Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – buduće učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA ■ 271. ■
Projektna nastava u četvrtom razredu
objavljeno: 23. svibnja 2021.

U dva dijela prikazat ću vam projektnu nastavu u svom razredu. Ove je godine projektna nastava drukčije posložena zbog epidemioloških vremena i baš zato sam htjela zapisati/zabilježiti kako je sve proteklo i koliko smo drukčije orijentirani uspjeli ostvariti sve predviđene ciljeve projekata.

UPOZNAT ĆU VAS S PROJEKTIMA (u 1. dijelu):

A]  U svijetu likovnih umjetnika 3

B]  Webučionica

C]  Povijesne osobe

D]  Projekt Građanskog odgoja i obrazovanja „Sjenica”

E]  Vukovar

F]  Na putu dobrote 2.

Pojedini su projekti međunarodni, neki su nacionalni,  a dio zauzimaju razredni projekti. Svi projekti imaju svoju podstranicu na razrednim stranicama, poprećenu svim aktivnostima.  

Projekte smo ostvarivali dijelom digitalno – korištenjem IKT-a, a dijelom u učionici i po tome se realizacija projekata razlikuje od dosadašnjih realizacija. Novosti u provođenju projekata očituju se i u činjenici da učenici nisu izrađivali obujam sadržaja posjetima kod kuće, nego su se dogovarali pametnim telefonima i ostajali u učionici po jedan sat nakon nastave radeći na projektu.

Samostalno su istraživali, sakupljali sadržaj, zanimljivosti, digitalno izrađivali naslove i neke vizualne elemente, a sve zajedno posložili u učionici.

LINK PREMA RAZREDNIM STRANICAMA

A] U SVIJETU LIKOVNIH UMJETNIKA 3

Cilj je projekta razvijanje opće kulture učenika tijekom upoznavanja likovnih djela i slikarskog rukopisa pojedinog likovnog umjetnika.

Tijekom 4. razreda imali smo čak 13 aktivnosti, do kraja ćemo imati još dvije aktivnosti. Sve aktivnosti (osim jedne) ostvarene su u učionici. Projekt je izuzetno dobro prihvaćen. Učenici su širili svoje spoznaje o pojedinom umjetniku. Elemente prema kojima je umjetnik prepoznatljiv, komponirali su u stvaranju nekih svojih radova u kojem je vidljiv taj element (element slikarskog rukopisa).

Vrhunac je bio kad nam je pisao jedan umjetnik pronašavši naše radove dok je „guglao” svoje ime, a napisao nam je i mail kako je iznenađen da su mali umjetnici interpretirali njegov slikarski rukopis.

Što se tiče umjetnika, trudila sam se da podjednako budu zastupljeni svjetski i hrvatski umjetnici, da bude prisutna različitost tehnika i da učenicima ostanu u sjećanju određeni elementi kojima su oni stvarali kasnije svoj rad.

PRIMJER

B]  WEBUČIONICA

Projekt kojemu je cilj razvijanje digitalne pismenosti i korištenje određenih alata u svrhu stvaranja digitalnog sadržaja kojim se učenici koriste u razredu.

Projekt vam je sigurno poznat kao edukacija odraslih osoba, a zapravo je projekt nastao kao edukacija učenika za uporabu alata kojim se mogu koristiti (alati su besplatni, bez registracije). Jedan je od ciljeva bio da učenici stvaraju digitalni sadržaj kojim se možemo koristiti u učionici.

Projektom smo ostvarili 14 aktivnosti u 4. razredu. Učenicima je bila najdraža aktivnost kad sam im dala licencu (svoju) za Wordwall kako bi stvarali digitalni sadržaj za ponavljanje.

Druga aktivnost, koja im je postala jako draga, Google su dokumenti kojim su se počeli koristiti i za samostalno učenje, prezentiranje i za stvaranje sadržaja.

