Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – buduće učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
SANDRINA UČIONICA ■ 262 ■
Sve siromašnije” jezično izražavanje
objavljeno: 24. studenoga 2020.

Moji učenici u 4.razredu najviše muku muče s pisanjem, pisanjem sadržajnih crtica, priča, pripovijetki ili basni. Problem sam uočila već u 3.razredu, ali to je bila takva godina da mi je bilo najvažnije da minimum sadržaja svladaju pa su i zadaće bile dosta “plitke”, jednostavne, bez traženja puno uzročno-posljedičnih objašnjavanja. Lektirna su djela bila ona koja su bila dostupna na internetu, često zbirke pjesama koje nismo (kao na nastavi u učionici) detaljno obrađivali i tražili razumijevanje, već kao i sama školska godina važno nam je bilo da je ostvaren broj.

Sada se osjeća nedostatak koji i učenici zamjećuju i sjećaju se 2.razreda i projekta Bajkoljupci, zajedničkog čitanja i analiziranja, kreativnih zadataka koje su rješavali nakon čitanja.

Najprije što su me zamolili je da svaki sat književnosti za njih izradim neki kreativan zadatak, zadatak u kome se traži da na maštovit način pristupe pročitanom sadržaju.

Kao i u svemu takve zadaće (ponekad dodatne) rješava mali broj učenika od 3 do 7, ostali kao da zadatak nisu uopće čuli.

U sadržaju Prirode i društva traži da se da učenici istražuju neku pojavu, događanje, povijesni sadržaj ili zaključuju na osnovu spoznaja koje imaju i znaju.

I tu se javljaju problemi: znaju oni verbalno objasniti djelomično slažući rečenice kao da su izašli iz nekog loše prevedenog stranog filma bez uzročno-posljedičnih veza i nikako da dođu do onog bitnog, zaključka ili činjenice.

Osmislila sam za njih kreativne zadatke koji traže jezično izražavanje i povezanost dok zadatak ispunjavaju.

■ PRIMJERI ■ 

> Naše novčanice

> Pokus s jabukama

> Dvorci i utvrde brežuljkastog zavičaja

Vratimo se na početak. Sami su učenici ustanovili da im je teško jezično se izražavati i da im je potrebna vježba u tome području pa sam za njih osmislila pisane zadatke koji su relevantni, suvremeni i uz poticajna pitanja.

PISMO IZ PROŠLOSTI

PIŠEMO MAGIČNU PRIČU

PAPIGA MI ŠALJE PORUKE

PISMO DJEDU MRAZU

Na početku drugog polugodišta napravit ćemo zajedničku analizu je li ovakav pristup doveo do napretka u izražavanju.

Skoro zaboravih – zajedno smo zaključili da učenici premalo čitaju i da osim školskih lektirnih djela –  ne čitaju ništa drugo.

(U razred sam donijela dječje časopise i sada stoje i čekaju da ih netko uzme u ruke i počne čitati.)

NJIHOVI DVORCI I UTVRDE (e knjiga učeničkih radova)

■ Piše: Sandra VUK ■ OŠ SVETA NEDELJA, SVETA NEDELJA ■ Mrežne stranice 4.b