Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
Projekti u prvom razredu
objavljeno: 13. travnja 2015.

Zbog toga smatram da je cijelo prvo polugodište prvog razreda veliki projekt.

To je projekt u sklopu kojega prvašići uče poštovati školska pravila, raditi u skupini ili timu te u paru, rješavati zadatke koje postavljaju učitelj ili učiteljica, kulturno se ponašati u kulturnim institucijama itd. Planirajući nastavni program za novu školsku godinu, učitelji prvih razreda svake se godine u kolovozu dogovaraju o projektima koje će provoditi u nastavi.

NAŠI PROJEKTI

a) Čitamo lektiru u razredu

Svrha je tog projekta naučiti učenike čitati, uvesti ih u svijet književnih djela, razvijati u njih sposobnost estetskog doživljavanja i logičnog razmišljanja te razumijevanja doslovnog i prenesenog značenja, pobuditi u njih zanimanje za čitanje i pripremiti ih za recepciju književnih djela.

Čitanje lektire podrazumijeva zajedničko čitanje književnog djela u razredu i njegovu interpretaciju, odnosno razgovor učitelja s učenicima o tekstu koji su pročitali kako bi razumjeli njegov smisao, a s pomoću niza kreativnih zadataka obogaćuje se rječnik učenika i njihovo jezično izražavanje.

Vrijeme/trajanje projekta: tijekom cijele školske godine u prvom razredu učenici trebaju pročitati pet lektirnih djela propisanih NIPP-om.

Primjer: materijal za jezično izražavanje (obogaćivanje leksika) vezan za lektiru – Z. Balog: Velike priče o malim slovima.

b) Vježbamo motoriku – pletemo prstićima, igramo se zaboravljenih igara

Svrha je projekta da se u učenika prvog razreda razvije fina motorika radi učenja pisanja slova i brojki. Igre će poslužiti za bolju pripremljenost pri obradi zadataka u prvom razredu.

Igre za razvoj fine motorike:

– igre s pomoću predmeta (preuzete iz programa NTC sustav učenja)

– igre za gibanje tijela (preuzete iz programa Brain Gym)

– povezivanje simbola i pojmova.

Vrijeme/trajanje projekta: 20 različitih vježbi koje se provode tijekom cijele školske godine.

Taj je projekt nuždan za nastavu u prvom razredu. Učenici na takvim satima uživaju, natječu se i trude, katkad se i rasplaču jer ne uspiju otprve, ali zato svladavaju lijepo pisanje pisanih slova. Vjerujem da razvijena fina motorika pridonosi lakoći pisanja.

c) Dani jabuka

Svrha je projekta potaknuti djecu na suradnju, toleranciju, druženje i zabavu. U sklopu tog projekta učenici uče razlikovati jabuke prema boji, okusu i obliku, pravilno se hraniti, usvajaju pravilne prehrambene navike, uče o tome što jabuka simbolizira i o motivu jabuke u pjesništvu i slikarstvu te u mudrim izrekama.

Vrijeme/trajanje projekta: listopad 2014.

Dani jabuka bili su naš prvi projekt. U sklopu tog projekta upoznavali smo se s pomoću igre, učenici su se prvi put susreli sa skupnim načinom radom, a ja sam prvi put zatražila od roditelja da aktivno sudjeluju u školovanju svoje djece prateći svakog dana obavijesti o našim nastavnim aktivnostima.

d) Razredna stranica

Svrha je projekta upoznati roditelje s mrežnim stranicama razreda i njihovom svrhom. One služe pravodobnom obavještavanju roditelja, suradnji s njima i lokalnom zajednicom te predstavljanju učeničkih radova kako bi ih mogli vidjeti svi zainteresirani.

Informacijske i komunikacijske tehnologije (IKT) primjenjuju se u nastavi, u razrednoj svakidašnjici te u izradi edukativnih materijala koji će učenicima olakšati služenje internetom.

Vrijeme/trajanje projekta: tijekom cijele školske godine. O našim sam razrednim stranicama već pisala.

e) Memento prijateljstva

Svrha je projekta razvoj socijalnih vještina, prihvatljiva ponašanja, samostalnosti, samopouzdanja, međusobnog poštovanja pridržavanjem zajedničkih dogovorenih pravila.

Vrijeme/trajanje projekta: ožujak – travanj 2015. u nizu od četiri radionice. Na projektni dan, 21. travnja, treba potpisati dogovor o pridržavanju pravila ponašanja u skladu s projektom eTwinning i projektom Udruge Zvono.

O Mementu ću pisati u idućim tekstovima, kao i o radionicama koje smo proveli.

f) 100. dan škole

Svrha je projekta da učenici steknu kompetencije komuniciranja na materinskom jeziku, da znaju koja su njihova socijalna i građanska prava i dužnosti te da razvijaju svijest o vlastitoj kulturi. Glavni način učenja bila je primjerena i vođena igra te poticanje osobnog i socijalnog razvoja unutar razredne zajednice. Razvijale su se i aktivne kompetencije građanskog odgoja i obrazovanja.

Vrijeme/trajanje projekta: siječanj 2015.

O tom sam projektu također pisala.

Navedene projekte u prvom razredu nije teško ostvariti. Trebamo samo imati jasan cilj jer bez njega projekt gubi vjerodostojnost. Pripremimo li kvalitetno te projekte i povežemo li ih s gradivom koje obrađujemo u nastavi, postići ćemo cilj. Svakoj učiteljici kažem da treba pokušati i da će uspjeti bude li uistinu živjela sa svojim razredom.

Sandra VUK,

OŠ Augusta Šenoe, Zagreb

UHURN Zvono