PRIMJER

C] POVIJESNE OSOBE – razredni projekt

Povijesni su sadržaji dio sadržaja predmeta Prirode i društva koje radimo u 4. razredu. S obzirom na to da je sadržaj  kratko vremenski označen, učenici ne ulaze dublje u upoznavanje nekih značajnijih ličnosti (osim onih koje susreću u udžbeniku), odlučila sam cijeli mjesec posvetiti povijesnim osobama i temi pristupiti počevši od zavičaja prema cijeloj hrvatskoj povijesti.

Ovaj smo projekt proveli četirima aktivnostima, a završna je bila prezentacija izrađenih sadržaja na plakatima. Lijepo je bilo vidjeti da su se učenici odmaknuli od digitalnih alata i odlučili projekt izraditi na klasičan način. Sakupljali su sadržaje i na kraju u učionici oblikovali plakate. Mnogi su od njih saznali pregršt zanimljivosti, a dva učenika i danas dublje proučavaju hrvatsku povijest.

Povijesna je osoba, koja im je na neki način najdraža, kralj Zvonimir.

D] PROJEKT GRAĐANIN – SJENICA

S obzirom na to da prošli projekt u sklopu Projekta građanin Plivati znam i ja, zbog zatvorenih škola 2020. nismo do kraja proveli, učenicima se jako svidjelo raditi prema koracima Projekta građanin.

Učenici su odmah u rujnu izrazili nezadovoljstvo što ne mogu više vremena provoditi na otvorenom i što im je na neki način protekle dvije godine ukradeno djetinjstvo (nije bilo izleta, izvanučioničke nastave, Škole u prirodi) pa su vrlo brzo došli na ideju da stvorimo novi projekt Građanskog odgoja i obrazovanja.

Projekt se razvukao cijelu školsku godinu, a učenici su na kraju i sami izradili maketu buduće učionice. Posjetili smo i gradonačelnika Svete Nedelje i uručili mu svu projektnu dokumentaciju, a sada čekamo moguću realizaciju projekta.

LINK NA PROJEKTNU DOKUMENTACIJU

E] SJEĆANJE NA VUKOVAR  – razredni projekt u trajanju tjedan dana

U razredu imamo malu Vukovarku i svake godine cijeli tjedan posvetimo njezinim pričama (ona cijelo ljeto provodi u Vukovaru), pratimo novosti iz Vukovara, obnovu, život u pričama baka i djedova, uspomene i tradiciju.

Tijekom planiranja projektnih aktivnosti planiram posvetiti jedan dan, a onda dopustim da me njihova zainteresiranost povede i projekt provodimo cijeli tjedan.

Vukovar je tema koju ću uvijek rado s učenicima raditi i obraditi onoliko koliko oni žele, a ako ljubav razvijamo i potičemo, zainteresiranost neće nikada splasnuti.

Pogledajte njihove radove i vidjet ćete da učenici ovaj projekt jako vole i posvećuju mu se.

F] NA PUTU DOBROTE 2

Projekt je bio zamišljen da bude ostvaren u 12.mjesecu 2020.,  ali niz ga je okolnosti dovelo do toga da traje cijelu godinu. Projektni je cilj bio pomoći nekome u zajednici, a na kraju smo pomagali jedni drugima, bili podrška i trudili se utjecati pozitivno jedni na druge.

Sad u svibnju projekt ulazi u fazu osmišljavanja iznenađenja, koje mislimo ponuditi izdavačkoj kući, kako bi izašla naša bojanka za učenike, a da sav prihod ide u humanitarne svrhe za opremanje nekog razreda na Banovini.

Radimo na tome, hoćemo li ostvariti, ne znam; ali učenička posvećenost projektu kazuje mi da smo na dobrom putu u ostvarivanju svih projektnih ciljeva.

Ovo je samo dio raznih aktivnosti i projektne nastave. Ponosna sam na svoje učenike!

■ Piše: Sandra VUK ■ OŠ „SVETA NEDJELJA“, SVETA NEDELJA ■ Mrežne stranice 4. b