Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA
Konzumenti ili oni koji stvaraju?
objavljeno: 3. siječnja 2020.

Učitelji i učiteljice su se razmahali – svakoga dana osvanu dvije-tri digitalne igre koje služe ponavljanju ili uvježbavanju određenoga sadržaja.

Lijepo je da učitelji istražuju i prate novitete, ali ja već drugu godinu zaredom primjećujem zamor učenika od ekrana. Naime, primjećujem da su im igre vrlo kratko zanimljive, da samo „lupaju“ po tipkovnici, a ne ponavljaju gradivo niti ga uvježbavaju. Sljedeći problem koji sam primijetila su roditelji − kao da se natječu u tome tko će prije odigrati neku igru i u tome čije će se ime pojaviti na tablici najuspješnijih igrača. Ispada da je moj cilj izrade neke igre bio da se roditelji natječu i ponavljaju gradivo 3. razreda.

U 2. sam razredu odlučila ponuditi učenicima nedovršene sadržaje. Na početku sam provela anketu o uređajima koje imaju kod kuće da bih mogla ustanoviti stupanj predznanja prije nego što počnem ostvarivati svoju ideju. 

Pokazalo se da moram početi od samoga početka jer su moji učenici u digitalnome razvoju preskočili neke korake (upotreba miša) zbog toga što su od rane mladosti bili u doticaju s pametnim telefonima.

Rezultati ankete pokazali su da učenici nemaju stolno računalo kod kuće, da većina ima tablet za različite igre, ali ne i za istraživanje nekoga sadržaja, a još manje za pisanje ili fotografiranje te da većina roditelja ima laptop koji su djeca u anketi navela kao „službeni“ te da se ne smiju njime koristiti. Više od polovice razreda ima pametni telefon koji im je kupljen da bi mogli javiti roditeljima kad završe s nastavom (više od polovice razreda su djeca putnici), ali ga ne upotrebljavaju za rad vezan za školu.

Kad sam pročitala sve rezultate ankete i obradila ih, shvatila sam da moram raditi na nekoliko razina:

a) osnovno informatičko opismenjavanje (upotreba stolnoga računala)

b) provođenje istraživanja o tome koji ih sadržaji zanimaju da bih ih povezala s mogućnostima vlastite izrade različitih igara, nastavnih listića, plakata…

c) izrada mobilne aplikacije da bi im svi razredni sadržaji bili dostupniji i da znaju pretraživati razrednu stranicu.

 

Mobilna aplikacija za 3. b nalazi se na poveznici https://svetanedelja.glideapp.io/.

Informatičko opismenjavanje nazvala sam Digitalni koraci kroz web-učionicu.

Oduševljavale su ih stvari koje su nama odraslima potpuno nezanimljive, recimo primjena opcija copy i paste ili izrada slikopriče.

Slikopriča je kraći tekst u kojemu su neke imenice zamijenjene slikom radi lakšega čitanja.

Opcije copy i paste s pomoću miša bile su otkriće za njih jer je svaki njihov gotov proizvod bio drukčiji (jedinstven), a zatim su ga upotpunili rečenicama i na kraju naučili kako dodati sliku.

Izrada oblaka riječi bila je aktivnost koju su nastavili kod kuće. Danima su mi donosili tematske plakate koje su izradili.

 

Trenutačno nemamo mogućnosti za daljnje digitalno opismenjivanje, ali dovoljno je da pogledate što su stvorili i znat ćete da učenici puno više razmišljaju o upotrebi tehnologije i traže načine kako prikazati neko gradivo.

https://sites.google.com/view/2-b-sveta-nedelja/ucenicki-radovi

Naš rad u 3. razredu obuhvatio je sve ono što smo naučili u 2. razredu, pa smo stvorili svoj razredni časopis i nazvali ga Jesenski mozaik 3. b.

Sve ono što smo naučili (pisati u Wordu, obraditi fotografiju, zalijepiti elemente i grafički ih urediti), spojili smo u razredni časopis.

Valjda je svima jasno da nastojim od njih stvoriti one koji izrađuju, a ne samo „konzumiraju“ digitalne sadržaje.

Pisat ću o novim uspjesima vrlo brzo…

Jesenski mozaik 3. b nalazi se na poveznici https://adobe.ly/2l8yfd9.

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja ■ Moj web https://xn--sandrinauionica-z3b.weebly.com/  ■  Razredna stranica 3. B https://sites.google.com/view/svetanedelja3b/ ■ Webučionica web alati za rad u nastavi https://webucionica.weebly.com/ ■

……….

Kolumna je utemeljena na osobnome iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskoga portala i Školske knjige