Aktualno
■ MEĐUNARODNO ISTRAŽIVANJE ČITALAČKE PISMENOSTI [PIRLS] 2021. ■
Hrvatski učenici sedmi po čitalačkoj pismenosti
objavljeno: 17. svibnja 2023.

Hrvatski učenici zauzeli su sedmo mjesto među 57 zemalja sudionica u Međunarodnom istraživanju čitalačke pismenosti (PIRLS) 2021, pri čemu su djevojčice postigle značajno viši rezultat, pokazuju rezultati tog istraživanja.

Singapur je zemlja koja je postigla najveći uspjeh u čitanju u četvrtome razredu, a ispred Hrvatske su Irska, Hong Kong, Rusija, Sjeverna Irska i Engleska, rečeno je na predstavljanju rezultata  utorak u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

“Ovi rezultati pokazuju da na razini učenika četvrtog razreda bilo da se radi o čitalačkoj, pa čak i matematičkoj pismenosti naši učenici postižu zadovoljavajuće rezultate”, naglasio je ravnatelj NCVVO-a Vinko Filipović.

Istaknuo je da niti u jednom međunarodnom vrednovanju nismo imali tako dobar rezultat kao u PIRLS-u, a indikativno je da je to bilo testiranje u vrijeme koronavirusa.

Od zemalja članica EU, ispred jedino Irska

Od zemalja članica EU koje su sudjelovale u istraživanju, njih 24 od 27, ispred Hrvatske se nalazi jedino Irska. Što se tiče zemalja u susjedstvu, Slovenija je na 30. mjestu, Srbija 33., a Albanija na 34. mjestu.

PIRLS 2021 peti je ciklus istraživanje čitalačke pismenosti Međunarodnoga udruženja za vrednovanje obrazovnih postignuća IEA koje se od 2001. provodi u petogodišnjim ciklusima na uzorku učenika četvrtih i petih razreda osnovne škole.

Sudjelovalo je oko 400.000 učenika, a upitnike je popunilo oko 380.000 roditelja, 20.000 učitelja i 13.000 ravnatelja škola.

U Hrvatskoj je proveden tek drugi ciklus istraživanja, nakon 2011., ovog puta u e-okružju, a sudjelovalo je 3937 učenika četvrtih/petih razreda i njihovih roditelja, 259 učitelja i 154 ravnatelja osnovnih škola.

U Hrvatskoj su učenici 2021. postigli iznadprosječne rezultate u čitanju (557 bodova), jednako kao i 2011. kada je provedeno prvo PIRLS istraživanje u Hrvatskoj (553 boda).

Prema PIRLS-ovim međunarodnim referentnim razinama 98 posto učenika u Hrvatskoj postiglo je osnovnu razinu, dok je srednju razinu postiglo 88 posto učenika. Na višoj razini nalazi se 56 posto učenika, a na naprednoj razini 15 posto učenika.

U odnosu na PIRLS rezultate iz 2011.  udio učenika na naprednoj razini povećao se za 4 posto, dok se na ostalim razinama neznatno smanjio (za 1 – 2 posto).

Zabilježen je porast u uspješnosti rješavanja zadataka u području doživljaja književnoga djela, dok su prikupljanje i primjena informacija ostali na istoj razini od 2011. godine.

Djevojčice postigle bolji rezultat u 51 od 57 zemalja

U Hrvatskoj su djevojčice postigle statistički značajno viši rezultat, a razlika prema spolu neznatno se smanjila u proteklih  deset godina – 2011. zabilježena je razlika od 14 bodova, a 2021. godine razlika od 11 bodova u korist djevojčica.

Rezultati pokazuju da su djevojčice u prosjeku postigle bolji rezultat u većini zemalja sudionica istraživanja PIRLS 2021 (51 od 57). 

Zemlje s najvećom razlikom između djevojčica i dječaka su Južna Afrika (57 bodova), Bahrein (49 bodova), Jordan i Oman (36 bodova), Saudijska Arabija (35 bodova) i Maroko (33 boda).

U istraživanju potvrđen je pozitivan utjecaj ranoga početka obrazovanja na prosječne rezultate, pri čemu viša postignuća u čitanju postižu učenici koji su i prije pohađanja osnovne škole mogli “vrlo dobro” ili “dobro” rješavati čitalačke zadatke.

U Hrvatskoj  su svi roditelji izjavili da provode aktivnosti rane čitalačke pismenosti kod kuće, a između skupina koje to rade “često” i “ponekad” zabilježena je razlika od 26 bodova u postignućima u čitanju u korist onih koji to rade često. [ HINA ]