Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
Dodatna nastava u 1. razredu
objavljeno: 16. ožujka 2015.

U 1. b razredu organizirala sam dodatnu nastavu hrvatskog jezika. Nekoliko je razloga zbog kojih sam odlučila obogatiti gradivo upravo tog predmeta. Držim da je hrvatski jezik najvažniji u prvom razredu i da se na vještinama čitanja i pisanja temelje sva ostala znanja, spoznaje i vještine, odnosno kompetencije koje želimo razviti u učenika.

Dodatna nastava obuhvaća gradivo koje sadržava predmet hrvatski jezik, ali je drukčija od redovite zbog manjeg broja učenika i njihove veće motiviranosti za rad. Više je usmjerena na njihovu kreativnost, jezično izražavanje i samostalan nastup.

U rujnu, na početku školske godine, kada stvorim skupinu učenika koji će pohađati dodatnu nastavu, nije mi najvažnije to da učenici čitaju, nego da pokazuju zanimanje i želju da svakog tjedna ostanu sa mnom jedan sat dulje na nastavi kako bi obogatili svoje znanje za razliku od ostalih učenika koji taj sat provode u igri ili produženom boravku.

I proteklog smo rujna krenuli polako. Najprije smo interpretirali bajke, a potom stvarali vlastite priče. Učenici su učili razgovarati poštujući tuđe mišljenje te su sami gradili rečenice.

Naš se rad zahuktao sredinom listopada, kada smo zajedno odabrali tekst koji smo odlučiti prikazati kao igrokaz.

  • Igrokaz Šeširi

Igrokaz smo zajednički oblikovali, a učenici su učili uloge za nj.

Nakon nekoliko proba čitanja postupno smo započeli interpretaciju. Dopuštala sam učenicima da sami oblikuju svoj lik kako bi osjetili zadovoljstvo i radost sudjelujući u igrokazu te da se pritom ne opterećuju time hoće li točno izgovarati pojedine riječi.

Igrokaz smo premijerno prikazali na božićnoj priredbi u našoj školi, točno četiri mjeseca nakon što su moji prvašići postali đaci.

Možda se to nekome čini kao mali korak, ali za moje je učenike bio golem.

Vrijedno vježbajući jezično izražavanje, kako pisano, tako i usmeno, prvašići su polako počeli pokazivati želju da sami sastavljaju rečenice prema zadanoj temi.

Njihove sam prve uspješnije pokušaje objavila kao e-knjigu.

  • Skupljali smo stare tradicionalne recepte naših baka i objavili Jabukaricu (listopad 2014.).

Sve o čemu govorim može se postići ako se na početku napiše dobar program rada za dodatnu nastavu i ako se pronađu zanimljivi i poticajni sadržaji koji se mogu oblikovati prema potrebama učenika.

Na nekim dopunskim satima hrvatskog jezika obrađujemo jezične sadržaje, učimo o rečenici, velikom slovu, glasovima č i ć, ali ni ti sadržaji nisu zamorni jer ih obrađujemo s pomoću različitih jezičnih igara kojima učenici obogaćuju svoj rječnik i uče služiti se novim izrazima u svakidašnjoj komunikaciji.

Dodatna nastava nama nije napor, nego izvor veselja i zabave.

 …………..

Sandra Vuk

OŠ Augusta Šenoe, Zagreb, UHURN Zvono