Aktualno
UČITELJ I AUTOR TREVOR MUIR GOVORI O VRIJEDNOSTIMA SURADNIČKOGA RADA
Mnogi učitelji ne vole suradničke oblike rada, ali to bismo mogli promijeniti
objavljeno: 13. listopada 2021.

„Razumijem loš osjećaj koji obuzme mnoge od nas kada se spomene rad u skupinama“, kaže učitelj i autor Trevor Muir. Kaže, međutim, i ovo: „Moramo pronaći načine kako poučiti učenike suradničkom radu a da pritom ne posijedimo od muke. Moramo pronaći načine kako planirati i voditi skupni rad a da pritom ne tratimo vrijeme uzalud te ne žrtvujemo istinsko učenje. Našem su društvu potrebne suradnički osviještene osobe.“

Više možete pročitati u članku u nastavku.

Članak Why Many Teachers Hate Assigning Group Work objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Kada objaviš knjigu o suradničkom učenju i javno promičeš tvrdnju kako duboko i osvjedočeno vjeruješ u to da učitelji poučavaju svoje učenike kako surađivati i raditi zajedno, i pritom tisućama ljudi zaposlenih u obrazovanju govoriš kako je potrebno što više rada u skupinama, sve ti je jasnije da mnogi učitelji ne žele u svojim učionicama imati baš ništa sa suradničkim oblicima rada.

Od pojavljivanja moje nove knjige Suradnička učionica (The Collaborative Classroom) primio sam mnoge iznimne poruke u kojima mi učitelji s uzbuđenjem govore o istraživanjima novih načina primjene suradničkoga rada, ali sam istodobno od mnogih čuo kako nemaju ni najmanju volju u svojim učionicama razmještati klupe poredane u redove. Od komentara i videozapisa na društvenim mrežama i platformama do e-poruka osoba koje su vidjele moju knjigu na Amazonu – redaju se snažni osjećaji povezani s temom suradničkoga učenja.

I da budem potpuno iskren, razumijem ih.

Evo zašto mnogi učitelji ne podnose rad u skupinama

Razumijem loš osjećaj koji obuzme mnoge od nas kada se spomene rad u skupinama. Mnogi su učitelji za svojega školovanja bili odlični, ako ne i izvanredni, učenici. Upravo stoga često su bili oni koji su tijekom rada u skupinama ili projektnih zadataka obavljali sav posao. Na njima je bio sav stres i težina posla dok bi se mnogi oko njih pridružili tek na kraju i pobirali vrhnje. Stoga je mnogo učitelja u svoju profesiju već unaprijed unijelo negativan stav prema zajedničkom radu.

I zatim, kada danas svojim učenicima dodijele kakav suradnički oblik rada, sve to vide iznova – zabušante, učenike koji preuzimaju tuđe zasluge, traćenje vremena, ograničena sredstva za rad, muke s vrednovanjem rada u skupinama, poteškoće s uključivanjem svih učenika – te se odbojnost prema takvim oblicima rada učvršćuje.

Sve jasno. Razumijem uznemirenost povezanu s idejom da učenici uče u skupinama i strah da kao učitelji nećemo uspjeti voditi takav rad. Može nastati kontrolirani kaos.

Pronađimo bolje načine za rad u skupinama

Upravo su to razlozi zašto sam napisao Suradničku učionicu (The Collaborative Classroom).  Moramo pronaći načine kako poučiti učenike suradničkom radu a da pritom ne posijedimo od muke. Moramo pronaći načine kako planirati i voditi skupni rad a da pritom ne tratimo vrijeme uzalud te ne žvrtvujemo istinsko učenje. Našem su društvu potrebne suradnički osviještene osobe. Suvremeno tržište rada zahtijeva takve osobe, suvremena politička scena očituje njihov nedostatak, a ukupna podijeljenost našega vremena upućuje da bi joj to mogao biti lijek. No za sve to potrebni su ljudi koji znaju surađivati, a oni mogu postojati jedino ako su poučavani kako to činiti.

Stoga, iako potpuno razumijem našu suzdržanost s obzirom na uvođenje više suradničkoga rada u učionice, također znam da ona ne može biti izgovor da to ne učinimo. Umjesto toga, smatram da je ta suzdržanost zapravo poziv da suradnički rad ne poučavamo na načine na koje smo to do sada činili.

Jer ti načini nisu djelotvorni. Oni su razlog zašto rad u skupinama često ostavlja dojam potraćena vremena. A kada uz to vidite da je suradničko umijeće najtraženija vještina na tržištu rada, tada spoznajete da se u suradničkim sposobnostima očito krije velika vrijednost ako se provodi na pravi način.

Postoje načini da suradnički oblici rada budu učinkoviti

Zato sam napisao knjigu. Želim dati okvir, predočiti postupanja, ideje, svjedočanstva i istraživanja kako bih pomogao učiteljima u poučavanju suradništva pri čemu to nije traćenje vremena, nego upravo suprotno tomu.

Jer, kada učenici uistinu surađuju istodobno spoznajući snagu i neovisne samodostatnosti i međuovisnosti, kada uče slušati i čuti jedni druge te pružati jedni drugima kritičke napomene i prijedloge, kada udružuju snagu svojih umova kako bi stvorili nešto izvanredno, oni tada uče neizmjerno dublje i snažnije negoli bi to ikada mogli kada bi radili sami.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen, a izvorniku možete pristupiti na poveznici na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■