? Svoja razmišljanja, stavove i iskustva možete podijeliti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen i prilagođen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■